Cerita kakak kawan aku..
Masa ni keluarga aku baru pindah ke Singapore. Rumah kami tu pelik pun ada jugak. Rumah jauh dari yang lain. Lorong kami ni ada dalam lima buah rumah je,itu pun jauh-juah. Jarak antara rumah boleh buat dua buah lagi. Punya luas kawasan rumah ni. Rumah yang ayah aku dapat ni siap ada kolam renang lagi di belakang rumah. Abang aku kata semua rumah lorong ni ada kolam renang. Tapi kolam belakang rumah kami ni bertutup dan tak pernah kami guna pun. Sepanjang sebelas tahun kami duduk rumah tu memang tak pernah guna pun. Entahlah,tengok pun tak rasa teruja. Dengan lumutnya..busuknya..eee..geli. Ayah aku ada juga tanya,nak tak kalau ayah servis kolam tu untuk korang mandi mandi? Tapi kami empat beradik masing-masing menggeleng. Tak minat.
Masa mula pindah tu mak aku kerap demam dan selalu terkejut seorang diri. Kadang-kadang kalau mak aku terkejut sampai aku ikut terkejut sekali. Kadang-kadang aku pun hairan bila tengok mak aku tiba-tiba mengucap sambil urut dada. Sampailah aku datang haid buat kali pertama dalam hidup aku. Masa tu baru lah aku faham kenapa mak aku selalu terkejut. Selama tujuh hari aku datang haid,macam-macam aku tengok dalam rumah tu sampaikan aku tak boleh nak beza dah antara manusia dan makhluk halus.
Setiap pagi aku akan dengar bunyi pinggan mangkuk di basuh,petang aku dengar bunyi orang mandi di kolam. Malamnya kadang-kadang bunyi orang berpesta dalam rumah,kadang-kadang bunyi orang bergaduh. Mulanya aku hanya mendengar tapi lama kelamaan aku mulai nampak benda tu berkeliaran dalam rumah. Pernah sekali aku terjaga pukul tiga pagi sebab dengar orang bergaduh dalam rumah. Kelam kabut aku berlari keluar dari bilik terus ke ruang tamu. Sampai di ruang tamu aku tercengang seorang diri. Bunyi suara bergaduh jelas tapi orangnya tak ada. Terketar-ketar aku di tepi dinding dan berlari ke bilik semula.
"Aku bunuh kau!!" Ayat tu je yang aku selalu dengar bila aku dengar suara orang bergaduh tu. Kali pertama aku nampak benda tu masa aku demam.Mungkin terkejut dengan perubahan diri masa tu. Balik dari klinik aku terus baring di sofa di ruang tamu sambil tunggu mak aku buatkan nestum. Tengah baring tiba-tiba ada orang datang tegur.
"Are you ok,honey?" Dia duduk bersimpuh tepi sofa sambil senyum pandang aku. Aku dah pelik dah,minah saleh mana ni dalam rumah aku ni? Rambut perang,baju blouse putih. Senyum manis je tengok muka aku.
"I'm not ok. Where's my mommy?"tanya aku.
"I'm here.."dia jawab. Aku dah pelik dah. Bila masa aku jadi anak minah saleh ni..makin lama aku perhati muka dia makin menakutkan pula. Muka dia semakin buruk. Isi di muka dia luruh satu persatu menampakkan tengkorak berdarah. Menjerit aku atas sofa sambil tutup muka. Kelam kabut mak aku datang peluk.
"Jangan kacau anak aku lah!" Marah mak aku. Sampai aku habis haid mak aku tidur dengan aku. Keadaan tu berlarutan sampai haid aku yang kali ke lima. Masa ni ayah tiba-tiba kena balik Malaysia. Tinggal kami empat beradik dengan mak je. Benda tu ganggu sampai kami berlima takut nak masuk rumah. Mak aku start kereta pergi cari hotel malam tu jugak.
Benda tu kacau abang sulung aku masa dia tidur. Dia tarik kaki abang aku lepas tu di cuba nak lemaskan abang aku dalam selimut. Abang ngah aku pula dia kunci dalam tandas lepas tu dia buka air paip suhu yang paling panas. Menjerit abang ngah aku dalam tandas minta tolong. Mak aku tak fikir lain dah,mak aku capai pemadam api hentak ke tombol pintu. Adik aku pula kena kacau masa dia nak ke dapur. Ada benda merangkak di dapur cuba kejar dia. Aku pula kena tindih dalam keadaan masih terjaga. Aku tengah baca komik dalam keadaan meniarap masa tu. Tiba-tiba rasa benda berat dekat belakang dan makin lama makin berat sampai aku susah nak bernafas. Aku jerit Allahu Akhbar berkali-kali sambil menangis. Bila dah rasa boleh bergerak aku cepat-cepat keluar dari bilik pergi ke bilik mak ayah aku. Mak aku paling teruk. Mak cerita yang lepas solat isya mak biasanya akan baca Al Quran dalam beberapa ayat berserta maksudnya sekali. Tapi masa mak nak ambil Al Quran tu badan mak tak boleh bergerak. Yang bergerak bebola mata je. Mak nampak dengan jelas benda tu keluar dari celah-celah siling merangkak ke arah mak dengan muka hodoh dia. Dia cuba nak cekik mak aku weh. Mak aku cepat-cepat baca ayat Kursi dalam hati dengan mata pejam. Mak aku dapat rasa tangan benda tu sentuh bahu mak aku weh. Dengan bunyi deraman dia lagi. Mak aku lawan juga,habis ayat Kursi mak aku azan dalam hati kuat-kuat. Barulah badan rasa ringan dan bila dah boleh bergerak mak aku cepat-cepat buka pintu nak cari kami. Aku masa tu tengah berlari ke bilik mak terkejut tengok mak berlari keluar sambil laung nama kami berempat.
Dalam keadaan bertelekung mak capai beg tangan dan kunci kereta terus bawa kami keluar dari rumah tu. Dan satu lagi,masa kami keluar dari rumah keadaan rumah terang dengan lampu. Elok je kereta keluar dari pagar rumah kami jadi gelap gelita. Sampai hotel kami call ayah,ayah suruh duduk hotel sampai ayah balik. Empat hari di hotel nasib baik jumpa pekerja hotel yang baik. Dia la yang tolong beli baju kat kami dan mak. Nak balik rumah memang tak lah..
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.