SANTAU

80 10 1
                                    

Cerita abang aku...

Kisah ni berlaku lama dah tapi masih segar lagi dalam ingatan aku. Waktu kami beraya ke rumah Hanif dia bagi kad kahwin. Kami memang tak sangka dia nak kahwin awal. Belum habis poli lagi dah nak kahwin. Tapi kata Hanif,kahwin ni nak menghalalkan yang haram. Lagipun dia tak selesa bila dengar orang bercerita fasal dia dan Ayu. Jadi lebih baik kahwin. Rezeki lepas kahwin siapa yang tahu?kan?

Dua minggu lepas tu kami pergi kenduri kahwin Hanif. Segak bukan main kawan aku ni,yang si Ayu pun bertambah ayu. Selesai bergambar apa semua aku minta izin Hanif nak guna tandas rumah dia sekejap. Hanif suruh pergi ke dapur pintu sebelah kiri dia kata. Aku pun kelam kabut pergi ke dapur. Buka pintu tandas rupanya tu bilik basuh baju dengan dua buah tandas berlainan pintu kat dalam tu. Aku cuba tolak tandas yang pertama,ada orang. Aku guna yang hujung sekali.

Keluar aku dari tandas dengar dah kecoh kat luar rumah. Sampai kat depan tengok Hanif dah kena pangku Ayu dengan mulut berdarah. Aku cari kawan yang lain.

"Apa dah jadi weh?"aku tanya si Zubir.

"Aku tak tahu lah. Tiba-tiba Anip rebah lepas batuk berdarah."jawab Zubir. Terkejut aku weh.

Balik dari kenduri Hanif kami dapat info yang Hanif kena masuk wad sebab kurang darah. Esoknya kami melawat dia. Yang ni paling aku terkejut besar. Baru selang sehari tubuh Hanif dah kurus kering dah sedangkan badan dia tu sama besar dengan Jep Sepahtu. Mengucap kami tengok dia weh. Waktu kami melawat tu Ayu tengah ambil barang di bawah. Jadi kami cuba risik-risik sikit apa yang jadi.

"Benda ni dah lama jadi..dah tiga bulan dah."kata Hanif.

"Kenapa kau tak pergi berubat weh?" Tanya aku. Memang sedih gila kot.

"Aku dah cuba..tapi makin aku cuba makin aku sakit. Aku sebenarnya dah cuba minta putus dengan Ayu. Tapi Ayu tak nak. Dia nak juga kahwin dengan aku. Inilah jadinya..makin sakit aku dibuatnya."kata Hanif.

"Allah...kau kenal tak sapa yang buatkan kau tu?"soal Zubir.

"Budak class kita juga weh..dia sendiri yang mengaku." Waktu ni aku dah tak syak orang lain. Ni mesti kerja si Julia ni. Dia je yang tergilakan Hanif walaupun tahu Hanif tu pakwe Ayu.

Balik dari hospital masing-masing terdiam berfikir cara nak tolong Hanif. Zubir ni dia baran sikit. Kalau tak di tenangkan memang dah pecah muka Julia agaknya. Esoknya kami masuk class dan terpandang Julia. Bukan main happy lagi muka mangkuk ayun tu. Nak je aku lipat dia ke lantai. Zubir dah menggigil tapak tangan tahan marah. Kami tahu Julia yang buatkan Hanif sebab dia tak pandang pun muka aku,Zubir dengan Syam. Dia mengelak sungguh dari pandang muka kami. Syam yang lalu depan dia pun dia pusing muka ke tempat lain.

Dalam seminggu kesihatan Hanif makin merosot. Darah dah di tambah sampai 3 bag dah masih juga tak cukup. Petang tu kami pergi lagi ziarah Hanif. Kali ni dia mula dah batuk teruk. Dia batuk sampai putih biji mata weh. Kebetulan waktu kami datang tu ada doktor yang tengah ronda jadi dia tegur kami.

"Saya rasa kawan awak ni bukan doktor yang kena sembuhkan..cuba cari ikhtiar Ustaz-ustaz." Kata doktor tu sebelum tinggalkan kitorang. Hanif gelak je.

"Memang doktor tu takut stok darah hospital ni habis kot. Hehe.." dalam sakit-sakit pun nak melawak lagi. Malamnya kami sama-sama solat hajat untuk Hanif. Kami solat ramai-ramai dengan kawan yang lain. Dan esoknya waktu kami pergi class ada sorang kawan yang join solat hajat malam tadi datang tegur. Nama dia Mior.

"Hanif tu kena santau darah sebenarnya. Orang yang santau nak dia menderita sangat. Kalau dia tak kuat memang dah arwah dah."kata Mior.

"Aku ada kenal sorang ni..dia pandai ubatkan orang yang terlena santau ni."kata Mior lagi.

"Siapa? Kat mana?" Tanya Zubir.

"Pakcik aku. Dia memang pandai buang santau. Tapi korang jangan risau. Dia buat cara islam. Tak ada unsur-unsur syirik. Kalau nak aku boleh aturkan pakcik aku ke rumah Hanif."kata Mior. Kami pun setuju dan terus call ayah Hanif. Kebetulan esoknya Hanif dah keluar hospital jadi kami plan nak pergi esok bawak sekali pakcik Mior tu.

Esoknya waktu kami datang rumah Hanif keadaan dia masih lagi sama dengan batuk-batuk dan terbaring lemah. Dia mampu senyum je tengok kami weh. Aku sebak gila tengok Hanif macam tu. Antara kami empat orang dia yang paling aktif tapi sekarang? Sedih gila weh.

Korang tahu?pakcik Mior keluarkan segenggam paku dari belakang Hanif. Ada yang dah berkarat dan ada yang masih baru. Dekat bahu dia keluar miang buluh dan kaca-kaca halus. Sengsara sangat keadaan Hanif waktu tu. Menangis tahan sakit sampai terketar-ketar badan dia. Dekat kepala penuh kaca halus-halus. Terpaksa kami botakkan kepala dia. Dekat tempurung lutut ada paku karat dua inci. Dekat tumit ada paku. Hanif redho je pakcik Mior buat apa pun. Dia nak sembuh dia kata.

Kata pakcik Mior,Hanif ni kena lama dah kalau tengok dari keadaan paku ni. Tapi mungkin orang yang buat tu dia sakit hati sangat jadi dia tambah banyak lagi di belakang Hanif. Sebab tu banyak paku di belakang Hanif ni. Ikut dari  karat paku dalam enam bulan dah kena santau. Patutlah Hanif selalu sakit-sakit selama ni..rupanya dah kena santau.

"Barang-barang ni nanti saya uruskan. Esok saya datang semula. Perlu tiga hari rawatan. Esok kita buat cara mandian pula."kata pakcik Mior sebelum balik. Kesian tengok Hanif. Lemah sangat lepas rawatan. Terketar-ketar tangan dia.

Hari ke dua rawatan masih terdapat kaca dan miang buluh yang keluar dari belakang badan Hanif. Selesai buang pakcik Mior bagi mandi dia dekat luar rumah. Mandi air tujuh bunga. Mulanya 3 besin besar. Tapi masih juga tak cukup nak hilangkan benda kotor jadi tambah lagi tiga besin. Bau air yang jatuh dari badan Hanif bau macam longkang kotor. Busuk gila. Hanif sendiri termuntah-muntah.

Masuk hari ke tiga rawatan yang gunakan minyak wangi. Kata pakcik Mior kalau malam nanti badan Hanif panas bagi dia minum air kelapa dengan air masak je. Kita nak tengok sama ada orang yang hantar masih terus menghantar atau tidak.

Seminggu lepas rawatan kami tengok Hanif makin sihat. Dah boleh duduk dan berjalan sikit-sikit. Selera makan pun dah makin ok. Cuma dia masih tak boleh minum air lain selain air kelapa dan air masak. Di class kami Julia masih sama. Happy-happy macam tak da apa yang berlaku.

Sebulan lepas tu Hanif cerita yang bukan Julia buatkan dia tapi orang lain. Puncanya si Hanif ni jadi pilihan Ayu. Dia dah banyak kali warning Hanif supaya tinggalkan Ayu. Kalau tidak dia santau. Tak sangka dia buat betul. Menyirap je darah aku dengar weh...Zubir jangan kata la. Korang tau? Budak yang santau Hanif boleh pulak join solat hajat yang kami buat malam tu. Patutlah selalu tanya perkembangan Hanif..rupanya dia nak tepuk tangan. Muka hensem,mak bapak kaya raya,tapi sayang hati hitam. Kesian Julia tak pasal-pasal kena jeling dua bulan ni.

Sebulan lepas Hanif dapat rawatan tu,budak laki tadi jatuh sakit tiba-tiba dan lumpuh separuh badan. Kami ada pergi ziarah. Zubir siap perli lagi.

"Nanti kami ajak Hanif solat hajat untuk kau eh.." terbeliak mata kawan tu. Badan di belah kanan lumpuh. Air liur meleleh je. Kesian pulak aku tengok. Muda-muda lagi dah pandai main pelik-pelik macam tu. Rosak masa depan.

CHERITAWhere stories live. Discover now