Cerita kawan pakcik aku...
Bila aku dapat tahu cuti aku diluluskan aku terus bungkus kain baju dan terus ke terminal bas. Sebab bas terakhir yang ada pukul 10 malam ni je. Ada lagi lima belas minit nak berlepas. Nasib aku baik sebab malam tu orang tak ramai. Ada aku,driver bas dan kawan dia sorang tu dan tiga orang lelaki warga Indonesia. Masuk dalam bas aku terus cari tempat duduk aku dan terus letak kepala nak tidur. Penat sangat hari ni. Dari pagi aku uruskan kerja sampai tak makan tengahari dan pukul lima baru siap kerja aku. Itu pun bos aku minta tolong aku jagakan sekejap sementara dia ambil mak dia di airport. Tapi aku gembira juga sebab waktu bos aku sampai dia bagitahu aku boleh bercuti tiga hari.
Bas mula bergerak perlahan lahan keluar dari terminal. Aku memerhati dari tingkap bas hingga semuanya menjadi gelap dan aku tertidur. Rasanya tak lama aku tidur dan tiba-tiba terjaga bila bas yang aku naik tu bergoyang kuat. Aku tengok warga indonesia tadi dah melaung Allahu Akhbar beberapa kali. Dah kenapa ni? Aku cuba tengok dari tingkap tapi keadaan gelap sangat. Lampu jalan pun tak ada. Hanya ada lampu dari bas kami je. Dalam tiga minit baru bas kembali bergerak seperti biasa dan berhenti mengejut tiba-tiba. Pemandu bas dan kawan dia turun untuk periksa keadaan tayar. Tak lama kemudian bas berjalan semula tapi agak perlahan. Sepanjang jalan tu aku hairan kenapa bas ni rasa sedikit lain. Bunyi enjin pun mengaum kuat. Macam berat sangat bunyinya. Aku tengok pemandu bas dan kawan dia tak habis-habis berbisik.
Warga indonesia yang tiga orang tadi dah mula berzikir. Aku memanjangkan leher untuk melihat ke belakang. Terbeliak mata aku weh...kat kerusi belakang sekali ada tiga ekor pocong duduk menumpang weh. Gila lah. Aku ambil baju sejuk terus bungkus badan aku sampai kepala dan baca apa yang patut. Aircond atas kepala pun tak rasa dah. Akhirnya aku terlena dalam ketakutan. Aku terbangun di gerak oleh pemandu bas dan warga indonesia tadi. Tengok luar tingkap keadaan masih gelap.
"Minta maaf ya dik..kita terpaksa tukar bas. Jom cepat. Bas ganti dha datang" kata pemandu bas. Aku pun bangun ambil barang aku dan sempat melirik ke tempat duduk belakang sekali. Ada lagi 3 ketul tu. Cepat-cepat kami turun masuk ke dalam bas ganti di sebelah bas kami tadi.
Waktu bas bergerak tu kami semua pakat mengucap tengok bas kami tadi penuh dengan "penumpang tak berbayar." Ada yang berbungkus,ada yang rambut panjang,ada yang tak ada kepala. Patutlah bas rasa berat. Rupanya banyak yang menumpang.
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.