Cerita kawan makcik aku..
Sekian lama terdampar negeri orang akhirnya aku dapat juga balik ke Malaysia. Tak sabar nak tengok rumah yang ditinggalkan selama tiga tahun tu. Mesti berdebu habis. Pembantu rumah aku dah balik Indon dua tahun lepas. Nak larang pun aku tak tahu bila covid ni nak menghilang. Jadi aku izinkanlah dia balik. Sampai dekat airport aku tercangak-cangak cari abang aku. Punya lama tak tengok abang sendiri sampai berjambang dah abang aku woi. Abang aku gelakkan aku sebab selamba ja lalu sebelah dia. Yelah..dah berjambang,dengan mask lagi. Mana aku cam.
Balik rumah mak drama air mata macam biasa la..mak aku peluk aku siap berleter lagi. Mak dah tak izin aku pergi Singapore. Serik dah mak. Kata nak pergi tiga bulan jadi tiga tahun pulak. Dah lah anak bongsu dia. Ayah aku kebetulan masih di masjid waktu aku balik tu. Jadi dia tak tahu lagi aku dah balik. Elok dia sampai rumah aku pergi hidang air kat dia. Terkejut dia sampai terpelanting kopiah kat tangan. Hahahaha...lucu abah ku. Mak aku peluk nangis-nangis. Abah aku peluk sambil melompat. Punya seronok anak bongsu dia balik. Macam-macam abah aku cerita. Dia booking aku siap-siap dah untuk esok hari. Banyak yang dia nak tunjuk kata dia. Terutama sekali ladang tembikai yang selalu dia sebut-sebut waktu kami bervideo call. Aku ikut je la walaupun badan terasa masih atas angin lagi.
Dua hari duduk rumah abah, aku ajak abang pergi rumah aku. Aku pesan siap-siap dekat bekas pembantu aku dulu,kalau pergi nanti kunci letak bawah pasu. Tapi masalahnya aku tak cakap pula pasu yang mana satu. Depan rumah ada tujuh pasu. Dah jadi kerja aku dengan abang aku kena angkat satu satu. Bukan pasu kecil okey..aku tanam pokok bidara epal,pokok cherry barbados,pokok gajus,pokok kunyit,pandan,serai wangi,dengan pokok belimbing tunjuk. Pasu besar kot..tinggi paha ni ha..cari punya cari rupanya dia selit bawah pokok kunyit. Agaknya pasu tu yang ringan sikit kot. Tapi ada satu benda pelik yang aku jumpa sekali bawah pasu tu. Cucuk sanggol bercorak bulu merak. Berbatu hijau. Abang aku pelik jugak. Macam cucuk sanggol orang lama dulu. Mungkin bekas pembantu nak bagi kenangan kot kataku. Jadi aku pun bawa masuk dalam rumah benda tu.
Fuhh rumah aku weh...berdebu,bau hapak. Cepat-cepat aku dengan abang aku buka semua tingkap dan pintu. Tak tahan tengok rumah gelap. Aku memang puji la bekas pembantu aku ni. Tv aku dia tutup dengan kain batik. Aku pergi dapur tengok coway dia tutup dengan kain batik juga. Peti ais pun sama. Lepas tu aku pergi bilik laundry tengok mesin basuh pun dia tutup dengan kain batik juga. Sofa sofa semua dia buka kain sarungnya. Semua di susun satu kerusi dan di tutup dengan kain batik. Meja makan pun sama. Bila aku masuk bilik aku lagi sekali aku terwow dengan kerja dia. Sarung tilam aku,sarung bantal semua dia buka. Meja solek aku di tutup dengan kain batik juga. Terbaiklah budak ni.
Aku pergi ke bilik tidur dia dulu. Fuhh...tilam siap di gulung lagi macam bilik ni jadi bilik sebelum dia masuk kerja dulu. Dekat almari dia ada satu kertas tertampal.
"Dalam ini ada semua sarung sofa,alas meja dan sarung tilamnya. Saya minta maaf terpaksa pulang. Saya suka kerja dengan Cik."- Baiduri.
Aku mampu senyum jelah..rindu pun ada..dia dah macam adik aku dah. Bukan pekerja aku. Lebih kepada peneman aku di rumah ni.
Malam tu aku dengan abang aku balik ke rumah ayah semula. Elok dah mandi solat apa semua aku turun ke dapur. Tiba-tiba mak aku tegur.
"Rumah kawan kau tadi tu kat mana?" Tanya mak.
Aku pun pelik la. Sebab aku dengan abang je dalam kereta tadi.
"Kawan yang mana mak?"tanyaku.
"Yang berkebaya kuning tadi.." Jawab mak. Aku yang tengah mengunyah berhenti terus.
"Mana ada orang berkebaya kuning dengan kami tadi mak. Adik dengan abang je la tadi." Jawabku.
"Lah..tadi mak tegur dia. Dia kata kau yang bawak dia ke sini." Kata mak aku lagi.
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalneDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.