TERKENA

89 8 1
                                    

Cerita abang kawan aku..

Aku Faiz.(dia suruh boh nama sebenar mana tau boleh terkenal. Macam la aku nak boh gambaq dia kat sini. Wek!"

Aku seorang grab food yang paling kacak di kuching ni.(eh,mahwaku). Tapi tu bukan cerita yang nak aku sampaikan. Cerita sebenar begini...

Hari tu lepas magrib aku ingat nak balik awal sebab pinggang aku rasa lenguh sangat. Jadi aku singgah di Masjid Al Ghazali sekejap nak luruskan badan dan sambil tunggu pesanan masuk. Ada dalam tiga pesanan masuk aku pilih satu je. Yang paling dekat. Sebab aku ingat nak balik dah lepas hantar yang ni. Dari pukul sepuluh aku start grab sampai pukul lapan jadual aku setiap hari. Jadi bila pesanan dah siap aku pun pergi ambil dekat Pak Amit ayam penyet tu. Sapa duduk kuching tahulah betapa femesnya kedai pak amit ni. Lepas ambil aku tengok map dan setting semua ok aku pun jalan..

Ha...yang ni buat aku berdebar sikit. Map ni menghala ke kubur weh. Aku berhenti depan pintu masuk kawasan kubur tu untuk call pelanggan. Ada yang sahut,tapi dia kata rumah dia bukan di kubur tu. Ada kampung belakang kubur tu. Kat situ la..mungkin map ni bagi jalan pintas kot. Yang aku pun satu hal...ikut juga apa yang map tu kata. Elok masuk lorong perkuburan tu nampak la beberapa orang bawah khemah tengah gali kubur. Aku ok lagi. Makin ke hujung lorong makin gelap pulak. Time ni dah cuak dah. Betul ke tak ni? Aku ambil keputusan untuk patah balik. Waktu patah balik tu mata aku elok je terpandang kat pokok besar dekat kubur tu. Hmmh...menyesal..menyesal...elok je berdiri berbungkus kat situ. Apa lagi...pecut la..sampai dekat khemah orang tengah gali kubur tu aku berhenti ambil nafas. Ada la sorang abang tu tegur aku. Buat apa kat hujung tu dia tanya. Aku jawab la nak hantar makanan ni. Dia gelak je.

"Malam kelmarin food panda. Hari ni grab food pulak."kata abang tu. Lepastu abang tu tunjuk satu lorong dekat tepi pagar tu. Dia kata lorong ni tembus ke kampung belakang tu. Banyak rider yang salah masuk sebab lorong tu kecik je. Ooo...aku pun ikutlah apa yang abang tu tunjuk. Lahh...rumah budak tu memang tepi kubur rupanya. Terpisah dengan zink je. Ya Allah...habis je hantar pesanan tu aku balik rumah mandi lama-lama lepas tu terus solat Isya terus tidur. Penat otak aku dipermainkan hantu kubur ni.

CHERITAWhere stories live. Discover now