Cerita kawan sepupu aku..
Aku ada seekor kucing yang ada tiga warna. Hitam,oren dan putih. Yang comelnya kucing aku ni kaki dia depan warna hitam,kaki dua kat belakang warna putih. Aku bagi nama Indigo. Indigo ni abang aku jumpa secara tak sengaja di tepi highway Karak waktu nak ke airport. Mulanya abang aku panggil Karak. Ish,macam seram pulak. Jadi aku tukar nama jadi Indigo lepas abang aku masuk kerja semula. Abang aku kerja bahagian kargo kat airport. Kisahnya bermula lepas tiga bulan abang aku masuk kerja. Waktu tu Indigo demam. Dia jadi tak larat..asyik nak duduk dekat tilam dia saja. Makan minum pun kalau aku tak suap dia tak makan. Mama aku dah susah hati sebab selama ni Indigo aktif je. Kat rumah aku ada lagi dua ekor kucing,Meon dengan Julia. Julia ni dia memang tak masuk langsung dengan Indigo ni. Kalau nampak je Indigo bulu badan di automatik mengembang. Jadi abah aku kurung Si Julia dengan Indigo bergilir-gilir. Kisahnya hari tu lepas mandikan Julia aku terlupa nak masukkan dia dalam sangkar sebab Indigo tiba-tiba muntah. Lepas habis basuh apa semua sangkar Indigo baru aku teringat kat Julia. Melilau aku cari pusing satu rumah tak ada si Julia ni.
Mama aku la paling susah hati,sebab Julia ni arwah adik mama aku yang bagi. Dia sayang sangat kat Julia. Malamnya Indigo kelihatan masih lagi lemah. Nafas pun laju semacam ja. Jadi aku putuskan untuk tidur dekat ruang tamu. Senang sikit kalau tiba-tiba Indigo muntah ke apa ka kan..jadi malam tu dekat pukul dua pagi tiba-tiba aku dengar bunyi dalam bilik aku. Bunyi macam kucing tengah cakar pintu. Cepat cepat aku bangun sebab aku fikir tu Julia. Tapi bila buka pintu tak ada Julia pun. Bilik aku kosong. Bilik aku tak ada katil ya. Aku fobia sikit. Jadi dengan muka blurnya aku pergi balik ke sofa depan tv dan aku terpandang Si Julia ni tengah duduk tepi Indigo. Dia perhati lama kat Indigo. Aku takut dia terkam ja. Dah la kawan tu demam. Jadi aku pergi dekat belakang Julia duduk kat belakang dia.
Tahu aku dengar apa?
Indigo bersenandung weh. Bunyi macam suara budak perempuan je.
"Hemmm...hemmm...hem...." Macam suara budak perempuan tengah sikat rambut depan cermin.(aku tak tahu nak cakap macam mana tapi bunyinya macam dia asyik sangat dengan apa yang dia buat tu.)
Aku pergi dekat lagi untuk pastikan apa yang aku dengar tu. Sah! Memang bunyi datang dari Indigo. Aku tengok Julia tak bergerak-gerak sebelah dia. Aku tepuk pun tak bagi tindak balas. Mata pun tak berkelip langsung. Aku cuba rakam bunyi suara tu untuk hantar dekat abang aku. Seminggu lepas tu abang aku balik rumah dan bagitahu Indigo ni ada tuan dia rupanya. Tuan dia nak ambil dia balik. Aku jadi tak percaya pulak. Yelah..mana ada rumah tepi highway tu. Muka abang aku pun tak meyakinkan aku.
Abang aku ajak temankan dia untuk hantar Indigo tu. Ha..ni lagi pelik. Abang aku memang drop Indigo tepi highway tu kot. Dah la kereta dok lalu lalang. Abang aku kata jangan risau Indigo tahu jalan pulang. Balik tu kami singgah minum sekejap. Waktu ni lah abang aku tunjuk balik rakaman yang aku ambik hari tu. Abang aku suruh aku dengar balik.
"Ibu...
Ibu..ku merindukanmu..
Ku sakit di sini..
Ku rindu..."Suara budak perempuan menyanyi weh...patutlah abang aku nak hantar balik Indigo. Rupanya abang aku tiap malam mimpi mak Indigo merayu mintak hantarkan balik puteri dia. Mulanya abang aku ingat mainan tidur. Takkan seminggu asyik mimpi yang sama kan..jadi dia tanya kawan dia..kawan dia kata lebih baik ikutkan saja. Takut jadi apa-apa pulak kat rumah nanti dia kata. Tapi memang betul weh. Sejak abang aku bawak balik Indigo rumah aku rasa macam padat. Macam banyak orang dalam rumah. Nasib baik tak lama. Bila Indigo dah tak ada rumah rasa luas je. Sejuk je rasa. Julia pun dah okey.
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.