HADIAH PERPISAHAN.

71 12 0
                                    

Cerita kawan aku..

Kejadian ni berlaku sebelum aku dapat kerja kilang. Aku kerja di KFC waktu tu. Seminggu sebelum berhenti kerja aku kena. Kata kawan-kawan sebagai "ucapan selamat tinggal" katanya. Selamat tinggal taik dia. Nak tercabut jantung aku woi!.

Kisahnya malam tu aku dengan Fahmi kena buang sampah. KFC kami ni tempat buang sampah kemain lahhhh jauh terperosok di hujung jalan sana. Jauh nak kena berjalan ke tong sampah besar tu tau. Nasib baik ada troli ni ha..sorong la kami berdua sambil aku kelek lagi dua bungkus plastik hitam. Tolak punya tolak tiba-tiba Fahmi berhenti mengejut dengan biji mata mengecik tengah perhati sesuatu.

"Pe mende tu?" Tanya Fahmi. Aku ni dah la rabun...spek mata tak pakai pulak. Mana nak nampak apa..

"Apa? Benda apa?" Tanya aku dekat Fahmi. Sambil tu aku tolak jugak troli guna kaki aku. Bila makin dekat barulah aku tahu apa yang Fahmi tengok tadi.

Huiii elok ja dia duduk sambil goyang kaki atas tong sampah tu weh... Rambut dah la kembang..aku dengan Fahmi dah berkira nak patah balik dah tapi sampah ni? Aduhhh....dalam beberapa minit kami terpacak depan tu tak tahu nak buat apa. Last-last aku terpaksa jugak la buat sesuatu.

"Oooo kak! Kami nak buang sampah ni kak! Boleh lepak tempat lain tak??!" Laung aku. Bende tu buat derkk je.

" Dah lah. Tinggal je kat tepi ni. Esok pagi kita datang awal sikit buang dalam ting sampah." Kata aku dekat Fahmi. Kami cepat-cepat beredar dari situ. Ingatkan dah selesai dah. Rupanya dia mengikut sampai ke dalam pulak. Habis kena kacau sapa yang ada malam tu. Paling teruk aku la. Di kuncinya aku dalam bangunan tu. Yang kawan-kawan lain menggelabah tarik pintu sambil tunjuk kat belakang aku. Nokharom betui la..benda tu berdiri dekat tempat cashier sambil gelak-gelak tengok kami.

Jenis aku ni,kalau kena sikit aku okey lagi. Tapi kalau teruk macam ni aku hangin jugak. Aku capai helmet baling dekat benda tu sambil laung Allahu Akhbar. Benda tu hilang weh. Helmet aku tercampak ceruk dapur ha.. lepas tu pintu auto boleh bukak. Gedegang bunyi pintu kena tarik nasib tak pecah. Cepat-cepat kami start moto balik rumah masing-masing. Helmet aku biarkan je kat ceruk dapur tu. Tak da masa aku nak pergi ambil. Nasib baik kawan ada helmet lebih satu. Pinjam yang tu la aku balik malam tu.

Esoknya bila pergi kerja nampak kesan kotor dekat lantai. Macam kain kena tanah merah di seret atas lantai. Penuh dekat pantry kami kotoran tu. Dia macam berjalan jalan dalam bangunan KFC kami tu. Pagi-pagi lagi dah berpeluh ketiak mop lantai. Heee...sakit hati aku.  Hadiah perpisahan konon. Tuih!

CHERITAWhere stories live. Discover now