Cerita kawan aku...
Kerja jadi pemandu lori ni yang bestnya masa gaji la..masyukkkk...hahaha...tapi yang tak bestnya kau lebih banyak duduk atas lori dari duduk depan tv rumah kau. Nasib baik aku bujang lagi. Jadi tak rasa berat sangat nak pergi kerja kecuali kalau mak aku tiba-tiba sakit la..time tu bagitau satu trip seribu pun aku tolak. Rela ambik yang dekat-dekat dulu. Yelah..duduk berdua je dengan mak,ayah aku kahwin baru lepas bercerai dengan mak aku. Dari kecik memang aku ada mak aku je. Sebab tu jadi apa-apa dekat mak aku,aku sanggup tinggalkan kerja. Pernah sekali mak aku jatuh motor,dengan lori-lori aku bawak parking depan rumah. Nasib baik tak teruk.
Cerita yang aku nak kongsikan ni memang banyak dilalui oleh mana-mana driver lori. Lagi-lagi yang kena trip malam. Ada saja yang mengganggunya. Kisahnya aku dengan kawan aku kena hantar kontena ke johor. Jadi kami gerak dalam pukul empat petang sebab lori masih lagi di servis. Kalau gerak pukul empat alamatnya pagi esoklah sampai. Kawan aku sorang ni nama dia Akim. Dia ni terbaiklah..sambil teman aku sambil baca Al Quran. Entah berapa kali khatam dia sejak kerja bawa lori ni.
Dalam pukul sebelas lori kami memasuki simpang RNR. Dan kami memilih untuk tidur sebentar di sini. Waktu sampai tu ada dua tiga buah kedai masih ada orang. Masih banyak kereta. Jadi aku tidur dulu sementara si Akim ni pergi qada hajat. Tengah aku tidur tu tiba-tiba kaki aku rasa kena tepuk. Aku buka mata sikit tapi terus terbeliak weh. Ada budak tengah duduk hujung kaki aku sambil senyum-senyum.
"Eh,adik buat apa kat sini?"
"Cantik lori ni. Besar."dia jawab sambil tangan dia sentuh-sentuh stereng. Aku perhati je takut dia tertekan apa-apa. Dia main stereng siap buat bunyi vroomm vroommm lagi. Aku perhati juga keadaan sekeliling mana tahu ada mak ayah yang cari anak hilang ni. Tapi tengok keadaan kereta memang dah tak banyak. Ada dua tiga buah. Itu pun sebuah truck askar dan dua buah kreta. Tengok pada kereta situ tak ada yang berkeluarga pun. Ke budak ni tertinggal ni?
"Adik mana mak ayah adik?"
"Dah balik tanah merah." Jawab dia sambil main stereng. Ah,sudah..jauh kot.
"Habis tu adik macam mana?" Tanya aku lagi. Tapi budak ni macam tak kisah pulak kena tinggal. Dia senyum je.
"Saya ikut abanglah. " Dia jawab.
"Ishhh mana boleh..abang ni bekerja ni. Nak kena hantar barang belakang tu. Mana boleh ikut. Dah jom abang hantar awak dekat abang askar tu."aku kata. Aku pun buka pintu dan turun dari lori. Waktu aku pergi ke pintu sebelah budak tu dah tak ada. Tinggi kot lori ni. Takkan dia terjun,tapi kalau terjun mesti ada bunyi jatuh. Aku tak puas hati aku cek bawah lori apa semua. Dua kali aku pusing lori cari budak tu tapi tak jumpa. Dan aku ambil keputusan pergi ke truck askar sebelah lori.
"Tuan ada nampak tak budak baju merah turun dari lori tadi?"tanya aku kat salah sorang abang askar ni.
"Tak ada pun." Dia jawab.
"Pelik saya. Lori saya tu tinggi tapi dia turun lagi cepat dari saya." Kata aku sambil garu kepala.
"Awak pasti ke tu manusia? Hahahahaha..."abang askar tu gelak je kat aku.
Ya Allah...baru aku perasan weh...aku ni nak naik lori pun kena pegang sana sini nak panjat tapi budak tu naik tak bunyi pun. Mustahil budak boleh naik. Lagi satu baju budak tu warna merah bertompok tompok dan seluar dia ada kesan terkoyak dekat lutut. Merah darah ke apa tu weh?
"Kau bersembang dengan sapa tadi Mat?"tanya Akim waktu dia naik lori.
"Ada budak baju merah tadi naik lori main stereng."jawab aku sambil pandang sekeliling.
"Budak baju merah?"
"Ya.."
"Budak tu dah arwah dah dua tahun lepas..tu mainan jin je tu..aku baru jumpa kat tandas tadi dia main air. Bukan main panjang tangan dia buka paip yang tinggi tu." Cerita Akim. Langsung tak ada riak takut.
"Kau tegur tak?" Tanya aku.
"Aku bersembang dengan dia la tadi lepas tu pakcik kedai tu tegur aku sembang dengan sapa? La..aku sorang je yang nampak rupanya. Pakcik tu la cerita budak tu dah arwah dua tahun lepas. Meninggal waktu keluar dari simpang depan tu. Kena langgar lori tangki petronas tu. Yang selamat cuma mak dengan adik bongsu dia je." Cerita Akim sambil hidupkan enjin lori. Aku kat sebelah ternganga dengar.
Lah..rupanya tadi aku bersembang dengan hantu. Haihhh..
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.