Cerita kawan aku...
Benda ni jadi waktu aku umur dua belas tahun. Baru kali pertama haid waktu tu. Aku agak terkejut dengan apa yang diri aku boleh lakukan. Yelah,tiba-tiba datang haid sedangkan diri masih lagi perangai budak-budak. Waktu aku bagitahu mak aku yang aku keluar darah tu muka mak aku pucat lesi. Tak tahu kenapa tiba-tiba mak aku cepat-cepat call nenek aku bagitahu yang aku dah datang haid. Mak aku suruh aku duduk dekat ruang tamu jangan pergi mana-mana. Aku pelik la jugak. Teruk sangat ke kalau datang haid ni. Aku tengok sepupu yang lain elok je. Siap tayang lagi pad jenama apa yang diorang guna.
Malamnya aku kena serang sakit perut yang amat sangat. Tak tahulah kalau segugut ke apa tapi memang sakit yang amat sakit sampai aku peluk mak aku kuat gila. Menggigil tangan aku tahan sakit. Dalam sejam macam tu sakit dah reda nenek aku pun sampai. Tapi agak pelik sebab nenek aku pakai baju kebaya siap ada bunga dekat kepala,kipas di tangan. Lepas tu suara nenek aku lain macam sikit. Lembut lembut tapi menusuk tajam oo. Tak tahu nak cakap macam mana.
Nenek aku suruh aku baring kemudian dia urut perut aku sambil puji puji aku. Aku pelik la jugak,dah kenapa beria-ria puji aku ni? Cakap aku dah besar cantik sangat,anak baik..kulit cantik,jari runcing. Apa benda entah sampaikan tahi lalat aku pun dia puji. Habis sesi mengurut yang ni lagi pelik. Nenek aku menari pula dalam bilik aku tu. Lenggang lenggok kemain lentik lagi. Aku tengok nenek aku menari sampai tak sedar jam dah pukul dua pagi. Punya lama nenek aku menari dari pukul sembilan sampai dua pagi. Dan aku tak sedar langsung. Mak aku pun dah tertidur hujung kaki aku.
Tiba-tiba nenek aku cium dahi aku sambil bisik.
"Cucu Dayang Manis memang cantik orangnya."terus nenek aku baring sebelah aku sambil peluk aku. Dia bersenandung sampai aku terlena weh. Bangun esok pagi badan aku rasa segar gila. Rasa ringan sangat. Bertenaga.
Waktu sarapan aku tanya la nenek apa jadi malam tadi. Nenek aku senyum je.
"Ada orang datang ziarah malam tadi."jawab nenek.
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.