Cerita aku..
Kisah ni jadi tahun 1999 tak silap aku. Waktu tu jiran aku nama Kak Anis kahwin. Tak jauh pun jodohnya. Orang depan rumah je. Nama dia Abang Lan. Kak Anis ni jenis yang kuat berkerja tau. Dia tak boleh duduk saja macam tu. Mesti ada sesuatu dekat tangan dia. Abang Lan ni pulak waktu tu kerja bawak lori tong gas tak silap aku. Tapi nampak la kesungguhan dia nak cari duit untuk kahwin tu. Sebab aku tengok waktu cuti dia ambik upah baiki atap rumah orang. Kak Anis pun kalau ada pesta memang dia akan join mak aku pasang khemah. Mak aku ni peniaga kuih kuih tradisional. Kami satu satunya khemah yang jual kuih kuih tradisional dalam pesta tu. Kak Anis dia jual kuih basah,sayap panggang dan air balang.
Waktu Kak Anis nak kahwin tu aku tengok muka ayah dia sedih je. Sehari sebelum akad nikah tiba-tiba rumah Kak Anis kecoh. Ayah Kak Anis tiba tiba pengsan. Lepas tu anak kecik menangis macam kena cubit. Memang menangis sungguh tu. Adik aku yang tengah main dengan adik-adik Kak Anis lari balik rumah dengan keadaan takut.
"Kenapa Lil?"tanya aku sambil mengendap ke tingkap.
"Rumah Mirul ada hantu."jawab adik aku nama Jalil tu sambil tutup pintu rapat-rapat.
"Hantu?" Puas aku tilik tapi tak nampak apa yang jadi. Yang aku nampak Kak Anis menangis sambil orang lain angkat ayah dia bawa masuk dalam kereta.
Esoknya aku bangun tidur dalam pukul sembilan,aku tengok ayah Kak Anis elok je merokok kat luar rumah atas kerusi sambil tersenyum senyum. Eh,dah okey dah ayah Kak Anis ni? Aku fikir macam tu la..tapi lain pulak yang adik aku si Jalil ni fikir. Dia kata tu hantu,bukan ayah Kak Anis. Ayah Kak Anis mana pandai senyum dia kata.
"Dia tak mau senyum kat hang sebab hang botak."jawab aku sambil gelakkan Jalil.
Sepanjang majlis kenduri berlangsung adik aku memang tak nak main dekat dengan rumah Kak Anis. Dia main depan rumah aku kami. Dia macam takut-takut nak pergi dekat rumah Kak Anis. Jadi malamnya majlis di teruskan dengan sesi karoke pulak. Banyak la yang menyumbang suara sumbang masing-masing. Waktu tu mak aku dah balik dah. Malas nak ikut sama kata mak aku. Elok ja setengah jam buka karoke suasana jadi sunyi balik pulak dah.lepas tu dengar bunyi kecoh pulak. Bunyi orang menjerit la..orang azan la... Aku pergi tilik kat tingkap sebab dengar kecoh-kecoh kan.
"Haa..kan orang dah kata ada hantu..ampa tak caya. Tu dia mai balik."kata Jalil. Dia pun lari naik atas riba mak aku dah. Dok tak dok tiba-tiba pintu rumah kami kena ketuk. Mak Kak Anis datang minta tolong mak aku untuk cari ustaz. Kak Anis kerasukan rupanya. Mak aku pun call Ustaz aku. Ustaz aku ni siangnya mengajar bahasa arab. Malam jadi perawat pula. Datang je Ustaz terus mak aku bawa ke rumah Kak Anis. Fuhh...waktu ni muka Kak Anis dah lain gila weh..berkedut semacam je muka dia dengan mata hitam semua.
Sesi dialog berlangsung dalam beberapa minit. Aku tengok Ustaz cuba pujuk benda tu untuk tinggalkan Kak Anis tapi benda tu tak nak. Dia cakap Kak Anis ni milik dia sebab dari kecil lagi dia dah jaga Kak Anis ni. Dia tak sanggup tengok Kak Anis jadi milik Abang Lan. Bila dah sesi memujuk gagal,Ustaz mula baca ayat ruqyah. Mengerikan betul dengar suara Kak Anis melolong-lolong macam tu. Sekejap kata sakit,sekejap gelak,sekejap sedih. Lepas tu nak bersilat pulak dengan Ustaz. Bergoyang rumah bila Kak Anis terkam Ustaz. Dahsyat gila..aku yang dok tengok tersedu-sedu tahan takut. Hahahah..
Akhirnya Ustaz dapat buang benda tu. Macam-macam cara Ustaz buat,siram dengan air daun bidara,air yasin,air ruqyah,lepas tu ikat tangan Kak Anis sambil ruqyah. Dan last sekali Ustaz sembelih guna tapak tangan dekat leher Kak Anis. Itu baru betul-betul mati. Kesian gila tengok Kak Anis lepas selesai rawatan. Dia jadi lembik terus. Nak minum air pun tak dapat. Habis meleleh ke tepi. Selesai semua aku lari balik rumah. Terkejut aku tengok adik aku Si Jalil tu bergulung dalam selimut sebelah ayah aku. Penakut lahaii..
YOU ARE READING
CHERITA
ParanormalDalam ni dikumpulkan segala cerita-cerita mistik yang terjadi dalam hidup aku,kawan-kawan aku and ada juga yang rekaan.