🕊️Chapter extra9

48 8 0
                                    

Sofea menatapnya. Tangan lelaki itu masih mengenggam kuat colar baju mangsa. Kening pula berkerut marah seperti gilirannya mendapat maut. 

"What are you loooking at, huh? kalau kau nak mati, stay sini. Kalau tak nak, berambus." Kata Willias dengan dingin seakan ditikam dengan pisau.

Sofea masih memandang matanya tanpa berkelip. Ugutan lelaki itu sedikit dia tidak gerun. Disebaliknya lelaki itu hanya melepaskan marah. Heh, dua kali lima dengannya. Seumpama lelaki itu kembarnya. Perasaaan.... marah... dendam. Semuanya dia boleh faham.

Dia hanya senyum dengan bibir tertutup. Satu persatu kakinya menapak ke arah lelaki itu tanpa ada rasa takut. Kertas analisa yang diremuk dari tadi, digulung dan mengetuk lembut atas kepala Willias.

"Setiap kali awak rasa marah or dendam dengan someone. Awak kata macam ni," kertas itu dialih pula menjadi microphone dan didekatkan pada mulutnya.

"Aku lepas benda yang betul. Aku simpan benda yang salah," kata Sofea sarkastik sambil tersenyum manis memandang mata lelaki itu.

"Nak tahu apa maksudnya.  Awak lepas benda yang betul-betul awak nak buat sebab keyakinan awak tinggi. Dan awak  simpan benda yang awak tak nak luah dekat siapa-siapa dalam hati. Sebab awak pun dah luah dengan cara ni. Belasah orang... pukul orang... bunuh orang.... Saya pun akan cakap macam tu lepas saya dapat resault exam. Macam saya. Mak saya membebel 24 jam suruh saya dapat A+ dalam semua subjek. But what I can afford, can be  67, 59, 72.  And then I said it's okay.. Because you will success one day even though your parents not see your effort."

Keterangan yang berpanjang lela dari gadis itu, membuatkan dia bermangu tanpa berkelip. Untuk dimasukkan ke perapian alam tiada kos. Tiada yang dikecualikan, tetapi mengecualikan dirinya. Gadis itu hanya perlu menolak tirai.

Dua tiga minit, mereka merenung mata antara satu sama lain. Bunyi ringtone whatsapp dari iPhone 7s gadis itu, tersentak Willias memandang ke bawah dengan lekas. Jika benar ada banyak akal seperti ada kepala, maka ada banyak jenis cinta seperti ada hati.

Apabila kertas yang digulung itu jatuh ke atas tanah, dia mengangkat muka semula memandang gadis itu. Membulat matanya apabila melihat Sofea sudah berderai air mata melihat phone. Mahu sahaja dia mahu bertanya, gadis itu sudah pusing ke belakang dan berlari seperti ada sesuatu yang terjadi.

"Bro, already?" Soal Rian yang muncul dari belakang.

Willias yang menyedari Rian sudah berdiri di sebelahnya, melihat tangan lelaki itu. Bertitik-titik darah jatuh ke lantai.

"Apa? Chill lah. Kita main sos cili kan. Mana dosa." Jawab Rian selamba. Willias hanya meraup muka dengan kasar.

"So? Who's she? Your next target?" Soal Rian sambil memegang selamba bahu lelaki itu dengan tangan berdarah.

"Benda kau ni. Dia perempuan yang kau cakap tulah," jawab Willias sambil menepis kasar tangan Rian lalu dia bangun dari mencangkung.

"But I think she just got bad news," sambungnya lagi dengan memasukkan tangan ke dalam kocek seluar sambil menatap gadis itu berlari gegas keluar dari terowong.

"Yeah. Look at this." Rian menunjuk telefonnya pada  Willias.

BERITA HARIAN ASTRO BERIA

Mei 6, 2022 07:50 MYT

AMPANG: Sekumpulan budak rempit yang katanya dari sekolah Menengah pandan Indah dipercayai melarikan diri setelah terlibat nahas dengan sebuah kereta Audi A3 di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) di sini pada Khamis lalu.

Kemalangan dipercayai berlaku kira-kira jam 6 petang antara audi A3 yang dipandu lelaki berumur 40-an itu dengan sekumpulan motosikal dari arah Gombak menghala ke Ampang. Ketika kereta Audi A3 itu tidak sempat mengelak apabila sekumpulan motosikal tersebut telah mengubah haluan masuk ke lorong kanan secara tiba-tiba.

Katanya, perlanggaran mengakibatkan mangsa tercampak ke tepi jalan sehingga leher terpusing ke belakang.

Membulat mata Willias apabila melihat mangsa yang dikatakan dalam berita itu. Gigi diketap kuat sehingga menampakkan urat di rahang.  Walaupun dia tidak ada kena mengena dengan kemalangan itu, kemarahannya mendidih seperti air cerek yang baru sahaja lepas masak. Dia sudah tahu siapa pelaku sekumpulan motosikal itu.

"Talk to grandmaster, I will kill 50 people today. Including with people who have nothing to do." Katanya dengan dingin mengarah pada Rian. Pistol glock dari kocek seluar belakang dikeluarkan. Tanpa bermangap dia mengatur langkah ke arah beberapa lelaki yang sudah hilang kudrat di atas lantai. Terus mengacu pistol itu pada salah seorang dari mereka.

Bang!

"Kill their parents too." Mandatnya lagi.


"PAPA!"

Lantas kepalanya menoleh ke kiri sebaik membuka pintu rumah kayu itu dengan jerkah. Beberapa orang menatapnya terkejut. Melihat wajah ayahnya ditutup dengan kain kafan terus beribu-ribu air mata mutiaranya keluar. Air mata yang datang dari hati dan bukan dari otak. Kematian baru sahaja mencabik air mata.

Perlahan-lahan kakinya menapak satu persatu ke arah tubuh Tengku Azhar  di ruang tamu. Matanya terlihat kepala Datin Zahrina sudah disandarkan di atas bahu seseorang perempuan. Kawannya mungkin? Abangnya pula memegang yassin.

Saat dia sudah betul-betul berdiri di sebelah ayahnya, dia terus terduduk. Beg yang digalas dari tadi dicampak ke lantai. Bergetar-getar tangannya mahu mendekati Tengku Azhar.

"Papa...." Seru Sofea perlahan.

"Papa bergurau je kan... Baru semalam Papa janji dekat adik, janji dekat mama dengan abang.... Papa nak bawak pergi suatu tempat."

Tiada sahutan. Tidak terlihat sikit pun tubuh Tengku Azhar bergerak. Tubuh yang sudah dibalut dengan kain kafan. Kulit berubah pucat...

"Papa bangun lah! Papa tengok lah mama nangis sebab Papa!" Sofea mengoncangkan tubuh Tengku Azhar dengan kuat. 

Semua yang datang disitu memandang ke arahnya. Telinga mendengar bayi menangis. Ada juga budak kecil lelaki dengan perempuan main kejar-kejar. Ingat sweet ke?! Dengarlah jugak gosip-gosip abang-abang terung.

"Boleh diam tak?! Kau orang memang tak ada respect ke?!" Lantang Sofea meninggikan suara. Automatik semua diam.

"Papa.... say something please..."

"Kau jangan macam ni.... Kau kena terima hakikat Papa dah tak ada...." Pujuk Zafran lembut sambil memegang bahu Sofea.

Reaksi Sofea sama dengannya sebaik mendengar Tengku Azhar sudah tiada. Semasa itu dia berada di univerisiti. Nasib tengah lunch. Kalau tak dah lama dia kena jawab satu persatu dengan lecturer. Dia terkejut giler apabila Datin Zahrina menangis sedu-sedan dalam panggilan. Terus dia bergegas datang ke sini.

Macam tak percaya. Semalam elok je duk gelak-gelak dengan ayahnya. Now depan mata...

"No! Papa still alive!" Bentak Sofea. Masih tak boleh terima takdir.

"Kau tahu kan dosa kalau kau tak redha dengan dengan ketentuan Tuhan," ujar Zafran.

"Adik tahu.... But baru semalam je kita cakap dengan Papa...."

"Yes, that's right. Sebab tulah Tuhan rahsiakan kematian seseorang. Kita sebagai manusia kena ready. Tak kitra yang menimpa mati ataupun melihat yang mati." Pujuk Zafran lalu menarik adiknya dalam dekapan. Kepala Sofea diusap lembut sambil menatap tubuh Tengku Azhar.

Thank you for always being there for Zaf, pa. Zaf tahu Zaf tak selalu kata benda ni dekat Papa, but Papa hebat dan Zaf sangat bertuah kerana mempunyai Papa sebagai Papa Zaf.

Desis hati Zafran.




CEO MAFIA HUSBANDWhere stories live. Discover now