الفصل الثامن

865 96 34
                                    


ما إن دلف الجد للداخل وذهبت نعمة خلف ابنتها، هدر أحمد بعصبية طفيفة لذلك الذي يقف مبهوت حائر ينظر ليده وهو يعيد مشهد صفعه لها :- أنت إزاي تضرب بنت عمك يا أستاذ ها، مش عامل اعتبار ليا ولا لخالتك اللي قاعدة دي ؟
أدعى ربنا الخبر ميوصلش لجدك ولا لأكرم.

هتف بضيق وتبرير :- يعني أنت ما سمعتش قالت إيه ؟ دي لسانها متبري منها وكان لازم توقف عند حدها، ويعرف أكرم هو أنا خايف منه يربوا بنتهم الأول.

ردد بغيظ :- أنت واعي بتقول إيه ؟ أخفي من قدامي دلوقتي.

زفر بغضب وهو يتوجه للخارج، بينما جلس هو ينتظر القادم .

بالأعلى تساقطت دموعها باحتدام عاصف، وهي تسير جيئة وذهابا في غرفتها وشهد تحاول تهدئة الوضع المتأزم قائلة :- خلاص يا جميلة أهدي العصبية مش صح هنا .

ضربت بيدها على الطاولة قائلة بعصبية :- أنا أتضرب قلم ومن مين من المعتوه دة ! وعلشان مين الهانم نسمة .
قالت جملتها الأخيرة بصوت عال، جعل الأخرى تضع يديها على أذنيها كي تخفف من حدة الصوت الذي اجتاح أذنيها، وبعد ذلك اقتربت منها بحذر قائلة:- خلاص يا جميلة قولتلك بطلي تزعقي بقى .

دلفت والدة جميلة قائلة بضجر :- بطلي يا بت تجعري صوتك واصل لآخر الشارع .

هتفت باعتراض :- يعني كل دة اللي هامك، ومش هامك بنتك اللي أتضربت بالقلم من ابن أختك التنح .

رددت بمبالاة :- ما أنتِ لسانك طويل اعملك إيه.

أردفت بتذمر :- أنتِ بتبعيني علشان ابن أختك مكانش العشم يا ست الحبايب، بس أنا بقى مش هسكت هقول لجدي وهقول لأكرم.

أردفت بحنق :- بت أنتِ هو شكل للبيع وخلاص ! اتكتمي وبلاش مشاكل إحنا مش ناقصين، ابن عمك يحق له يضربك طالما غلطتي.

حدجتها بغيظ قائلة:- يا أما بقولك ضربني بالقلم، وأنا مش غلطانة هو اللي غلطان.

أردفت بعدم اكتراث:- قال يعني مش عارفاكم أنتوا الاتنين عاوزين الضرب إن جيتي للحق، يلا يا بت جدك مستنينا تحت . بقلم زكية محمد

قالت ذلك ثم خرجت من الغرفة لتصرخ جميلة بغضب وهي تقول :- طيب مش جاية ها، وحقي أنا هعرف أجيبه لوحدي من غير ما أشتكي ما أنا مش صغيرة بردو .

ثم نظرت لتلك التي تقف أمامها فلم تجد غيرها لتصب جام غضبها عليها إذ أردفت:- وأنتِ هتقفي تتفرجي عليا كتير .

هزت رأسها بخوف ومن ثم خرجت من الغرفة سريعا تتجنب بطشها، وبينما هي تهرب بظهرها اصطدمت بجدار صلب لم يكن سوى أكرم الذي هتف بعبث :- جرا إيه يا فان كوخ مش تفتحي.

تراجعت للخلف قائلة بجمود مصطنع :- sorry مكنتش واحدة بالي .

أردف بتعجب من رؤيتها لها في منزلهم :- وبعدين إيه اللي حدفك علينا ولا الهوا اللي رماكي.

ملتقى القلوب (الجزء الاول)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن