Part 2: Man dan Ustaz Daus

9.5K 87 14
                                    

Kali ni nak cerita pasal kisah aku dgn Ustaz Daus, kawan abah aku. Cerita pasal aku dgn Azmi nanti aku sambung part lain.

Ustaz Daus ni boleh dikatakan kawan baik abah. Aku tak kenal dia sangat sebelum ni sebab dia pun kire baru pindah kampung aku masa aku mula masuk kolej. Time aku first kenal dia pun, dia kiranya dah 2 tahun duduk area kampung aku ni. Abah rapat dengan dia sebab selalu jumpa di masjid dan dia mengajar subjek Pendidikan Islam di sekolah menengah di kampung aku.

Aku mula-mula nampak Ustaz Daus time aku balik cuti long weekend. Time tu ade public holiday hari Isnin. Dapat lah lama sikit duduk kampung. Time aku balik kampung ni, kaki aku terseliuh sikit sbb main bola 2 hari sebelum tu. Terjengket-jengket jugak la aku berjalan.

Masa ni, aku baru sampai rumah, tengah hari. Aku menjenguk dia dari rumah aku dan nampak dia tengah berborak dengan abah sambil duduk atas motor dia. Dari jauh nampak hensem orangnya. Sama tinggi dengan abah, dalam 5'10", badan kurus average, tangan nampak ade tone tapi tak jelas sangat. Yang paling penting, ada janggut, tak tebal & tak nipis, just nice je. Dia pakai baju jersey dengan kain pelikat dan kopiah. Tapi aku rase kacak je dan sedap mata menandang. Haha.

Aku tak dengar sangat apa diaorg borakkan. Cuma bila last sebelum dia balik, abah ade cakap, "Terima kasih hantar aku balik, nanti repeat lagi". Ustaz Daus pun senyum dan angguk kepala je, lepas tu terus bawak motor dia beredar daripada kawasan rumah aku. Aku tanya Abah siapa tu. Abah bagitau tu Ustaz Daus dan diaorg baru balik daripada masjid, lepas zohor. Abah pun ajak aku join dia malam ni pegi masjid sebab Ustaz Daus ade buat ceramah lepas maghrib. Aku pun ok je. Dah lama tak join abah pegi masjid.

Malam tu aku join lah abah, dengar Ustaz Daus bagi ceramah sambil2 tu usyar Ustaz Daus dari jauh je. Haha. Aku duduk saf belakang, so tak la jelas sangat yang aku tgh usyar dia. Lagipun kawan abah kan, bahaya pulak kalau buat yang bukan-bukan. Suara Ustaz ni garau-garau, aku rasa sangat manly. Memang melayan lah aku. Tapi tak de ah obvious sangat. Haha.

Lepas habis Isyak, semua orang pun keluar dan nak balik. Aku berjalan lambat sikit nak keluar masjid sebab kaki tak ok lagi. Di luar pintu masjid, aku nampak abah tengah berborak dengan Ustaz Daus. Aku pun terus je ke arah mereka. Ustaz Daus bersalam dengan aku dan kenalkan diri dia. Aku balas balik salam dia. Memang manly dia ni. Kuat genggam tangan aku bila bersalam. Haha.

Dia tegur dan tanya kaki aku terseliuh ke. Aku jawab je lah ye sebab main bola dulu. Dia pun offer kalau dia nak urutkan sebab dia pun buat urut part time. Abah pun mengiyakan Ustaz Daus. Dia pun cadangkan untuk kasi Ustaz Daus urutkan sebab dia pun tau Ustaz pandai urut dan dia pernah je berurut dengan Ustaz.

Aku pun setuju je dan abah pun benarkan aku ikut Uztaz Daus balik rumah dia sebab dia tak bawak minyak masa pegi masjid. Nanti ustaz akan hantar balik. Abah pun balik dulu naik motor dia dan aku pulak membonceng motor Ustaz Daus ke rumah dia. Aku segan gak sebab tak pernah jumpa. Tapi sebab kawan abah, aku ikut je lah.

Sampai di rumah, Ustaz Daus pun bukakan pintu rumah. Ustaz suruh aku masuk dulu dan duduk di ruang tamu sementara dia nak kunci pagar. Ustaz pun masuk rumah dan tutup pintu. Rumah ustaz tiada orang masa tu sebab isteri dia pegi rumah anak sulung dia di bandar weekend tu dan dia tak ikut sebab dah kene bagi ceramah maghrib tadi. Isteri dia balik Isnin so aku lega lah sikit. Kurang segan sikit.

Ustaz tanya sama ada aku nak urut kaki sahaja ke atau nk urut seluruh badan. Dia cadangkan aku untuk urut seluruh badan je dah alang2 nak berurut dan dia akan focus lebih dkt tempat seliuh tu dulu. Aku ok je urut seluruh badan tapi aku tak ada duit nak bayar dia terus masa tu. Dia pun tergelak je. Dia cakap takpe, bayar esok je atau nanti dia minta dkt abah. Lagipun dia jumpa abah tiap-tiap hari. Aku pun setuju je.

Dia pun bagi aku tuala minta aku bersihkan diri di tandas, kalau mandi pun xpe. Segar sikit untuk urut nanti. Selepas bersiap, aku bertuala dan terus ke bilik dia. Aku nampak dia tengah siapkan tempat untuk urut, meja urut dan minyak urut bersebelahan dengan katil tidur dia. Sementara tunggu dia siapkan tempat, aku perhati sekeliling bilik dia. Lampu bilik dia sudah dimkan dan dia ada letak diffuser bau serai. Macam spa la jugak suasana masa tu. Haha. Nampak ada gambar dia, isteri dan anak lelaki dia dua orang. Hensem anak-anak lelaki dia. Macam dia jugak la lebih kurg.

Kisah Hidup ManWhere stories live. Discover now