Part 42: Man dan Ihsan (Lagi+)

2.4K 35 17
                                    

"Adik, abang baru nak balik, sorry ada hal kat kolej tadi. Sorry tak sempat masak. Kita makan kat luar malam ni, ok?" aku berbual dengan Ismail menerusi telefon sambil membawa motor.

"Malam ni adik ingat malam ni nak balik rumah ibu sekejap. Ibu minta balik sekejap. Ada hal katanya. Adik makan sana je," Ismail membalas.

"Owh kalau macam tu tak apa lah. Abang beli je nanti. Nanti sebelum balik tunggu abang tau. Abang nak kiss, hehe," aku bergurau dengan Ismail.

"Hehe adik sayang abang. Bawa motor elok-elok," Ismail mengiyakan sahaja.

Sedang aku melalui bawah jambatan sebelum sampai ke rumah aku, aku melihat ada motor dan orang yang aku kenali. Memang aku kenal orang ni, Ihsan dengan baju penghantar makanan berwarna hijau dan seluar trek dia. Ihsan memandang dinding membelakangi jalan raya sambil duduk di besi penghadang jalan.

Aku ingat memori di bawah jambatan ini. Pernah aku melayan konek dia. Kulum sampai pancut semasa dia terseliuh kaki semasa hujan dahulu. Sebulan yang lepas.

"Eh Ihsan... kau buat apa kat sini?" aku memberhentikan motor dan menyapa Ihsan sambil membuka helmet.

Kelihatan Ihsan sedang mengalirkan air mata dan cuba mengelap mukanya bila aku menegurnya.

"Ehh, Man. Tak de... tak de ape. Berehat... be berehat jap," Ihsan tergugup-gugup menjawab.

Aku duduk di sebelah dia dan mula memeluk bahunya.

"San, kau ada masalah ke ni? Cerita je kat aku. Kau ade masalah duit ke? Atau tak dapat dengan bini kau lagi? Hehe," aku cuba bergurau.

Ihsan memandang aku dan menjatuhkan kepalanya di bahu aku lalu terus menangis sambil memejamkan mata.

"Mann...," tegur Ihsan sambil teresak-esak.

"Aku dah cerai dengan wife aku, Man. Aku dah tak de siapa sekarang ni. Dia lari dengan lelaki lain. Budak tempat kerja dia juga... rupanya shift malam tu bukan shift malam pun. Dia tidur rumah lelaki tu," Ihsan mula bercerita.

"Aku tak tau nak mengadu dengan siapa dah, Man. Dah 3 hari aku tak makan. Nak anta makanan pun tak fokus. Otak aku sasau dah," Ihsan menekap mukanya di bahu aku.

Aku terus memeluknya. Kasihan melihat keadaanya. Dalam masa yang sama, bau peluh badannya memang menggoda aku.

"San, kau jangan sedih macam ni. Kau kena kuat, bro. Kena makan dan betulkan balik diri kau. Kuatkan diri," aku memberitahu Ihsan.

Aku usap belakangnya untuk menenangkan dirinya. Dalam masa yang sama aku mainkan belakang kepalanya dan usap rambutnya. Dalam pada menenangkannya, aku sedikit kalah dan terhorny seketika dengan Ihsan.

"Bro... macam ni ah. Kau tak yah keje dah. Ikut aku balik. Kita solat asar sama-sama kat masjid dan ikut aku balik rumah. Kalau kau nak stay rumah aku pun ok je. Aku bagitau kawan aku, kirenye adik aku. Dia kasi je tu. Kau ikut aku ok. Malam ni kita makan, aku masak. Kau jangan sedih weh. Kau kene ada orang dengan kau sekarang ni. Patutnya awal lagi dah bagitau aku," aku memberitahu Ihsan dengan panjang lebarnya.

Ihsan memandang aku dna kembali memeluk aku, "Terima kasih, Man. Ok aku ikut kau. Aku tak tau apalah rezeki yang tuhan kasi sampai dapat kawan yang baik sangat dengan aku macam kau ni. Banyak sangat dah kau tolong aku."

"Jangan lah cakap camtu. Ade hari kau tak ok, ade hari plak aku yang tak ok. Kita support sesama kita je, ok?" aku memberitahh Ihsan.

Ihsan mencium leher aku dan terus ke motor. Aku menyuruhnya mengikut aku ke masjid dahulu untuk bersolat jemaah asar dan kemudian ke rumah aku untuk berehat. Sempat juga aku memberitahu Ismail mengenai keadaan Ihsan dan meminta Ihsan untuk duduk di rumah kami dan dia okay sahaja.

Kisah Hidup ManWhere stories live. Discover now