Part 47: Man dan Taufiq

2.3K 43 15
                                    

"Abang ok kat sana?" Ismail berborak dengan aku menerusi video call whatsapp seperti biasa sebelum aku tidur.

Aku hanya tersenyum membalas, "Ok la, adik. Abang masih cari rumah atau bilik. Sekarang kat hotel lagi. Baru hari ni masuk kerja. Adik ok ke cuti sem ni? Bosan tak? Hehe."

"Ok je, bang. Adik dengan Ijal nak pergi bercuti. Nak pergi pulau dalam minggu depan. Baru je plan. Kalu ada abang, mesti best. Hehe," Ismail meneruskan perbualan.

"Owh ye ke. Best la dapat bercuti. Hehe. Adik nampak happy je sekarang ni. Lain macam berserinya. Hehe," aku membalas.

"Abang... urmm," Ismail mula ingin memberitahu sesuatu.

"Ade pe tu?" aku ingin tahu.

"Adik nak bagitau, adik dengan Ijal... urmm... adik suka Ijal, dan dia pun suka adik... urmm.." Ismail ragu-ragu untuk bercerita.

Aku terdiam sebentar, seperti memahami yang dia ingin memberitahu mengenai hubungan dia dan Faizal yang semakin akrab dan mungkin juga pasangan.

"Adik,.. abang happy tengok adik happy. Abang okay je, adik. Abang harap adik jaga diri. Abang tahu adik pandai jaga diri. Kalau main tu... urmm.. adik tau kan apa yang terbaik," aku membalas dengan nada yang sedikit serious.

"Adik faham, abang. Adik memang ikut nasihat abang. Adik sentiasa jaga. Dengan abang je adik berani. Dengan Ijal adik masih pakai sarung, abang. Adik takkan kasi lubang adik selagi tak dapat izin abang," Ismail terus menerangkan keadaannya dengan Faizal sekarang.

Aku membalas, "Kalau adik nak kasi lubang adik, abang tak halang pun. Cuma adik pandai jaga diri, okay. Abang suka tengok adik gembira. Adik jaga Ijal dan Ijal kena jaga adik, okay?"

"Baik, abang. Terima kasih, abang. Abang masih sayang adik, kan?" Ismail bertanya.

"Abang sentiasa sayang adik. Dan abang nak adik bahagia juga. Ok? Abang sentiasa ada dengan adik. Kalau Ijal buat hal, bagitau abang. Siap dia abang kerjakan. Hehe. Awek Ijal macam mana?" aku bertanya Ismail.

"Dia dah tak dengan awek dia dah. Dah lama rupanya tak kapel. Tapi adik malas tanya banyak. Biarlah tu hal dia dengan ex dia," Ismail membalas.

Aku hanya tersenyum melihat reaksi muka Ismail kembali tenang selepas dapat meluahkan isi hatinya mengenai hubungannya dengan Faizal dengan aku.

Kami terus berborak sehingga aku meminta kebenaran untuk menamatkan perbualan, kononnya penat dan mengantuk. Namun selepas taman sahaja perbualan, aku termenung lama, memikirkan yang kehidupan memang cepat sahaja berubah dan aku perlu menyesuaikan diri. Kini aku dapat rasakan yang Ismail akan menjauh daripada aku kerana dia akan lebihman tumpuannya kepada Faizal. Namun, aku gembira melihat dia bahagia. Cuma, aku merasakan sedikit kekosongan apabila Ismail akan kurang memberikan tumpuan kepada aku selepas ini.

Sedang aku cuba melelapkan mata, terdapat satu notifikasi mesej masuk daripada Ihsan, "Good night, Man. Abang rindu Man. Man jaga diri, ya."

Sedikit terubat diri aku melihat Ihsan masih ada bersama aku.

Aku membalas, "Selamat malam, abang. Man pun rindu abang. Abang tak nak vc Man dulu ke? Hehe."

Tak sampai seminit, Ihsan terus sahaja memanggil aku menerusi video call.

"Hi, Man. Tak tidur lagi ke?" Ihsan memulakan perbualan.

Aku hanya tersenyum sambil mamai dan membalas, "Belum, bang. Baru lepas vc dengan adik tadi. Ade orang rindu Man ke? Hehe."

Ihsan tersipu malu dan membalas, "Hehe iye la Man. Abang baru balik kerja. Teringat kat Man. Selalu dapat juga peluk Man. Hehe. Man ok kat sana?"

"Ok je, bang. Man belum dapat rumah atau bilik lagi. Masih di hotel ni. Esok mungkin nak tanya orang di office kalau diaorang tau ada rumah atau bilik sewa ke tak," aku membalas.

Kisah Hidup ManWhere stories live. Discover now