Part 15: Ismail

3.1K 44 15
                                    

Sedar tak sedar dah nak habis dah tahun ketiga aku kat kolej ni. Aku sebenarnya dah ada terfikir untuk tahun ke-empat nanti aku nak menyewa dekat luar dan nak berhenti daripada join team bola. Aku lebih nak fokus untuk final year aku dan dah decide nak buat internship dan fokus kat situ. Mana tau aku boleh terus kerja dekat company yang aku attach tu nanti.

Tu cuma plan aku lah. Tapi waktu ni aku ade dalam sebulan lagi sebelum final exam. Kira tengah bertungkus lumus jugak ah. Aku ade bagitau plan aku dekat Azmi dan Faizal. Mula-mula diaorang tak setuju. Tapi lama-lama lepas di explain elok-elok dan di henjut-henjut, dua-dua pun okay dan kiranya macam janji gak ah bila free nak datang melawat dan hangout dengan aku.

Kali ni aku nak cerita pasal housemate aku, Ismail namanya. Aku panggil dia Mail, ada masa 'adik'. Haha. Cara aku jumpa dan kenal dengan dia ni agak unik dan sekejap je terus aku setuju nak jadikan housemate. Kiranya agak random ah decision aku ni. Tapi tak de sapa tahu macam mana aku kenal dan jumpa dia, termasuklah Azmi dan Faizal pada masa tu. Lama-lama diaorang pun tahu. Tu pun bila dah nak abes final year.

Ismail ni junior aku. Dia ni first time aku tengok, nampak la macam budak kaya dan mewah. Pakaian smart je, ada jenama tapi skema sket. Bukan jenis stylo tapi apa dia pakai memang terletak je kat badan dia. Orangnya kurus tapi bertone, kulit cerah dan clean, comel-comel hensem tapi tak ah jambu sangat. Walaupun comel-comel, tapi suara dia kira lelaki gak ah. Style dia bercakap nampak ah bro2 gak. Suara kasar sikit tapi tak garau sangat. Haha. Yang buat aku teruja, 'adik' dia ni kalau tengok daripada seluar dia, boleh nampak dia parking tepi. Tak de ah besar tapi sebab dia kurus, boleh nampak ah.

Aku first time jumpa dia waktu aku nak balik daripada cafe ke dorm aku dan dia pula menunu ke cafe. Aku berjalan seorang sebab Azmi dan Faizal masih nak lepak di cafe. Ismail pun berjalan seorang bertentangan dengan aku. Dia nampak macam serabut masa tu. Tak sengaja dia terlanggar bahu aku dan buku-buku yang dia pegang terjatuh. Handphone aku pun terjatuh masa tu.

"Maaf, bang. Saya tak sengaja. Minta maaf, bang," Ismail cuba meminta maaf dalam keadaan serabut dia menyusun buku dia balik.

"Tak pe, bro. Ok je," tersenyum je aku reply sebab tengok dia comel dalam serabut-serabut dia tu.

Aku mengambil handphone aku. Aku tengok screen aku mcm ada crack. Memang dah lama crack. Biasa la handpohone lama. Tapi sebab jatuh ni terus macam lagi nampak.

"Abang, saya betul-betul minta maaf. Rosak handphone abang. Sorry, bang. Nanti saya ganti balik, ya. Nama abang apa?" Ismail rasa sangat bersalah.

"Tak pe, bro. Memang dah retak pun dari dulu ni. Jangan risau. Hehe. Nama aku Rozman. Panggil Man je. Nama kau?" dapat gak aku berkenalan dengan dia.

"Nama saya Ismail. Panggil saya Mail je. Saya study electrical engineering 1st year. Abang Man boleh kasi no phone? Nanti saya contact abang untuk ganti rugi," Ismail meminta phone number aku untuk nak contact nanti.

Aku pun memberikan phone number aku dan dia save di phone nya, "Tak yah ganti, Mail. Abang ok je ni. Tapi nanti kalau nak whatsapp abang ok je kalau nak lepak minum ke ape."

"Baik, Bang Man. Saya gerak dulu yer. Apa-apa nanti saya whatsapp," Ismail senyum dan bergegas meninggalkan aku menuju ke cafe. Sempat dia menoleh ke aku sekali lagi lalu pergi meninggalkan aku.

Sebelum aku gerak, aku nampak kad pengenalan dan lesen Ismail tercicir. Aku pun terus mengambil dan menyimpan. Sempat aku tengok dan baca details kad pengenalan dia. Muda dua tahun daripada aku. Alamat tetap di KL. Orang bandar rupenye. Hehe. Gambar dia kad pengenalan dan lesen memang comel dan hensem. Macam dah jatuh hati pulak. Haha.

Aku tak tau macam mana nak contact dia sebab aku tak ambil nombor dia. Dia je yang ambil nombor aku tadi. Aku just harap dia whatsapp aku dan baru aku boleh bagitau yang kad dia ada dengan aku.

Kisah Hidup ManWhere stories live. Discover now