Part 61: Man dan Ihsan (Nikmat Raya)

4.2K 50 4
                                    

Peristiwa bermain beramai-ramai di petang raya masih lagi bermain-main di fikiran aku. Ihsan juga ada beberapa kali bercerita kembali kepada aku menyatakan kepuasannya melayan nafsu bersama dan pertama kalinya dia terlibat dalam perkara begitu. Aku hanya tersenyum melihat gelagatnya.

Abah juga sporting sahaja melayan Ihsan dan sangat terbuka dengan perhububgan aku dan Ihsan. Ada suatu hari, aku terdengar abah dan Ihsan duduk di luar rumah sambil menikmati minum petang dan aku pada masa itu baru bangun daripada tidur petang dan terdengar mereka berbual.

"Ihsan, terima kasih jagakan Man untuk abah. Man tu, lain sikit. Dia nampak je kuat di luar tapi kadang-kadang hati dia tak kuat sikit. Abah tau Ihsan faham dia dan boleh jaga dia. Layan dia macam adik sendiri je. Ihsan sayang Man, kan?" abah bertanya sambil terus menikmati kopi.

"Ikhlas Ihsan sayang Man, abah. Ihsan faham hubungan macam ji tak patut. Tapi...," Ihsan cuba membalas.

"Jangan fikir lebih sangat, Ihsan. Abah pun sama je. Bagi abah, yang penting Ihsan jaga hati Man dan Ihsan sendiri. Kalau suatu hari nanti jadi apa-apa antara kamu berdua, abah harap kangan berdendam, berkawan sahaja macam biasa," abah menasihati Ihsan.

"Baik, abah. Ihsan akan jaga Man sebaik mungkin. Ihsan janji depan abah. Kira Ihsan ni 'menantu' abah lah kan? Hahahaha," Ihsan berseloroh.

"Hahaha... confirm 'menantu' abah. Abah pun puas kot dapat menumpang rasa. Haha," abah pula menyambung.

"Adehh... segan Ihsan, abah. Abah puas tak masa tu? Ihsan layan abah ok tak?" Ihsan cuba bertanya.

"Takyah segan lah. Hal-hal kita, kita je simpan kan. Abah puas. Besar juga ni (sambil abah meraba konek Ihsan daripada luar). Puas lah Man. Hehehe," abah membalas sambil tersenyum.

Tangannya masih meraba konek Ihsan daripada luar kainnya. Tangannya hanya bermain-main dengan kepala konek Ihsan yang terbentuk di alas seluarnya.

"Hahaha... Ihsan pun puas dengan Man punya, abah. Haha," Ihsan membalas ringkas untuk memberitahu abah yang dia juga suka dihenjut aku.

Ihsan membesarkan kangkangnya untuk memudahkan abah untuk terus melayan konek Ihsan di jarinya. Ihsan merelakan sahaja kelakuan abah dan terus menikmati minum petangnya.

Aku sengaja bermuka mengantuk, keluar daripada rumah menegur mereka daripada belakang dan kemudiannya duduk di kerusi.

"Abang... abah... minum petang tak ajak. Hehe. Eh abang, tegang plak. Teringat petang raya lagi ke? Hehe," sengaja aku bertanya.

Ihsan hanya tersipu malu sambil melihat abah.

"Haha abah baru pegang sikit dah naik. Sihat 'adik' menantu abah ni. Hehe," abah bergurau.

"Abah dah ada menantu? Hehe. Abah suka ke menantu abah ni? Hehe," aku sengaja bergurau.

"Suka lah. Macam anak sendiri dah. Hehe," abah membalas ringkas.

Aku memandang Ihsan yang tersenyum lebar, seperti bangga berjaya mengambil hati abah.

"Abang, kata nak mandi sungai petang ni, jomlah. Man dah bagitau Ipan untuk jumpa di sana terus. Kita naik motor je lah," aku memberitahu Ihsan.

"Jom.. jom... abang tukar seluar kejap kita terus ke sana. Abah, Ihsan gerak dulu ye. Abah tak nak join?" Ihsan bersopan memberitahu abah.

"Elok-elok. Jaga diri. Abah tak joinlah. Nanti kirim salam Ipan, abah tersenyum memberitahu Ihsan.

Kami pun segera masuk rumah dan bersiap untuk ke sungai. Seronok melihat Ihsan dapat menikmati suasana di kampung dalam masa yang sama dapat berkawan dan lebih rapat dengan Irfan. Aku juga tenang melihat Irfan yang sudah tidak memikirkan bekas isterinya dan kini tahu mengutamakan dirinya dan fokus dengan kehidupan dan pembelajarannya. Abah banyak juga membantunya daripada segi emosi dan keperluan hidupnya dengan menjaga kebun-kebunnya.

Kisah Hidup ManWhere stories live. Discover now