Pagi selepas aku main dengan Ipan dulu, aku perasan ada satu mesej whatsapp daripada Ipan. Malam sebelum itu aku tak sempat baca sebab keletihan dan dah tidur bawah ketiak abah.
Aku melihat henpon aku selepas subuh dan membaca mesej Irfan,
"Man, terima kasih untuk tadi. Nanti jumpa lagi. Harap ko tak segan dengan aku plak =)"
Siap ada smiley kat hujung mesej. Haha. Boleh teringat pula aku dengan senyuman dia yang manis je. Sakit ke suka ke, senyum je.
Semenjak daripada hari tu, Ipan memang rajin whatsapp aku. Ada je jumpa dekat padang bola kadang-kadang dan aku pun ada masa join je main bola tapi tetap lepas tu whatsapp aku. Kadang-kadang sampai sebelum tidur pun sempat borak-borak. Macam-macam perkara yang dibualkan, termasuklah mengenai family, kawan-kawan dan cikgu-cukgu masa sekolah dan kehidupan masing-masing.
Ipan ada tanya aku dah ade awek ke belum, kehidupan kat kolej macam mana. Aku pun jawab je la aku takde awek lagi dan takde plan nak ada lagi, sedangkan lain ceritanya hahaha. Aku bagitau gak aku join team bola sepak kolej.
Aku ada gak tanya pasal kehidupan dia macam mana, dia memang suka ke keadaan hidup dia sekarang dan business pisang ok ke tak. Dia cakap semuanya baik-baik sahaja cuma sekarang banyak tanggungjawab untuk dia pikul sebab dah ada anak dan isteri kena tanggung.
Tapi daripada cara dia respon, aku seakan-akan dapat agak dia tak happy sangat. Daripada sini sebenarnya aku tau yang dia tak seronok sangat dengan bini dia dan dia sebenarnya kesunyian. Kawan-kawan yang satu geng dengan dia dah lama dangat tak contact lepas habis sekolah. Macam terus hilang daripada kehidupan dia.
Aku cuma boleh beri dia kata semangat sebagai kawan dan sambung je lah melayan dia. Lagipun dia hensem dan manis. Memang sedap sangat mata memandang dan badan dipegang. Hahahaha.
Hari Khamis sebelum balik kolej, aku memang tak buat apa-apa. Kemas-kemas dan siap-siap barang sikit untuk nak prepare balik kolej. Tgh hari lepas zohor aku pegi pekan untuk cari barang-barang sikit untuk bawak balik kolej. Tak boleh bawak banyak barang pun sebab naik motor balik kolej nanti.
Malam tu lepas maghrib aku duduk seorang je di rumah. Abah ke masjid ade ceramah Ustaz Daus. Tengah aku syok layan cerita dekat TV, tiba-tiba ada satu whatsapp message masuk.
"Man, sorry ganngu kau, bro. Aku nak jumpa kau boleh?" mesej daripada Ipan.
Aku reply, "Boleh je, Ipan. Nak lepak rumah aku ke? Datang lah.
"Kite keluar jalan-jalan, okay? Aku jemput ko naik Myvi aku," Ipan respon Whatsapp message aku.
Aku sambung perbualan, "Boleh, bro. Aku siap-siap jap. Sampai nanti tunggu kejap."
"Ok bro. Aku sampai dalam 15 minit," Ipan mematikan perbualan.
Aku pun bersiap dan mengenakan baju roundneck hijau gelap dan tracksuit hitam line tepi. Dalam 5 minit lepas aku siap, Ipan pun sampai dan aku pun terus kunci rumah dan masuk dalam kereta. Aku sempat whatsapp untuk beritahu abah aku keluar dengan Ipan dan kunci rumah di dalam kasut supaya abah dapat cari bila dia balik daripada masjid nanti.
Aku melangkah masuk ke dalam kereta dan Ipan kelihatan segak pakai roundneck hitam dan sweatpants kelabu. Nampak terbonjol bulge dia sebab duduk dan tak dapat sorok. Tu tak naik lagi tu. Haha.
Ipan tak cakap apa-apa sepanjang dalam kereta. Dah dekat 15 minit. Aku cuba buat conversation tapi Ipan macam endah tak endah. Dia macam bawak sahaja kereta menuju ke arah area pantai berhampiran dengan kawasan kampung kiteorang. Nak cakap dekat tu tak la dekat, dekat sejam lebih gak.
Aku nampak riak muka dia macam tak gembira sangat. Macam nak menangis pun ada. Aku pegang peha dia untuk dapatkan closure untuk cuba tenangkan dia dan kasi dia mula bercakap. Aku nampak dia mula mengalirkan air mata walaupun tak bercakap lagi. Sebelah tangan dia memegang stereng dan memandu dan sebelah tangan lagi mula memegang dan menggengam tangan yang aku letakkan di atas peha dia.
YOU ARE READING
Kisah Hidup Man
Romance[🔞⚠️ Warning Mature Content] Contain 18 and above materials + Not suitable for homophobic Mengisahkan kehidupan Man yang normal pada pandangan masyarakat tetapi berkeinginan lain daripada lelaki biasa. Pelbagai rahsia tersirat yang hanya diketahui...