Part 33: Man dan Ayah Murad

2.5K 47 15
                                    

Pagi subuh selepas kejadian 'live show' Pak Indra dan Aizat, aku dan Ismail bangun awal untuk bersiap ke rumah baru. Sempat kami berjemaah bersama dan kami melepak sebentar di halaman rumah Ismail sebelum kami berangkat ke rumah baru kami untuk mengemas sedikit lagi. Esoknya kami sudah mahu mula masuk. Kami cuma meniunggu sofa 3-seaters, katil dan tilam untuk sampai hari.

Sedang kami berehat sebelum menunggu 8:30 pagi untuk berangkat ke rumah baru, kereta ayah Murad tiba bersama drivernya. Muka driver kelihatan sangat penat, mungkin terpaksa menunggu ayah Murad menyiapman kerjanya. Ayah Murad juga kelihatan sangat lesu.

"Adik, Man, awal bersiap pagi ni? Ayah baru balik office. Tengah hari nanti masuk semula. Mengantuk nak rehat jap. Huhu. Adik dengan Man nak ke mana?" ayah Murad bertanya.

"Kami nak ke rumah baru kami, ayah. Man nak bawa motor sekali. Nanti terus je parking sana. Hari ini katil dan sofa sampai. Kami nak kemas-kemas sikit," aku menjawab.

"Oklah macam tu. Adik solat subuh dengan abang Man tak hari ni," ayah Murad bertanya.

"Macam biasa lah ayah. Ayah je takde hari ni. Hehe," Ismail respon sambik tersenyum.

"Bagus, camtu lah anak ayah. Nanti ada masa kamu berdua balik nanti ayah join lah. Hehe," ayah Murad mencium dahi Ismail dan juga memanggil aku lalu mencium dahi aku juga.

"Nanti abang Man jaga adik ye, ayah nak masuk duku berehat. Esok kalau ada masa, ayah datang rumah baru kamu berdua. Nak tengok juga. Hehe," ayah Murad memberitahu kami.

Kami okay sahaja. Ayah Murad masuk ke rumah dan kami mula bergerak berasingan. Aku membawa motor dan Ismail membawa kereta MyvI dia.

Sampai di rumah sewa, kami mengemas apa yang patut sementara menunggu barang sampai. Rumah ini boleh dikatakan lengkap walaupun kecil. Aku cukup senang melihat Ismail gembira dengan bilik barunya. Almari dan meja belajar semuanya sudah ada. Ayah Murad yang banyak membantu. Kami seperti masuk di rumah sendiri tanpa mengeluarkan banyak kos. Aku sememangnya sangat terhutang budi dengan Ayah Murad.

Aku berbaring di atas karpet sementara menunggu. Ismail pula berbaring di sebelah aku apabila melihat aku berbaring. Pintu kami biarkan sahaja terbuka kerana tiada orang pun lalu-lalang pada waktu ini dan sedikit panas ketika itu.

"Abang, adik suka rumah ni. Walaupun kecil, tapi adik rasa best," Ismail mula berbaring di atas dada aku.

"Hehe, memang best. Sebab abang rasa macam rumah sendiri pula, walaupun kita menyewa. Terima kasih, adik dan ayah. Banyak tolong," aku memeluk Ismail erat sambil mencium dahinya. Kami berpelukkan dan memejamkan mata.

Tiba-tiba pintu kami yang terbuka diketuk.

"Assalam, bang. Barang sudah sampai," tersenyum pengangkat barang itu melihat kami berpelukan.

Kami cuba membetulkan kedudukan masing-masing. Aku respon, "Sorry mengantuk tadi. Boleh lah bawa masuk."

Pengangkat barang seperti warga Indonesia. Hanya berseluar trek 3 suku dan bertshirt round neck. Koneknya stim ketika melihat aku memeluk Ismail. Muda lagi orangnya, bada sederhana muka comel macam anak ikan.

Setiap kali aku berselisih dengannya ketika dia mengangkat barang dengan kawan-kawan dia, dia asyik tersenyum. Mungkin dia rasa syok tengok aku peluk dan bermanja dengan Ismail semasa di pintu tadi agaknya. Haha.

Setelah selesai, aku dengan pekerja Indonesia tadi hanya berdua di dalam bilik aku kerana dia yang akhir angkat barang ke bilik aku. Ismail dan yang lain di dapur dan ruang tamu. Masih menyelesaikan susunan sofa dan perabot lain.

"Terima kasih, ya," aku senyum dan berterima-kasih kepada pekerja itu.

"Sama-sama, bang," dia membalas dan tersenyum.

Kisah Hidup ManWhere stories live. Discover now