فتىً مدللاً

267 3 0
                                    


صلى على النبي يا ذوق🕊🤍..
___________________

ضحكت رضا بسخرية على هذا الخبر الذى قالته لها سميحة فرمقتها الاخرى بنظرة قهر ثم قالت: بتضحكى على اى هو انا بقلك نكته.

_هههههههه ما اصل بصراحة انتى اوڤر اوى ياسميحة ايه المفيد فى ان الراجل ده جاى زيارة للسجن.
قالت سميحة بتزمر.
_ معرفش بقى اهو الى سمعته ثم اردفت
:بقولك اى يا رضا هو مين ده الى كان جايلك زياره.
اجابت رضا فى فتور.
_هه ده وش النحس اخويا إلهى قطر يكون سواقه اعمى ويفرمه فرم كده.
قالت سميحة فى دهشة واستنكار.
_ليه بس يارضا ده جاى يتطمن عليكى ده بدل ماتدعيله دعوة حلوة.
ردت الاخرى بقهر.
_دعوه حلوة اى الى ادعيهاله اش حال أن هو الى كان السبب فى وجودى هنا.
صرخت سميحة بصدمة.
_عاااا مش معقول يعنى اخوكى هو السبب فى وجودك هنا ياستير يارب ليه كده.
قالت رضا بحسرة.
_اهو بقى كل شيئ نصيب المهم افردى طولك كده وروحى هاتى حاجة ناكلها بدل ما الواحد بقى على لحم بطنه من الصبح.
قامت سميحة بسرعة وقالت.
_اوامرك يا هانم.

💜💜💜💜

سمع صوت طرقات هادئة على باب مكتبه فقال بنبرة حادة.
_ادخل.
فتحت الباب ثم اتجهت اليه وهى تقول.
_فى ايه يانادر منزلتش للغدا ليه ياحبيبى.
قال نادر دون ان ينظر لها.
_خير يا امى ايه الى مضايقك بالظبط عدم نزولى ولا عدم غداى.
ردت امه فى شيئ من الشدة.
_ نادر انت هتفضل على الحالة دى لحد امتى يابنى انت بقالك يومين مش بتحط لقمة فى بقك حرام عليك وجعت قلبى.
قال نادر فى برود.
_سلامة قلبك يا امى دلوقتي وجعك ولما كنت بموت قدامك وبترجاكى موجعكيش.
صرخت امه بصعوبة.
_يابنى مش بإدى حاجة وغير كده انت مصر على قرارك وابوك بصراحة ايده تقيلة.
نادر فى قليل من التزمر.
_ياماما انا مش طفل صغير عشان يتحكم فيا مش ابقى لواء قد الدنيا والكل بيشكر فيا ولمجرد ما اخد قرار فى حياتى اتهذء واتهان بسبب الحاج بابا.
قاطعه صوت غليظ.
_ولد اتكلم مع امك بادب ولاخر مرة يانادر البنت دى لو مقتعطش علاقتك بيها لا انت ابنى ولا اعرفك.
رد نادر.
_يابابا والله ماينفع كده دى حياتى الشخصية وانا الى اقدر اتحكم فيها.
ثم اخذ هاتفه ومفاتيح سيارته وخرج من الغرفة ثم الفيلا باكملها وسمع والدته تقول ادى اخرة صبرى شحط كبير وقراراته ذى الزفت ثم زفرت فى قهر وهى تتمتم ( فتى مدلل) وذهبت خلف زوجها.

💜💜💜💜

فى الصباح قامت بنشاط غريب لاتفهم ماسر هذا النشاط ولكنها بدلت ملابسها سريعاً ثم اغلقت الغرفة وذهبت حيث يجلس والدها ويتابع فيلما يحكى عن المعانة الفلسطينية من ناحيه اليهود قالت فى رقة.
_ صباح الخير يا بابا تحب اعملك شاى.
نظر لها نظرة حانية ثم قال.
_صباح الخير يا املى فى الدنيا تعالى اقعدى معاى مامتك هتجبلى الفطار والشاى تعالى.
ثم اشار الى جانبه وجلست بجانبه وبداوا فى الدردشة على ماتنهى امها اعداد الطعام وبعد دقائق نادت الام بصوت عالى نسبيا.
_الفطور جاهز ياحج.
ثم نادت على امل كى تذهب وتجلب اخوانها لكى يتناولوا الطعام كأسرة محببة.
وبلفعل ذهبت امل لمنادات اخوانها اسر وعبد الله وبعد لحظات كانت الاسرة مجتمعة على السفرة يأكلون ويتسامرون فى شتى المواضيع وفجاة ارتفع صوت رنين هاتف خالد الاب ف استأذن منهم واخذ حقيبة عمله وخرج من الفيلا قاصدا القسم الذى يمكث فيه ابن اخيه(اللواء نادر السيوفى).

💜💜💜💜

صاح بهم فى غضب عارم وقسوة جديدة عليه من بعد فقدانه لشقيقته الصغرى.
_يعنى ايه كل الى عملته راح هدر انا مش مصدق ١٠ رجالة مش عارفين يدوروا على بنت للدرجة دى وصل بيكم الاستهتار وما بقتوش عارفين تتصرفوا انا قرفت منكم كلكم اغبيه ومحدش فيكم بيس....
قطع كلامه صوت صديقه حمزة الذى يستعطفه ويحاول تهدئته.
_اهدى يافريد مش كده هما ذنبهم ايه بس ماهم بينفذوا تعليماتك مش كده يا اخى اهدى شوية ماتنشفش عقلك.
صرخ فريد بملئ صوته.
_اهدى ازاى ياحمزة واختى ضايعة من سنتين ومش لاقيها ده انا حتى لو افترضت انها ماتت مش لاقى جثتها انا تعبت يا حمزة قلى اعمل ايه.
ثم انهار على كرسى مكتبه وغطى وجه بكفيه بحزن.وسمع حمزة يقول.
_اخرج انت يارياض واول ما احتجلك هناديلك تمام.
قال الاخر باحترام.
_تمام يا بيه.
ثم خرج واغلق الباب من خلفه والتفت حمزة الى فريد وقال له فى ود اخوى.
_خلاص بقى يافريد متعملش فى نفسك كده انت تعبان والعصبية غلط على صحتك قوم روح ارتاح وبكره ربنا يحلها قوم بقى ماتضغطش على نفسك.
زفر فريد بتعب ثم خرج مع صديقه بحزن لو كشف عنه لبكى الصخر من شدته.

💜💜💜💜

نظرت اليه باستغراب وهى تدقق النظر اليه وهو ينادى باعلى صوته
_ررررهههف.

راية الانتقامحيث تعيش القصص. اكتشف الآن