11 Ramadan 1444

10 1 1
                                    

OBJEKTIF PUASA ADALAH TAKWA

عَنْ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، يَقُولُ: جَاءَ ثَلَاثَةُ رَهْطٍ إِلَى بُيُوتِ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَسْأَلُونَ عَنْ عِبَادَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَلَمَّا أَخْبِرُوا كَأَنَّهُمْ تَقَالُوهَا، فَقَالُوا: وَأَيْنَ نَحْنُ مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ قَدْ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ، قَالَ أَحَدُهُمْ: أَمَّا أَنَا فَإِنِّي أُصَلِّي اللَّيْلَ أَبَدًا، وَقَالَ آخَرُ: أنَا أَصُومُ الدَّهْرَ وَلا أَفْطِرُ، وَقَالَ آخَرُ: أَنَا أَعْتَزِلُ النِّسَاءَ فَلَا أَتَزَوَّجُ أَبَدًا، فَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَيْهِمْ، فَقَالَ: «أَنْتُمُ الَّذِينَ قُلْتُمْ كَذَا وَكَذَا، أَمَا وَاللَّهِ إِنِّي لَأَخْشَاكُمْ لِلَّهِ وَأَتْقَاكُمْ لَهُ، لَكِنِّي أَصُومُ وَأُفْطِرُ، وَأُصَلِّي وَأَرْقُدُ، وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ، فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي»

Daripada Anas ibn Malik, beliau berkata: telah datang tiga orang (lelaki) ke rumah isteri-isteri Rasulullah dan mereka bertanya mengenai ibadah baginda Nabi. Apabila diceritakan kepada mereka ibadah Nabi, mereka seolah-olah merasakannya (ibadah tersebut) sedikit.

Lalu mereka berkata: "Di manakah kedudukan kita jika dibandingkan dengan Rasulullah sedangkan baginda telah diampunkan dosanya yang terdahulu dan yang kemudian? Lalu salah seorang dari mereka berkata: "Saya akan sentiasa solat malam dan seorang lagi berkata: "Saya berpuasa sepanjang tahun, tidak akan berbuka (tidak ada hari yang tidak berpuasa) dan orang yang terakhir berkata: "Saya akan menjauhi perempuan dan tidak akan berkahwin selama-lamanya.

Tiba-tiba Rasulullah datang kepada mereka lalu bertanya: "Kamukah yang mengatakan begini dan begitu? Demi Allah, sesungguhnya akulah orang yang paling takutkan Allah di antara kamu, dan aku adalah yang paling bertakwa kepada-Nya. Namun aku berpuasa dan aku berbuka, aku mendirikan solat dan aku tidur dan aku mengahwini wanita. Maka dengan itu, barang siapa yang tidak suka dengan sunnahku maka dia bukan dari kalanganku."

(Sahih al-Bukhari, no: 5063)

—Hadis Palestine

Random TarbiahWhere stories live. Discover now