Rezeki

171 21 0
                                    


“Install lima benda yang awak nak dalam hidup tapi saya mohon yang pertama, tolong minta untuk kaya DUIT. Kita selalu cakap nak jadi kaya tapi masa doa dekat Allah tak nak spesifikkan nak kaya dari aspek yang macamana. Minta untuk kaya duit sebelum yang lain sebab dalam dunia ni semuanya perlukan duit bahkan nak masuk tandas pun kena bayar 20 sen, tisu 50 sen.” - Coach Z, 2017.

Semua orang nak kaya duit dan lagi menakjubkan, semua orang bekerja untuk CARI duit. Orang kata, cari rezeki. Kenapa nak CARI? Why not kita jadi penjemput rezeki instead of pencari rezeki? Rezeki tu sentiasa ada selagi Tuhan ada dalam hati.

Tapi macamana kalau hati tu sentiasa ada hasad, sentiasa nak lebih dari orang, suka bercerita buruk belakang orang untuk kepentingan diri sendiri? Is that how you hidupkan Tuhan dalam hati? Is that how you want to be a penjemput rezeki? And you still complaining WHY DUIT TAK CUKUP? And you salahkan gaji kecil sangat.

Gaji kecil ke besar ke tak ada gaji ke, is based on how kita kerja. Kalau you bersyukur, Tuhan tambah. You nak bukti? I boleh bagi ayat Quran. Persoalannya, diri sendiri yakin ke dengan apa yang ada dalam Quran? Sebab manusia ni percaya Tuhan, tapi tak yakin bahawa  sebatang jari yang Tuhan bagi tu mampu patahkan sebatang pensel yang manusia buat.

In order to be a penjemput rezeki, jadikan hati tu sebersih yang boleh. You know why bila parents yang baru dapat baby kalau dapat apa apa rezeki yang tak diduga mesti kata ‘rezeki anak’. You got it? Do you know how pure a baby’s heart? And you know your heart better.

#writtenbynblhn

Random TarbiahWhere stories live. Discover now