03

82 11 0
                                    

Pen dimainkan dengan jari-jemarinya. Erika langsung tidak fokus dengan apa yang diajar guru di hadapan kelas. Fikirannya sibuk memikirkan tentang Thaqif.

"Qif datang tak agaknya, ya?" bisik hatinya.

Risau jika jejaka itu tidak datang. Apatah lagi mesej yang dihantarnya semalam langsung tidak dibalas jejaka itu.

Kring!

Loceng tamat sesi persekolahan telah pun berbunyi. Semua rakan sekelasnya berpusu-pusu ingin pulang selepas guru mata pelajaran yang terakhir itu telah pun melangkah keluar.

Namun, tidak bagi Erika. Gadis itu masih tidak berganjak dari kerusinya. Dia tersentak apabila ada tangan yang menepuk bahunya.

"Kau tak balik ke, Eri?" soal Keisha pelik. Selalunya Erika paling laju keluar dari kelas.

"Tak. Cikgu Sarah nak jumpa family aku. Semalam kan aku bergaduh dengan si Arissa itu." Mulutnya dimuncungkan ke arah Arissa yang disambut ibu gadis itu di luar kelas.

"Oh. Aku balik dululah kalau macam itu. Takut tertinggal bas. Bye!" Tangan dilambai ke arah Erika lalu Keisha mula berlari anak keluar dari kelas.

Dengan penuh setia, Erika tetap menanti Thaqif. Pandangannya dibuang ke luar tingkap. Kelihatan Arissa sudah pun berjalan keluar dari pekarangan sekolah bersama ibu gadis itu.

Dia mengeluh sendirian. Jam di dinding dipandang. Sudah setengah jam berlalu. Nampaknya Thaqif tidak bakal datang. Terpaksalah dia bertemu guru kelasnya itu tanpa penjaga.

Beg sekolah disandang ke bahu. Suis kipas dimatikan lalu pintu kelas ditutup rapat. Kaki mula menapak meninggalkan kelas itu untuk ke bilik disiplin.

"Eri!"

Pantas tubuhnya dipalingkan ke belakang. Senyumannya mekar apabila melihat Thaqif yang melangkah besar menghampirinya.

"Maaf lambat. Kelas Qif baru habis. Selepas itu, Qif hampir sesat cari kelas Eri." terang Thaqif supaya gadis itu tidak marah. Pasti Erika tertunggu-tunggu akan kehadirannya.

Erika menggelengkan kepalanya. "Tak apa. Kalau Qif tak datang, Eri akan cuba cari alasan untuk bagitahu cikgu."

Thaqif hanya mengangguk. Kedua-duanya mula melangkah seiring menuju ke bilik disiplin.

Erika mengetuk perlahan pintu bilik disiplin itu.

"Masuk!"

Apabila sudah mendapat keizinan daripada Puan Sarah, mereka melangkah masuk ke dalam bilik tersebut. Meja kosong di sudut bilik dihampiri lalu kedua-duanya mengambil tempat di situ atas arahan Puan Sarah.

"Awak..." Puan Sarah memandang ke arah Thaqif dengan sedikit bingung. Wajah itu cukup asing.

Setahunya anak muridnya itu tinggal bersama ibu saudara gadis itu dan seorang abang. Dia sudah kenal kedua-duanya tetapi wajah ini baru pertama kali dilihatnya.

"Thaqif. Abang tiri saya." balas Erika laju bersama senyuman.

Berkerut dahi Thaqif sambil memandang Erika. Erika hanya memberi isyarat dengan matanya saja supaya jejaka itu mengikut saja rentaknya.

"Abang tiri?"

"Ya, abang tiri. Anak bapa tiri saya. Abang tiri saya ini datang melawat saya dengan abang saya dekat sini." bohong Erika lagi.

"Ha ya. Erfan tak dapat datang. Jadi saya wakilkan. Saya Thaqif. Cikgu..." Thaqif menarik senyuman kekok.

"Saya Cikgu Sarah. Okey, Encik Thaqif. Jadi macam ini. Saya panggil untuk berjumpa ini sebab Erika semalam baru saja bergaduh dengan rakan sekelas dia." Puan Sarah mula membuka kata.

ForelsketWhere stories live. Discover now