Tangannya disilangkan ke dada tatkala ada yang menghalang jalannya. Erika menggulingkan bebola matanya ke atas tanda menyampah. Ekspresi wajahnya jelas terbias seperti dia sudah lelah dengan manusia yang satu itu.
"Apa kau nak?" soalnya malas kepada pelajar perempuan di hadapannya itu.
"Kau yang mengadu dekat cikgu kan tentang aku ponteng kelas?" tuduh Arissa dengan pandangan mata yang tajam.
Hampir saja terlepas tawa Erika apabila mendengar tuduhan tidak berasas itu. Jari telunjuk dituding ke arahnya.
"Aku? Mengadu? Kau ingat aku budak tadika ke kerjanya nak mengadu itu ini? Kau ponteng kelas ke, terjun bangunan ke, aku tak peduli." balasnya sinis.
Setapak dia melangkah mara ke hadapan. Betul-betul berhadapan dengan Arissa. Mata bertentangan dengan mata. Senyuman senget ditarik.
"Lain kali sebelum menuduh fikir dulu. Ada otak pakai. Bukan buat perhiasan semata-mata." Tangan naik menepuk pipi pelajar perempuan itu perlahan.
Badan dipalingkan ingin melangkah pergi. Sudah malas mahu bertikam lidah lagi. Buat membazir air liurnya saja.
Arissa mengepal penumbuknya apabila dia merasakan kata-kata sindiran daripada Erika itu cukup menyakitkan hati. Apabila dia menangkap ada pelajar yang memegang botol air mineral, pantas dirampasnya tanpa banyak kata.
Kaki melangkah mengejar langkah Erika. Bahu gadis itu ditarik kasar lalu botol air mineral yang sudah dibuka penutupnya itu dihayunkan ke wajah gadis itu.
Jelas terpempan wajah Erika tidak percaya dengan tindakan Arissa itu. Air yang menitik di dagunya dikesat. Pandangannya dialihkan ke arah pelajar-pelajar yang hanya memerhati.
Tanpa kata, laju tangannya dihayunkan ke arah wajah Arissa. Wajah itu menjadi mangsa tamparannya. Senyuman senget ditarik apabila melihat gadis itu yang bagaikan terkedu.
"Ops!" Sebelah tangannya naik menutup mulutnya. Riak wajah mengejek ditayang.
"Kau tampar aku? Mak ayah aku pun tak pernah naik tangan dekat aku!" tengking Arissa cukup marah.
"Oh. Tak tanya." balas Erika sengaja ingin mencurah minyak ke dalam api yang sememangnya sudah marak. Puas hatinya apabila melihat kemarahan pelajar perempuan itu.
Arissa ingat dia akan berdiam diri dan menangis seperti seorang perempuan yang lemah? Gadis itu silap. Itu bukan dirinya. Dia cukup pantang dicabar.
"Sebab kau tak ada mak bapa perangai kau macam ini, kan? Biadab." tutur Arissa dengan nada sinis.
Senyuman Erika mati saat dia mendengar bicara pelajar perempuan di hadapannya itu. Dia cukup pantang apabila ada yang membangkitkan isu ketiadaan ibu bapanya itu. Sangat-sangat biadab baginya.
Pantas dia mencengkam kolar baju sukan yang tersarung di tubuh Arissa. Pandangannya cukup tajam dan marah.
"Kenapa? Terasa?" provok Arissa bersama senyuman sinis. Bagaikan dia sudah menang apabila mampu membuat Erika terdiam.
Erika sedar. Gadis itu sekadar ingin memancing kemarahannya saja. Senyuman yang tadi pudar kini ditarik kembali.
"Sekurang-kurangnya aku tak macam kau. Ada mak ayah pun masih lagi biadab. Cermin diri kau dulu sebelum mengata orang." balasnya kembali.
"Arissa! Erika!"
Erika melepaskan kolar baju Arissa dengan kasar apabila Puan Sarah, selaku guru kelas mereka itu menegur. Pandangan dibuang ke tepi apabila guru kelas mereka itu sudah berdiri di sisi mereka berdua.
"Bergaduh lagi?" soal Puan Sarah cukup garang. Dia sudah lelah menghadap kedua-dua pelajarnya itu yang sering saja berbalah setiap hari.
Erika mahupun Arissa hanya diam saja tidak membalas. Tidak ada seorang pun
YOU ARE READING
Forelsket
RomanceRomance | On going Inspired by Secretly, Secretly But Unable To Hide It _________ Erika Dayana merupakan seorang gadis yang sering menyelesaikan masalah dengan kekerasan. Malah namanya juga sudah tidak asing lagi di bilik disiplin. Kerana sudah bebe...