الجزء الثاني【رحلة ثلاثيني】
الفصل السادس
ْ
_هاجر : إيه شكلك يدي علي حمزه .
_نظر لها حمزه و أردف : يا أروبه .. أبتديتي تفهمي .
كادت أن تتحدث هاجر ولكن مانعها شخص ما ظهر فجأه و أردف .
ْ
_ طب و أنا شكلي يدي علي أنس مش كده .
نظر حمزه خلفه و هو يتمني أن يكون كان يتخيل صوته ليس إلا .. حتي تأكد من أنه حقاً أنس .. الذي نظر له بضحكه سمجه و أردف .
ْ
_أنس : طب و لو شكلي يدي علي أنس ، فأكيد هيئتي توحي إني كنت بجري عشان أتمرن .
_دفعه حمزه بغضب و أردف من تحت أسنانه : عايز إيه؟؟؟
_نظر له أنس و هو يغمز و أردف : عايز أعرف القمور اللي شكله يدي علي حمزه كان رايح فين .
_حمزه : رايح المبني يا لذيذ .
_أنس بضحك : و لما أنت رايح المبني يا لذيذ واقف ليه هنا .
دفعه حمزه في صدره و قام بتحريك يده أمام وجه أنس للأعلي و للأسف و أردف .
_حمزه : تراوه يا لذيذ .. توجد نفحات هوا هنا يا لذيذ .. أتكل من هنا بقا يا لذيذ .. و متخلنيش أقلب عليك يا لذيذ .
_نظر له أنس و وضع يده علي صدره مردفاً بمرح : إيدك يا قاسي براحه عليا مش كده يا همجي .
_نظر له حمزه بتقزز و أردف : أنت بقيت لذيذ بجد ولا إيه ما تنشفي كده يا سوسن .
_أنس : كمان متنمر .. خد بالك قد لا ينام أحدهم بسبب كلمة واحد حيوان زيك قالها و هو بيمزح .
رفع حمزه يده لأعلي و هو ينوي لكمه .. ولكنه تماسك و قام بتكوير قبضة يده و تنهد و بعدها قام بالتربيت علي رأس أنس مردفاً .
_حمزه : أمشي يا أنس .. أمشي يا حبيبي بقا .
_أنس بتوتر : بس أنا كنت عايز أقولك.......
_قاطعه حمزه بصراخ و أردف : أمــــشــــــي يــــا أنــس.
و بعدها زفر بحنق و نظر خلفه ليبحث عن هاجر فلم يجدها .. فنظر إلي أنس يستفسر بأعينه عن مكانها ... فأردف أنس بحذر .
_أنس : ما هو ده اللي كنت عايز أقولهولك .
_حمزه : تقولهولي .
_أومأ له أنس مردفاً : أه كنت عايز أقولك أنها مشيت .
_أغمض حمزه أعينه و أردف بتكرار : قولتلي مشيت ها .
_أبتلع أنس ريقه و أردف : بتعمل كده ليه .. أنت هتتحول يا حمزه ولا إيه .
فتح حمزه عيناه و نظر لأنس نظره لا تبشر بالخير و تقدم منه قليلاً فوجد أن أنس يركض من أمامه فبالتالي ركض هو أيضاً خلفه سريعاً و هو يصرخ به بأعلي صوته و يحثه علي التوقف مردفاً .
_حمزه : أقف يا أنس مش همد إيدي عليك جامد .
ولكن لم ينصت له أنس و ظل يركض في جميع الأنحاء بطريقه مضحكه .. حتي جائت سيارة و توقفت أمامه و أردف سائقا .
_أركب يا أنس بسرعه قبل ما هيراكل ده ياكلك .
قفذ أنس سريعاً و أردف بصراخ مع ضحكاته .
_أنس : أجـــــــــــــــري يــــــا رُمـــــــــــــــــــح .
ضحك رماح و أنطلق سريعاً بالسياره هارباً من أمام حمزه الذي كان يرمقهم بغيظ شديد .
ْ
__________________________________________
في سيارة رماح .
ْ
_أنس بضحك : تسلم يا خال عيالي .
_نظر له رماح و أردف : هو أنت عملتله إيه؟
ْ
كاد أن يجيبه أنس لولا أنه أستمع إلي صوت هاتفه .. فنظر له و وجد أن المتصل هو سيف فضحك و نظر إلي رماح و أردف .
ْ
_أنس : سيف ده بجح أوي يعني طردنا أمبارح برا بيته طردة الكلاب و جاي يتصل النهارده .
_ضحك رماح و أردف : و أنت زعلان كده ليه يعني هي أول مره .
_أنس بضحك : الصراحه لأ .. بس أول مره أشوفه غبي كده ... صمت قليلاً و أردف .. ارد ولا أسيبه يستوي شويه .
_ضحك رماح و هو ينظر في الطريق و أردف : رد يا عم متبقاش غتت .
أومأ له أنس و وضع قدميه علي التابلو الخاص بالسياره و قام بالرد .
_أنس : لالالا .. بجد خلاص .. لو كنت بتتصل عشان تصالحني فعايز أقولك لو جاي في رجوع إنساني .
نظر له رماح بضحك .. فكاد أنس أن يكمل مزاحه ولكنه إستمع إلي صوت سيف .. فأعتدل سريعاً في جلسته و شحب وجهه بقلق و أردف .
ْ
_أنس : أهدي بس يا سيف فيه إيه؟؟ .. طب أنت فين دلوقتي ؟؟ .. خلاص خلاص أنا جاي مش هتأخر .. سلام دلوقتي بجد عشر دقايق و هبقا عندك متقلقش .. سلام .
ْ
أنهي المكالمه و وجه حديثه إلي رماح و هو يزدرد ريقه مردفاُ .
_أنس : أطلع علي بيت سيف بسرعه .
نظر رماح لردة فعله و أردف بقلق علي صديقه .. و هو يغير إتجاهه إلي مكان منزل سيف .
أنت تقرأ
في الماضي ٢ 『رحلة ثلاثيني』
Mystery / Thrillerروايتي تتحدث عن أشخاص و لحظات تكاد تكون حقيقة ، نعم أعترف بأنها من وحي خيالي ولكنها أقرب من الواقع .. أتمنى لكم قرآءة ممتعه و دمتم في أمان الله🌍❤