PERLAHAN saja langkah aku menghampiri Mien dengan dulang makanan di tangan aku. Aku letakkan dulang itu di atas meja. Aku tahu dia sedar akan kewujudan aku. Tapi dia kekal statik di atas kerusi rodanya itu sambil merenung ke luar tingkap. Aku agak itulah rutin hariannya. Aku perhatikan pula si kembar yang sedang enak-enak tidur atas katil. Automatik senyuman terukir di bibir aku.
Comel!
"Erm en– Mien... saya ada bawakan nasi goreng untuk Mien. Mien makanlah. Mesti Mien lapar kan?" Gatal je mulut aku nak panggil dia Mien. Bukan apa, nama dia sedap juga bagi aku.
Tapi hampa, dia langsung tidak membalas. Namun, kerusi rodanya digerakkan ke arah meja di mana aku meletakkan nasi goreng itu. Aku lihat Mien cuba mengangkat tangan kanannya untuk memegang sudu, tapi pergerakannya terhenti. Tangan kiri Mien diangkat dan memicit tangan kanannya itu. Mungkin kah tangan dia kebas.
Patut ke aku menolong.
Aku menghampirinya dan menarik kerusi untuk duduk berhadapan dengannya. Wajahnya jelas menunjukkan yang dia tak suka aku di situ. Tapi Mawar adalah Mawar. Degil.
"Saya tolong Mien eh?" Tanpa menunggu balasannya, aku tarik pinggan nasi goreng itu ke arah aku. Bukan apa, aku jadi tak sampai hati pula biarkan dia makan dengan keadaan tangan dia yang kebas tu. Aku menguis nasi goreng itu menggunakan sudu dan menghalakan sudu itu pada mulutnya. Mulutnya langsung tiada tanda-tanda untuk terbuka.
Kalau macam ni, memang lambatlah aku pergi kerja. Nasiblah sekarang baru pukul 8 pagi. Kafe itu pula buka pukul 9 pagi.
"Mien tak nak makan ke?"Rilek lah. Bukannya aku letak racun pun dalam nasi goreng ni. Niat aku baik. Cuma nak menolong saja.
Mien memandang aku sedalam-dalamnya. Gugup pula aku rasa. Tangan yang masih tidak diturunkan pula menggigil. Seram aku direnung bagai nak dimakan!
"Aaa..." Aku buka mulut aku. Seperti memujuk seorang budak untuk makan. Nasib menyebelahi aku bila Mien membuka mulutnya dan menerima suapan aku. Aku perhatikan saja Mien yang sedang makan. Setiap suapan aku diterima tanpa banyak soal.
Syukurlah. Licin juga pinggan ni.
Sekarang waktu makan ubat! Aku menghampiri rak yang menempatkan ubat Mien. Nasib baiklah aku ingat pesanan mama untuk pastikan Mien makan ubat. Dengar cerita, mamat ni liat sikit nak makan ubat. Kena paksa baru makan. Haih, dah tua bangka pun susah nak makan ubat.
"Mien, Mien kena makan yang mana ni?" Aku menyoal sambil membelakanginya. Tanpa Mawar sedar, Mien memerhatikan setiap tingkah laku Mawar.
"Mien?" Aku menoleh. Kenapa diam semacam ni. Aku bawa sebekas kotak ubat itu kepadanya. Pandai-pandai lah dia pilih.
Aku lihat saja dia makan ubat itu. Nampak sangat muka terpaksa makan ubat tu. Comel aje. Terpaksa terpaksa pun, telan juga ubat tu."Selalu kembar bangun pukul berapa?" Soalku. Kalau boleh aku naklah jumpa mereka sekejap sebelum aku pergi kerja. Haih, aku syak lidah dia ni kena potong lah malam tadi. Dari tadi aku sorang je yang bercakap. Macam cakap dengan dinding.
Aku kerling jam di tangan. Dah pukul 8:45 pagi. Aku tak sempat bersarapan pun. Tak apalah. Dekat kafe nanti boleh makan."Erm, kalau Mia dengan Mizal dah bangun, Mien tolong sampaikan salam saya pada mereka eh?" Walaupun permintaan aku agak mengarut, tapi aku peduli apa. Aku sebenarnya terkilan tak dapat tengok mereka bangun. Jadi tak salah kan permintaan aku tu.
Seperti yang aku agak, Mien tetap tak menjawab. Senyuman tawar terukir di bibir aku. Entah kenapa, rasa sakit pula hati aku bila dipulaukan begini.
Perlahan-lahan aku menghampiri Mia dan Mizal yang masih terlena. Aku duduk di birai katil dengan berhati-hati. Dahi mereka aku cium dengan lembut.
YOU ARE READING
MIEN ESMERAY
RomanceONGOING || SLOW UPDATE Mawar Esmeray. Dia hilang ingatan. Dia tak ingat apa-apa tentang dirinya. Dia mulakan hidup sebagai orang baru tanpa mengetahui hidupnya yang dulu. Dia terpaksa tinggal di rumah kawan ayahnya selama sebulan. Hidupnya berubah...