MULUT aku terkumat-kamit membebel sambil menyiapkan masakan untuk Mien. Geram betul aku dengan Mien ni tau. Dahlah suka hati dia je nak mengarahkan aku masak, lepas tu dihalaunya aku keluar daripada bilik dia. Mana tak angin aku dibuatnya. Aku bergegas balik rumah daripada hospital sebab panggilan palsu Mien yang kononnya Mia dengan Mizal menangis, bukannya untuk sambung kerja aku sebagai adultsitter Mien tu.
eee anginnya aku bila ingat balik!
Dalam geram-geram pun, tetap juga tangan aku bergerak, menyiapkan makanan untuk Mien. Jadi ke aku nak masakkan Mien bangkai cicak dengan lipas tu eh? Mestilah tak. Walaupun aku rasa Mien memang layak untuk dapat makanan macam tu dengan mulut puaka macam dia tu, tapi aku ni tak adalah terlalu kejam sangat nak bagi makan bangkai dekat anak orang. Nak pula dekat anak orang yang sudi menumpangkan aku di rumah mereka dan jaga aku seperti anak mereka sendiri. Memang tak lah aku nak sambung niat jahat aku tu.
"Eh, Mawar? Dah balik dah?" Sapaan mengejut daripada belakang aku membuatkan bahu aku mengenjut ke atas. Terkejut apabila disergah tiba-tiba. Pantas aku menoleh kebelakang sebelum pandangan aku terarah pada Dhia yang menghampiriku.
"Oh, Dhia. Mawar baru je balik." Balasku perlahan sebelum kembali fokus pada masakanku. "Mawar masak apa tu? Sedap betul baunya. Dari depan tadi dah terbau-bau." Dhia memanjangkan lehernya dari belakang untuk melihat makanan yang aku masak di dalam periuk.
"Mawar masak sup ayam?" Dhia menyoal dengan nada tidak percaya. Aku mengangguk sekali sambil tangan mengacau sup ayam di dalam periuk dengan senduk. "Kenapa?" Soalku pelik setelah melihat reaksi Dhia. Pelik sangat ke kalau aku masak sup ayam?
"Mawar... Mawar masak untuk siapa ni?" Soal Dhia dengan perlahan. Mata masih tidak lepas daripada merenung sup ayam yang sedang mendidih di dalam periuk itu. Seperti tidak percaya.
"Mien." Jawabku bersahaja.
"Along?!" Hampir terlepas senduk di tanganku apabila Dhia menjerit di sebelah telinga aku. Boleh pecah gegendang aku dengan jeritan Dhia ni. Aku pandang wajah Dhia dengan hairan sebelum menyoal, "Kenapa? Ada apa-apa yang tak kena ke kalau Mawar masak sup ayam untuk Mien?" Aneh juga dengan reaksi Dhia. Seolah-olah aku ada buat satu kesalahan yang besar.
Lambat-lambat Dhia menggelengkan kepalanya. "T-Tak ada yang tak kena pun..." Balasnya perlahan. "Along yang minta Mawar masakkan sup ayam ni ke?" Sambung Dhia pula. Giliran aku pula menggelengkan kepalaku.
"Taklah, Mien cuma suruh Mawar masak je. Mawar tanya nak makan apa, Mien cakap masak je apa-apa. Mawar pun tak tahu nak masak apa. Takut tak kena dengan selera Mien. Mawar masak sup ayam pun sebab tiba-tiba rasa nak masak sup ni." Jelasku dengan bersahaja. Janganlah risau sangat. Aku guna ayam, tak ada pun guna bangkai cicak atau lipas macam aku cakap dengan Mien tadi.
Aku pandang tepat wajah Dhia. "Kenapa? Mien tak suka makan sup ayam ke?" Kalau Mien tak suka, terpaksalah aku masak benda lain nampaknya. Buatnya Mien mandikan aku dengan sup ayam ni sebab dia tak suka, tak naya aku?
Macam-macam!
"Eh tak, tak. Along suka je sup ayam. Ni favourite along..." Suara Dhia amat perlahan pada ayat terakhirnya.
Aku menghembus nafas lega. Fuh! Nasib Mien suka. Kalau tak, membazir je lah. Aku pun dah nak siap masak. Harap-harap kena lah dengan tekak Mien tu.
Kalau dia complain, memang aku sumbat je sudu besi ni biar lancar lalu esofagus dia.
"Kenapa Dhia nampak pelik je bila Mawar masakkan sup ayam ni untuk Mien?" Soalku lagi. Orang dalam rumah ni semua aneh- aneh belaka bagiku. Bukanlah nak mengutuk, tapi firasat aku kata macam tu. Macam ada benda besar yang mereka semua simpan dan sorokkan.
YOU ARE READING
MIEN ESMERAY
RomanceONGOING || SLOW UPDATE Mawar Esmeray. Dia hilang ingatan. Dia tak ingat apa-apa tentang dirinya. Dia mulakan hidup sebagai orang baru tanpa mengetahui hidupnya yang dulu. Dia terpaksa tinggal di rumah kawan ayahnya selama sebulan. Hidupnya berubah...