✨Bab 4✨

36 2 0
                                    

Pada pagi itu, Haikal pergi ke syarikat miliknya untuk bertemu dengan PA dan merangkap sahabat baiknya itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Pada pagi itu, Haikal pergi ke syarikat miliknya untuk bertemu dengan PA dan merangkap sahabat baiknya itu. Dia meletakkan keretanya di tempat yang telah disediakan khas untuk CEO syarikat. Dia berjalan masuk ke dalam bangunan itu dengan penuh bergaya, pekerja-pekerja di situ semua menundukkan kepala tanda horat kepada CEO mereka. Haikal terus melajukan langkahnya menuju ke lif khas untuk kegunaan nya. setelah pintu lif itu terbuka dia terus melangkah masuk ke dalam lif itu.

Setelah beberapa minit, pitu lif itu terbuka dia terus berjalan masuk ke dalam bilik kerjanya yang berada di tingkat 50 bangunan itu. "Morning boss" sapa pekerja yang ada di tingkat itu.Haikal hanya mengangguk kan kepalanya sahaja dengan riak wajah yang dinggin dan tanpa secalit senyuman langsung. Semua pekerja di syarikat itu sememangnya menggetahui tentang sikap Bos mereka yang dinggin itu.

CEO NA'HOLDING HAIKAL AIMAN TAN SRI AZLAN

Dia menolak pintu biliknya itu dan dia melihat seorang lelaki yang sedang tidur di ats sofa yang terdapat di dalam bilik itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Dia menolak pintu biliknya itu dan dia melihat seorang lelaki yang sedang tidur di ats sofa yang terdapat di dalam bilik itu."Kau dah kenapa tidur dalam bilik aku" tanya Haikal geram dengan peranggai sahabatnya itu.

"OH MAK KAU MELATAH" terkejut lelaki itu kerana disergah begitu. "Kau ni kan! kalau aku ada penyakit jantung macam tadi?" soal lelaki itu garam. Haikal hanya tersenyum nipis mendengar kata-kata itu. "Kau buat apa kat sini hah?" tanya lelaki itu. Terangkat keningnya bila disoal begitu"Kau tanya aku buat apa kat sini? aku yang patut tanya kau buat apa kat sini?". lelaki itu tersenyum bila ditanya begitu,"Owh sorry aku lupa la, kau punya pasal la! Apa hal kau lambat sanggat ni? aku tunggu kau punya la lama kat dalam bilik ni sampai tertidur aku tau tak?"

"Dah la aku tak tidur semalam nak siap kan laporan ni." lelaki itu meletakkan file laporan di atas meja yng terdapat di hadapan sofa itu. Haikal tersenyum gembira bila dai telah dapat apa yang diinginkan itu. "Padan la dengan muka kau aku bagi masa 2 hari kot untuk kau siap kan laporan ni yang kau baru buat semalam kenapa? by the way thanks Adam untuk ni aku hargai sangat hasil kerja kau nanti lunch aku belanja kau makan kat satu kafe ni" kata Haikal kepada lelaki bernama Adam itu.

"Sapa perempuan tu sampai kau angau teruk dekat dia ni?" tanya Adam hairan dengan sikap Haikal itu. "Dia ni anak perempuan kepada Dato Nazri Ahmad. Nama dia Amanda Nafeisya Binti Nazri Ahmad." jawab Haikal sambil tersenyum.

"Dato Nazri Ahmad bukan pemilik REST CAFE's tu ke?" tanya Adam inginkan kepastian. "Yup dia anak pemilik cafe tu." jawab haikal sambil tersenyum. 

~~~~~~~~~~

HOSPITAL PERMATA MUTIARA

Amanda berjalan ke kantin yang terdapat di hospital ini. Selalunya dia akan bersarapan di rumah bersama dengan daddy nya tetapi, hari ini Dato Nazri mempunyai temu janji dengan clientnya diluar. Jadi dia membuat keputusan untuk menikmati sarapan di kantin tempat berkerja nya itu. Amanda mencari meja kosong yang boleh dia duduk maklumlah awal pagi kantin selalu penuh.

Dalam berjalan, dia ternampak 2 susuk tubah sahabt baiknya, siapa lagi kalau bukan AMIRA HUDA dan HAZIQ AIMAN. Dia menapak ke arah mereka berdua."Ini la kawan makan pun tak ajak! kalau nak dating pun agak-agak la ni kantin kot bukan hotel" Kata Amanda kepada Haziq dan Amira sambil tersenyum. "Kau agak-agak la nak dating, kita orang datang sini nak makan la. Kalau nak dating pun tak nak aku dengan si Haziq ni" kata Amira kepada Amanda. Dia  tersenyum sumbang memandang Haziq yang merenungnya tajam bak mata pisau itu.

"EH kau ingat aku nak sangat ke dating dengan kau? aku lebih sanggup tak makan la daripada nak dating dengan kau" Kata Haziq sambil menjeling kearah Amira itu. Amanda tersenyum sambil mengelengkan kepalanya meluhat perangai kawan-kawannya itu. "Dah aku nak makan buakn nak tengok drama kau orang berdua ni asyik gaduh ja kang aku bagi khawin jugak sat lagi kot" Kata Amanda geram dengan mereka mulu kata benci tapi hati kata suka. Dia terus bangun menuju ke tampat makanan yang telah terhidang.

~~~~~~~~~~

Amanda berjalan di dalam ward yang dia bertugas untuk melawat pesakit-pesakitnya itu semua. Amanda yang sedang berjalan tiba-tiba berhenti, dia menoleh lalu memandang kepada satu keluarga yang bahagia itu. Dia cemburu melihat keluarga itu gembira bersama ibu dan bapa mereka. Dia rindu untuk bersama dengan mummy nya setelah melihat keluarga itu sedang gelak ketawa tiba-tiba air mata nya mengalir pelahan-lahan. Dia cuba untuk menahan  air mata itu namun dia lemah dengan perasaan rindu terhadap mummy nya yang meninggalkan Amanda bersama dengan daddy nya berdua 24 tahun lepas semasa dia berumur 3 tahun. 

Amira yang turut bertugas di ward itu mencari kelibat Amanda kerana tadi mereka terpisah kerana Amanda merawat pesakit lain. Dia berjalan ke kaunter yang ada di dalam ward itu untuk bertanyakan tentang Amanda kepada jururawat yang sedang berborak. "Korang ada nampak Dr. Amanda tak? Sebab saya dari tadi cari dia tapi tak jumpa" Amira bertanya kepada jururawat yang bernama Anis itu. "Owh Dr. Amanda, ada tu ada tapi..."
Anis tidak dapat menyambung kata-katanya lalu dia memandang susuk tubuh seseorang di yang berada di hadapan pintu ward.

"Tapi apa Anis? Awak jangan macam-macam saya tengah risau ni." Tidak tenang Amira mendengar kata Anis itu. "Bukan apa Dr. tapi tu lah cuba Dr. tengok tu Dr. Amanda tu saya tengok dia macam tengah nagis ja tu." Anis menunjukkan susuk tubuh Amanda yang sedang mengelap air mata itu.

"Owh ok thanks sebab bagi tahu." Amira terus berjalan laju ke arah Amanda. Tidak tenang hatinya bila melihat Amanda yang jarang mengalirkan air mata itu menangis.

"Beb kau ok tak ni? Kenapa kau nagis? Kau bagi tahu aku sapa yang buat kau nagis macam ni?" Sampai sahaja dia terus menanyakan kepada Amanda soalan bertubi-tubi. Amanda yang melihatnya hanya menggelengkan kepalanya. "Mana ada aku nagis kau ni pandai-pandai je lah" Nafi Amanda dengan suara serak seolah-olah baru habis menangis.

"Eh kau ingat aku budak tadika ke yang kau nak gula-gulakan? Eh aku tahu la bila kau kau tengah sedih ka happy ka, come on ni Amira Huda la jangan panggil bestie la kalau tak dapat beza kawan dia ok ke tak" panjang lebar Amira membalas. Geram pulak dia dengan si Amanda ni suka sangat sorokkan perasaan dia.

Amanda yang mendengar itu terus memeluk Amira dan kembali menangis. "Hish...hisk...hisk... Aku rindu Mira rindu sangat kenapa hidup aku macam ni? Aku tak minta banyak pun aku cuma nak hidup gembira dengan mummy, daddy dan adik-adik aku ja. Kata Amanda sambil menangis.

Amira yang mendengar itu turut mengalirkan air mata dan menepuk belakang Amanda untuk meredakan tangisannya."kau jangan cakap macam ni. Kau anggap je ni sebagai ujian untuk kau and keluarga kau, 'DIA' uji kau sebab dia tahu kau kuat. So kau jangan macam ni ok beb aku tak boleh la tengok kau macam ni. Ni bukan Amanda aku, Amanda aku kuat and susah nagis bukan yang menangis macam ni."

Amanda yang mendengar itu terus melepaskan pelukan dan terus memasam kan mukanya, terus meletus ketawa Amira melihat riak wajah sahabatnya itu. "Hahahahah hodoh gila kau buat muka macam tu. Dah tak payah nak buat muka macam tu jom balik dan pukul berapa ni kalau lambat marah pulak Dato' Nazri Ahmad tu bila buah hati dia balik lambat" kata Amira.

"Ye la jom balik aku pun dah penat ni lagi pun sekarang dah 5:40 asar pun aku tak solat lagi"

Amanda dan Amira keluar dari ward itu dan turun ke bilik kerja mereka untuk mengambil barang-barang mereka dan turun ke tempat parking kereta. Setelah mereka sampai di kereta masing-masing, mereka masuk dan terus pulang ke rumah.











Bersambung


MRS: HAIKAL AIMANWhere stories live. Discover now