✨Bab 26✨

21 1 0
                                    

Haikal menarik lengan Amanda untuk mengikutnya menuju ke bilik mereka. Setiba di bilik Haikal menarik dan menutup pintu dengan kuat sehingga membuakan Amanda terkejut.

"Haikal sakit lepas la" Rayu Amanda apabila Haikal mencekam kuat lengannya sehingga menimbulkan rasa sakit. "KAU INGAT SAKIT KAU JE KE! SAKIT AKU ADA KAU FIKIR KE HAAA!" Teriak Haikal dengan kuat membuatkan sekali lagi Amanda terkejut.

"Apa yang awak cakap ni Haikal lepas la sakit tahu tak!" Marah Amanda kepada suaminya itu dengan suara yang sedikit kuat. Terpana Haikal apabila Amanda berani meninggikan Suara kepadanya. "Wow tak sampai sehari jadi isteri dah tak sabar nak jadi isteri derhaka tinggikan suara dekat suami" Sinis Haikal lalu menepuk tangan seperti bangga dan pakej dengan senyuman lagi.

Amanda Hanya diam mendengar semua kata-kata suaminya itu sebelum menarik nafasnya dalam dalam. "Saya minta maaf saya tak ada niat pun nak tinggi kan suara dengan awak tapi saya cuma tak sengaja. Tangan saya sakit sangat" Kata Amanda dengan perlahan. Haikal yang mendengar sudah tersenyum.

Haikal menarik Amanda untuk duduk di birai katil dan dia menyelak lengan baju milik Amanda untuk melihat bintik-bintik merah yang ada di tangan Amanda akibat daripada alahan kerang itu sebentar tadi.

"Sakit sangat ke?" Soal Haikal dengan prihatin kepada isterinya itu. "Ta....tak, tak sakit pun gatal-gatal je" Jawab Amanda gagap kerana terkejut dengan perubahan emosi Haikal itu. Dah macam orang mengandung emosi tak normal.

"Apa yang dia tahu tapi saya tak tahu Amanda?" Soal Haikal lagi namun Amanda hanya diam kerana masih lagi berfikir siapa yang di maksudkan oleh suaminya itu. "AKU TANYA KAU JAWAB JE LA! SUSAH SANGAT KE KAU NAK JAWAB SOALAN AKU!" Jerkah Haikal lagi tanpa sedar air mata Amanda mengalir akibat takut.

Haikal melihat ada air mata yang mengalir di pipi Amanda terus mendakap tubuh isterinya itu. "So...Sorry saya tak sengaja. Saya cuma benci kalau saya tanya awak tak jawab Amanda. Sorry sayang" Terang Haikal lalu melabuhkan ciuman ke atas dahi milik isterinya itu. Amanda hanya menjatuh kan kepalanya

"Siapa yang awak maksud kan tadi tu Haziq ke?" Soal Amanda perlahan kenara dia takut lelaki itu akan mengamuk lagi. Haikal menjatukan kepalanya beberapa kali bagi menjawab soalan isterinya itu. 

"Aku suami kau pun tapi aku still tak tahu apa yang boleh, apa yang tak boleh untuk kau makan tapi dia?" Soal Haikal. "Dia tahu semua. Dia seolah-olah aku ni suami yang tak guna bila bila aku tak boleh nak jaga isteri aku sendiri. Kau tahu tak aku risau bila tengok tangan kau tiba-tiba ada bintik-bintik merah." Kata Haikal lagi dengan suara serak seolah sedang menangis.

Tiba-tiba Amanda terasa di atas bahunya basah. SAH! Suaminya sedang nagis kerana Haikal masih lagi mendakap tubuh Amanda. Serba salah Amanda ketika ini.

"Sorry sebab buat awak menangis." Kata Amanda lembut lalu mengusap rambut keperangan milik suaminya itu. "Haziq tahu pun sebab kita orang memang rapat dari sekolah menengah lagi itu sebab dia tahu semua tentang saya. Dah tak nak marah-marah tak hendsome dah" Kata Amanda dengan dengan pelahan di telinga Haikal.

"Hmmm" Balas Haikal dengan perlahan. "Sayang~~~" Panggil HAikal dengan lembut lalu melepaskan dakapan terhadap tubuh isterinya itu. "Ye nak Apa" Jawab Amanda dengan senyuman. "Saya nak tidur tapi nak awak peluk boleh" Pinta Haikal dengan Manja. Amanda ketawa kecil melihat telatah Haikal sekarang ini.

"Ye la come" Panggi Amanda. Haikal terus membaringkan tubuh nya ke atas katil lalu menarik tubuh Amanda untuk berbaring bersebelahan nya. Amanda kemudia memusingkan badan untuk menghadap wajah suaminya. "Awak tidur dulu okey sebab nanti saya nak turun bawah tolong mama" Amanda bekata lalu mengusap lembut pipi suaminya.

"Kenapa?" Soal Haikal lagi. "Ye la nanti apa pulak makngah kata kalau saya tak turun but now awak tidur okey." Jelas Amanda lalu dia memberanikan dirinya untuk mencium dahi milik suaminya itu. Haikal tersenyum lalu dengan perlahan-lahan matanya tertutup.

Amanda melepaskan pelukan apabila terdengar perlahan dengkuran suaminya. Amanda tersenyum "Kenapa dengan awak Haikal?" Soal Amanda perlahan. kemudia dia berjalan ke pintu bilik untuk turun ke bawah untuk berjumpa mamanya untuk menayakan tentang suaminya itu. Bukan sebab Makngah yang terpaling baik itu.

~~~~~~~~~~

Amanda turun dari tangga untuk ke dapur namun hasranya terbantut kerana dia nampak susuk tubuh ibu mertuanya itu yang berada di tepi kolam ikan sambil memberikan makan kepada ikan koi itu.

Amanda turun dari tangga untuk ke dapur namun hasranya terbantut kerana dia nampak susuk tubuh ibu mertuanya itu yang berada di tepi kolam ikan sambil memberikan makan kepada ikan koi itu

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Mama buat apa tu" Soal Amanda dari belakang mengejut kat Puan Sri Hana yang sedang mengelamun melihat ikan-ikan milik suaminya itu. "Eh Amanda terkejut mama. Ni kamu sorang je ke Haikal mana?" Tanya Puan Sri Hana sambil mencari kelibat anak sulungnya itu.

"Owh Haikal tidur ma dekat atas." Jawab Amanda kepada mama mertuanya "Mama okey tak ni Amanda tengok mama dok tenung je ikan dalam kolam tu kenapa?" Soal Amanda lembut kepada ibu mertuanya itu.

"EH jom la kita duduk dulu. Mama ada benda nak cakap dengan kamu ni" Soalan yang di soal tidak berjawab namun Puan Sri Hana menarik Amanda ke pondok yang ada di hadapan kolam itu.

"Haikal okey ke tadi?" Tanya Puan Sri Hana kepada menantunya itu. "Kenapa mama tanya? Dia okey ke tadi" Tipu Amanda kepada Puan Sri Hana. Puan Sri Hana tersenyum lalu menggelengkan kepala "Mama kenal Haikal tu Amanda jangan tipu mama" Rayu Puan Sri Hana.

"Dia marah kamu kan tadi" Kata Puan Sri Hana namun Amanda hanya diam. "Mama minta maaf dari pihak dia Amanda" Sayu Puan Sri Hana meminta maaf kepada menantunya itu.

"Mama tak salah pun tapi Amanda cuma nak tahu kenapa dengan Haikal. Maksud Manda kenapa dengan emosi dia cepat sangat berubah?" Tanya Amanda kepada mamanya itu.

Puan Sri Han menghembuskan nafas yang berat. "Dia pernah kemurungan teruk masa umur dia 18 tahun sebab kehilangan orang yang dia sayang." Jawab Puan Sri Hana dengan Sayu. "Amanda tak faham maksudnya?" Soal Amanda lagi kerana keliru.

"Masa dia umur 18 tahun kita orang ada buat family day. Masa family day tu Haikal hampir kena langgar dengan kereta masa nak lintas jalan" jelas Puan Sri Hana.

"Tapi......tok ayah dia sempat tolak Haikal dari kereta tu but nasib tak beberapa baik kereta tu terlanggar tok ayah. Tok ayah cedera teruk dan meninggal masa dalam perjalanan ke hospital." Jawab Puan Sri Hana sambil menagis.

"Start dari hari tu dia orang semua cakap yang Haikal ni pembunuh la penyebab tok ayah meninggal la apa la. Sebab kan semua tu Haikal kemurungan dan hampir bunuh diri." Jelas Puan Sri Hana lagi kepada menantunya itu.

"Allah" Terkejut Amanda mendengar apa yang diceritakan oleh mamanya itu. seteruk itukah keadaan suaminya itu. "Dia tak boleh kawal emosi dia sebab dia takut orang yang dia sayang tinggalkan dia lagi." Puan Sri Hana melihat Amanda lalu tersenyum.

"Mama tahu Haikal sayang sangat dekat kamu Amanda jadi mama harap sangat yang Amanda jaga dia dan sayang kan dia. Mama merayu sanggat dekat kamu Amanda." Rayu Puan Sri Hana lagi.

"Amanda janji dengan mama untuk jaga dia." Janji Amanda kepada Puan Sri Hana. Bukan sahaja kepada ibu mertuanya namun dia dia turut berjanji dengan diri sendiri untuk jaga dan sayangkan suaminya itu.









Bersambung.







MRS: HAIKAL AIMANWhere stories live. Discover now