✨Bab 13✨

28 1 0
                                    

Dia melangkah masuk ke dalam pejabatnya dan duduk di kerusi khas untuk CEO muda itu. Dia memicit dahinya apabila melihat timbunan file-file yang banyak di atas meja itu.

"HAIH ni baru 3 hari aku tak ada, dah banyak macam ni. Kalau seminggu rasanya dan penuh bilik ni" Bebel Haikal apabila melihat file yang banyak itu.

Dia mula melakukan kerja yang banyak itu sedikit demi sedikit. Tanpa dia sedar jam telah menunjukkan pukul 12:30 tengah hari. Tiba-tiba pintu biliknya di buka.

"Bro kau tak lunch lagi ke dah 12:30 ni?" Soal Adam aabila melihat Haikal masih lagi tekun membuat kerja. Mamat ni kalau dah buat kerja kau letak la Fazura ke apa ke dia memang dah tak layan.

"Nanti lah aku nak settel kan dulu kerja ni semua. Nak settel cepat-cepat sikit sebab aku malas nak fikir." Jawab nya dengan mata masih fokus pada komputer yang berada di atas meja besar itu.

"Kau tak lunch ke selalunya belum cukup waktu kau dah blah?" Soal Haikal bukan dia tak kenal dengan sahabatnya itu pantang sebut pasal makan laju je.

"Tak. Aku puasa hari ni" Jawab Adam dengan riak wajah yang sedikit riak.

PAP!

"ADUH!" Sakit kepalanya bila sebatang pen di baling ke arah kepalanya. "KAU DAH KENAPA NYAH? SUKA HATI KAU JE BALING DEKAT AKU" Marah Adam kepada Haikal yang sedang buat muka minta penampar  bukan tangan ye anak-anak tapi KAKI!

"Kau ingat aku ni budak tadika ke kau nak gula-gula kan?" Kata Haikal dengan riak wajah menyampah. "Apa dia? bila masa pulak aku nak gula-gula kan kau?" Tanya dia dengan wajah serius.

"Kau ingat aku buta ke aku nampak kau sedap punya bantai meggi cup dekat meja kau tadi" Kata Haikal dengan pandang yang tajam. Adam tersenyum bila mendengar apa yang dilontarkan oleh Haikal itu. ALAMAK KANTOI!

"Arh now back to story, Apa cerita kau dengan anak Dato Nazri tu OK ke KO?" Tanya Adam lagi. "Entah la bro dia tak kata apa pun." Kata Haikal.

"Bukan kau jumpa dia ke masa dia masuk ward hari tu?" "Memang la tapi dia cuma kata dia perlukan sedikit masa untuk semua tu" Jawab Haikal.

"Kau nak tahu sesuatu pasal dia tak?" Soal Adam dengan senyuman bila melihat Haikal memandang ke arahnya bukan lagu dengan komputer itu.

"Apa yang kau kau tahu pasal dia tapi aku tak tahu?" Soal Haikal dengan nada dingin dan tidak berpuas hati. 'Ceh aku ni bakal tunang dia pun tak tak tahu apa-apa pasal dia tapi kau dah tahu banyak' Kata Haikal di dalam hati.

"Tak beberapa banyak maklumat tapi apa yang aku dapat ni memang penting" Kata Adam dengan serius.

"Kau nak tahu tak selama 28 tahun dia hidup ni  cuma 3 tahun je dia dapat rasa kasih sayang dari mak dia. Selebihnya dia cuma tinggal dengan ayah dia iaitu Dato Nazri." Kata Adam kepada Haikal

"So maksud nya selama 25 tahun ni dia tinggal berdua dengan daddy dia la kan?" Adam menganggukkan kepalanya tanda betul "YUP betul"

Haikal teringat apa yang pernah Amanda kata kepadanya di ward hari itu. "So sekarang aku faham apa maksud yang dia kata dia takut kalau benda yang sama berulang." Haikal berkata dengan gembira apa bila dia dapat merungkai kan maksud kata-kata itu.

"Maksud kau?" Tanya Adam kerana dia masih keliru. "Maksudnya dia takut kalau aku tinggal kan dia macam mana mummy dia tinggalkan dia masa dia umur 3 tahun. so itu sebab la dia tutup pintu hati dia dari mana-mana lelaki." Jelas Haikal kepada Adam.

"Kau tahu kenapa dia tutup pintu hati dia dari mana-mana lelaki?" Soal Haikal kepada Adam. Adam tersenyum "Sebab dia takut kalau dia kena tinggal lagi." Kata Haikal belum sempat Adam jawab dia dah jawab dulu. "CEH tadi tanya aku tapi kau yang jawab"

KRING!

Iphone milik Haikal berbunyi, Apa bila melihat nama pada skrin itu membuatkan dia tersenyum.

"Waalaikumusalam uncle" Jawab Haikal

"Ada apa uncle call Haikal ni?"

"Tak uncle nak tanya esok kamu free tak?"

"Esok rasanya Haikal free kot uncle. Kenapa?"

"Owh esok ada pembukan cawangan baru REST CAFE'S dekat hospital yang Amanda kerja tu jadi kalau kamu free datang la esok"

"OH ye ke, Kalau Haikal free esok Haikal datang la uncel. Apa-apa pun thank you sebab jemput Haikal"

"Ye la kalau kamu kata macam itu. Lagi pun kamu kan bakal menantu uncle so tak ada masalah"

"Thanks again uncle"

"Ok la aku letak dulu la jangan lupa esok Assalamualaikum"

"Okey, Waalaikumusalam"

📴📴

Haikal meletakkan Iphone nya di atas meja. Wajah nya masih lagi dengan senyuman.

"Kau dah kenapa happy semacam je ni sapa call bakal bapa mertua ke?" Tanya Ada apa bila Haikal masih lagi tersenyum.

"Yes bakal bapa mertua aku call. Dia ajak aku datang pembukaan cafe baru esok dekat hospital yang Amanda kerja tu" Kata Haikal dengan senyuman yang masih belum lekang dari bibir nya itu.

"Untung la bakal mertua bagi green light untuk jumpa anak dia, Kalau orang lain naya kau" Adam sedikit cemburu dengan Haikal kerana dapat bakal mertua yang baik seperti Dato Nazri.

"So esok aku free tak ni?" Tanya Haikal kepada pembantu peribadinya itu. Adam menggelengkan kepalanya.

"Esok pagi kau ada metting dengan TK Holding pukul 10 pagi." Kata Adam kepada Haikal yang berada di hadapannya itu.

"Metting pasal apa? Aku rasa aku dah kata kan aku tak nak bekerjasama dengan TK Holding kan. Dia orang tu ada masalah banyak sangat sebab tu la ramai pelabur lari dari syarikat dia orang" Jujur dia tidak beberapa suka untuk bekerjasama dengan syarikat TK Holding itu kenama mereka mempunyai masalah disiplin yang teruk.

"Entah la aku pun tak tahu dia orang nak apa. Kalau kau nak batalkan metting aku ok je, aku lagi suka. Bukan apa kau ingat tak dia orang pernah buat appointment dengan kita tapi dia orang yang tak datang 2 jam kot kita tunggu" Kata Adam pula kepada Haikal

"Mantap so jadi kau call dia orang cakap aku nak cancel utuk  esok and untuk selama-lama nya aku nak cancel" Adam berkata dan dia bangun dari duduk nya dan ingin berjalan ke arah pintu.

"Kau serius ni tak nak makan? kalau nak jom la aku lapar dah ni." Panggil Haikal pada Adam.

"Jom aku pun lapar ni." Jawabnya dengan laju "Sendiri makan sendiri bayar" Belum sempat Adam kata Haikal telah berkata dahulu. Bukan dia tidak tahu dengan Si Adam Aidan itu selalu nak tapau orang je. Gaji mahal-mahal tapi kedekut.

"HAIS ye la suruh belanja member pun tak nak kedekut" Kata Adam perlahan.

Mereka berdua berjalan ke arah pintu pejabat itu untuk keluar mengisi perut yang masing-masing sudah berbuat konsert.






Bersambung













MRS: HAIKAL AIMANWhere stories live. Discover now