✨ Bab 36✨

21 2 0
                                    

"Assalamualaikum" 

"Waalaikumusalam" Jawab mereka semua yang berada di dalam bilik itu. 

"Kau ke Azlan Jemput la masuk" Jemput Dato' Nazri kepada rakannya yang merangkap birasnya itu.

Haikal dan Amanda yang sedang duduk terus bangun dan berjalan mendekati Tan Sri Azlan. 

"Sorang je ke pa. Mama mana?" Soal Haikal lalu menyalam tangan papanya. Diikuti dengan Amanda yang turut bersalam bersama bapa mertuanya itu.

"Mama ada dekat luar dengan Haqiz. Nanti dia masuk la tu" Haikal dan Amanda menjatuhkan kepala tanda mengerti.

Tan Sri Azlan mengambil tempat duduk di sofa yang di duduk oleh Amanda dan Haikal tadi. Lalu dia memandang Dato' Nazri.

"Apa cerita ni Naz sampai cek in ward pulak kau ni?" Tanya Tan Sri Azlan pelik. Kawanya ini memang jarang masuk ward. Kalau masuk pun mesti ada sesuatu yang berlaku.

"Alah biasa la dah tua. Penat dia lain macam" Jawab Dato' Nazri dengan tawa. 

"Mengaku pun dah tua. Ingat kan masih lagi angan-angan 20-an" Sinis Tan Sri Azlan kepada sahabat nya. Kamudian matanya tertumpu pada seorang wanita dan 2 orang gadis yang berdiri di tepi katil yang diduduk oleh sahabatnya itu. Wanita itu tidak berdiri malah duduk di kerusi yang disediakan.

"Sia-" Belum sempat dia menghabiskan kata pintu bilik itu kembali terbuka. Terlihat kelibat isteri dan anaknya. Bukan mereka berdua sahaja malah ada sekali dengan seorang Dr perempuan yang merupakan Kawan kepada anaknya Haziq.

KREAK

"Assalamualaikum maaf lambat" Kata Puan Sri Hana kepada mereka. Amanda tersenyum melihat ibu mertuanya itu. "Waalaikumussalam tak lambat pun ma" Balas Amanda dengan senyuman lalu menyalam Puan Sri Hana.

Baru sahaja dia ingin bersuara matanya tertumpu kepada satu orang yang sedang duduk di kerusi lalu menundukkan kepalanya. Angkat sahaja kepala mata mereka bertembung. Meluas mata Puan Sri Hana melihat wanita itu.

"Au...Aulia. Kau Aulia kan ?" Soal puan Sri Hana dengan terkejut. Amanda yang memandang itu terus berbisik kepada Haikal "Awak saya keluar jap. Nak jumpa Mira boleh tak?" Amanda meminta izin Haikal untuk berjumpa dengan Amira.

Haikal menggukkan kepalanya tanda menbenarkan " Awak pergila. Saya tunggu sini" Balas Haikal lalau tersenyum manis. Amanda senyum apabila suaminya mengizinkan. "Thanks Husband" Perlahan sahaja ayat itu keluar dari mulutnya.

"Maaf Feisya keluar jap, Ada benda yang  nak dibincangkan dengan dengan Mira." Kata Amanda lalu terus menarik tangan Amira untuk keluar.

Terkejut Amira apabila tiba-tiba di tarik sebegitu rupa. "Aku ikut" Haziq mecelah lalu terus berjalan keluar dari bilk itu lalu  mengikut Amanda dan Amira.

~~~~~~~~~~

 "Kau ada apa-apa rahsia dari kita orang ke Manda?" Soal Amira dengan was-was. Amanda mengeluh lalu memandang mereka berdua bersilih ganti.

"She is my mother."

"WHAT?" Serentak mereka berdua menjerit. TERKEJUT!

"WEH diam la setan. Tak malu ke orang tengok dah la korang ni Dr" Perlahan Amanda menegur mereka walaupun dia sedikit geram.

Tersenyum mereka apabila perasan ada beberapa orang sedang memendang ke arah mereka.

"Kak Aimi tu kakak kandung aku" Sekali lagi Amanda berkata.

Terbeliak mata Haqiz dan Amira apabila mendengar lagi sekali berita tergempar.

"HAAA!" Tanpa memperdulikan Kata Amanda mereka sekali lagi menjerit. Amanda menarik nafasnya dalam-dalam cuba untuk menenagkan hati yang panas ini.

"AKU KATA DIAM SETAN, ANAK HARAM BODOH PEKAK KE APA" Dengan nada tertahan Amanda berkata kepada mereka berdua. 

 Mereka berpandangan lalu menumpukan perhatian kepada Amanda. Perempuan ni kalau dah marah kalah singa betina.

"So-" Belum sempat Haziq ingin berkata tiba-tiba ada suara mencelah.

"DR ni kenapa sakit ke?" Soal seorang budak lelaki yang sedang memakai baju pesakit. "Walid cakap kalau orang menjerit tiba-tiba, dia tu sakit betul ke Dr." Soal lagi sekali budak itu. Terkejut mereka. Amanda tersenyum manakala Haziq dan Amira serupa orang tertelan cicak. 

"Haaaa dia memang sakit. Betul la apa yang walid bagi tahu. Dr ni dia sakit otak jadi dia memang tunggu masa je untuk akak usung dia." Belum semapt Haziq membalas kepada budak itu namun Amanda terlebih pantas membalas. 

"Usung? Akak nak usung pergi mana?" Hairan budak lelaki itu. Amanda mendapat idea apabila ditanya begitu. Dia tersenyum "Akak nak usung dia oarang ni pergi tanjung rambutan. Tak pun usung pergi bilik bedah boleh la akak nak bedah otak dia orang bagi jadi normal balik" Jawab Amanda dengan panjang lebar.

Haziq dan Amira memandang Amanda dengan pandangan yang tajam. Namun seorang Amanda Nafeisya langsung tidak takut akan mereka berdua.

Budak itu hanya dia lalu berkerut dahi budak itu "Tanjung rambutan bukan untuk orang gila ke. Jadi maksudnya Dr ni crazy ke? "Dengan perlahan-lahan dia bertanya.

Terbeliak mata Haziq dan Amira. Manakala Amanda pula sudah memang serupa orang gila bila dia cuba untuk tidak ketawa. "Megat!" Baru sahaja Amanda ingin menjawab persoalan itu namun ada satu suara yang memanggil.

"Walid Megat ada dekat sini " Jawab budak lelaki itu. " Owh nama awak megat ke?"  Soal Amanda.

Megat hanya menganggukan kepala "Tak apa la akak. Magat nak pergi dekat walid. bye bye" Megat terus melambaikan tangannya kepada mereka. Melihat sahaja Megat pergi Amanda terus melepaskan tawanya yang dari tadi dia cuba bertahan.

"HAHAHAHAHAH bodoh buat malu ja. Tak pasal-pasal kena cop crazy" Ketawa Amanda masih lagi kedengaran. Sakit perutnya apabila terlalu banyak ketawa.

"Dah la ni semua salah kau" Amira berkata kepada Haziq.

Terbeliak mata Haziq apabila dipersalahkan. 'Apa salah  aku' 

"Apa pula salah aku. NI ha salah minah ni. Dia punya pasal semua." Haziq menunding jari ke arah Amanda.

"Apa pula aku? Aku cuma bagi tahu je. Korang yang gedik nak menjerit." Balas Amanda sedikit geram.

"Aku cuma- " Belum sempat Amira ingin berkata. Amanda dengan pantas memotong 

"Tak ada cuma-cuma dah la baik aku masuk tengok daddy aku lagi bagus" Selepas berkata dia terus berjalan ke wadr Dato' Nazri. 

"WOi tadi kata nak bagi tahu someting" Kata Haziq namun tidaklah sekuat tadi. Alah dengan nada sederhana je.

"Nanti lah tak ada mood aku nak berborak dengan korang. Dah la CRAZY! " Kata Amanda lagi.

"Ish minah ni. Nasib dia tu kakak ipar aku kalau tak" Dengan perlahan Haziq berkata. Tetapi pelahan-pelahannya masih lagi Amira dapat mendengar

"Kalau tak apa?" Soal Amira serius. Amboi suka hati dia je.

"Suka hati aku la. Dah la aku nak pergi sambung kerja" Haziq terus memusingkan badan nya lalu pergi meninggalkan Amira keseorangan.

Tergeleng Amira apabila melihat sikap-sikap sahabatnya.

Apabila kelibat Haziq sudah tidak kelihatan dia terus berjalan menuju ke ward-ward untuk menyambungkan kerjanya.

Bersambung

MRS: HAIKAL AIMANWhere stories live. Discover now