"SAKITLAH, Qabil." Khairi mendesis sakit tatkala abangnya itu membelek ganas mukanya. "Aku nak check sama ada mak cik tu lempang tinggalkan luka atau tak," tukas Qabil bersama-sama muka serius.
"Aku kena lempang bukannya kena cakar."
"Mummy dan daddy tahu ni mesti dia orang marah." Bicara Qabil membuatkan air muka Khairi berubah. "Kau tak payahlah bagitahu mummy dan daddy. Nanti dia orang tak bagi aku jumpa Tasneem lagi."
"Biarlah. Dia bukannya ada pertalian darah dengan kita. Tak ada apa-apa faedah kita nak rapat dengan dia," balas Qabil dengan cebikan.
"Aku kan dah janji dengan Tasneem. Kita sebagai manusia kena berpegang pada janji, Qabil. Nanti sebab kita tak tepati janji boleh makan diri. Siapa tahu masa depan kita kan?" Jawapan Khairi membuatkan Qabil menghela nafas.
"Fine. Aku bagi peluang kali ni. Lepas ni kalau mak cik tu baik tangan lagi pada kau memang lepas ni tangan dia tak ada kena potong dengan aku." Ujar Qabil penuh emosi.
Khairi ketawa.
"Ya..."
"Dah, jom balik. Nanti mummy risau lagi. Kau nak singgah mana-mana tak?"
"Balik terus je lah." Qabil mengangguk sebelum dia membuka langkah bersama-sama Khairi menuju ke arah kereta.
+++
MIKAEL duduk di atas sofa sambil menonton televisyen. Mulutnya tidak henti mengunyah kacang goreng persis hamster. Aku melabuhkan punggung bersebelahannya. Mikael menarik tubuhku rapat dengannya.
"Kitten nak kacang?" Tanyanya sambil menghulurkan sebalang kacang goreng. Aku menggeleng.
"Lah, kenapa tak nak? Sedap ni."
"Tak lalulah, abang. Saya nak rehat," tukasku sebelum menyandar pada bahunya. Mikael tersenyum kecil sebelum dia mencium dahiku.
"Lupa. Kucing makan ikan bukannya makan kacang," gumamnya bersama-sama ketawa. Aku tampar geram bahunya.
Makin mengekek ketawa Mikael.
"Mummy!" Shaqir membuka langkah mendekati kami berdua. Bertaut keningku memandang anak lelaki aku yang bongsu buat masa ini. Mikael turut memandang Shaqir.
"Kenapa muncung macam itik ni? Haih, sejak bilalah daddy buka zoo ni?"
"Ey, daddy. Shaq bukannya itik. Shaq nak tidur rumah Putera boleh?" Tanya Shaqir seraya mendekatiku.
"Putera bagi ke?"
"Putera bagi je. Dia suruh tanya mummy dan daddy. Boleh?" Pinta Shaqir dengan muka comel.
"Sekolah macam mana?" Tanyaku.
"Esok dah start cuti lah, mummy..."
"Kitten bagi je lah dia pergi. Nanti malam-malam jealous pula dia tengok Putera ada dengan kawan-kawan lain tapi dia tak ada." Pujuk Mikael. Shaqir pula beria-ia mengangguk.
"Mummy izinkan. Jangan lama-lama sehari je tau. Lepas tu balik." Pesanku.
Shaqir menjerit suka.
"Thank you, mummy! Thanks daddy!" Ucap Shaqir seraya memeluk tubuh kami berdua.
Aku mengangguk.
"Dah pergilah packing barang. Nanti daddy dan mummy pergi hantarkan Shaq ke rumah Putera," tutur Mikael.
Shaqir mengangguk lantas dia berlari menuju ke biliknya.
Aku menghela nafas.
"Kenapa mengeluh ni, hmm? Kitten tak suka ke Shaq pergi rumah Adwa?" Tanya Mikael dengan lembut. Aku menggeleng.
"Saya susah hati bukan ya sebab saya tak suka anak kita pergi rumah Adwa. Tapi saya risau sampai ke besar dia nak jadi bayang-bayang Putera. Tengoklah anak kita tu. Mana-mana mesti nak dengan Putera dah mengalahkan kembar." Rungutku.
Mikael tersenyum. "Shaq tu dia kan masa baby lagi dah tatap muka Putera. Besar sama-sama. Mananya dia tak rapat."
Pintu rumah dikuak.
"Assalamualaikum." Ucap Khairi dengan senyuman manis. Qabil juga turut melangkah masuk.
"Nak kacang?" Tanya Mikael seraya menghulurkan kacang kepada anak-anak terunanya. Khairi ambil sama juga dengan Qabil.
"Mana Shaq?" Tanya Qabil sambil makan kacang.
"Ada dalam bilik berkemas," balasku.
Kening Khairi bertaut. "Kemas nak pergi mana? Mummy halau dia ke?" Soal Khairi keliru.
Aku tarik pipi Khairi.
"Sakit pipi Khai, mummy." Rungut Khairi seraya mengusap lembut pipinya.
"Padanlah muka. Pandai je nak kata mummy halau Shaq. Mummy ni belum tahap kejam lagi tau nak halau anak sendiri. Biasalah Shaq tu nak berkepit dengan Putera."
"Mummy bagi muka sangat suruh je lah dia duduk rumah. Bukannya mati pun tak jumpa Putera," rungut Qabil seraya mencebik.
"Biarlah dia nak berkawan. Sekurang-kurangnya dia happy tak lah asyik termenung je. Kan daddy?" Soal Khairi.
Mikael mengangguk.
"Yelah, Qabil salah."
Khairi tersengih.
"Shaq dah siap!" Shaqir mengukirkan senyuman lebar bersama-sama beg kecil. Qabil tengok atas bawah.
"Jomlah abang Qabil hantar." Tawar Qabil.
"Nak ikut!"
"Kau ni menyibuk je." Aku menggeleng saja melihat perangai anak-anak teruna aku.
"Pergi je ikut Qabil." Bicara aku membuatkan Khairi mengukirkan senyuman manis.
"Okey, mummy."
"Apalah nasib Qabil." Dia mengeluh sebelum mengaturkan langkah menuju ke arah pintu utama.
Shaqir menyalam tangan aku dan juga Mikael. "Duduk rumah pak long buat perangai elok-elok okey?" Pesan Mikael.
"Shaq janji takkan susahkan pak long dan mak long."
Aku tersenyum. Dahi Shaqir diciumku membuatkan dia tersengih.
"Miss you, mummy and daddy." Ucap Shaqir dengan sengihan.
"Eleh, bagi pergi rumah pak long langsunglah miss you, love you bagai." Aku mengungkit seraya mencubit hidungnya.
Shaqir ketawa.
"Mana ada." Nafinya dengan manja.
Mikael tersenyum.
"Amir Shaqir. Kau nak pergi ke tak?!" Suara Qabil menyeru membuatkan Shaqir mula kalut.
"Mummy, Shaq pergi dulu tau. Bye, daddy!" Pamitnya seraya berlari anak menuju ke arah dedaun pintu utama. Aku tersenyum nipis.
"Besar dah anak-anak kita. Bila nak tambah lagi?" Soal Mikael dengan senyuman nakal.
"Nantilah, abang. Saya tak sedia lagi mental dan fizikal." Jawapan aku mengundang sengihan Mikael. "Yalah, kitten."
Mikael menarik tubuhku dekat dengannya dan pipiku dicium sekilas. "Abang tak kisah bila-bila kitten ready kitten tetaplah satu-satunya stray cat yang ada dihati abang." Selorohnya nakal.
"Ey, jahat."
Mikael tersenyum seraya mencium dahiku.
YOU ARE READING
MIKAEL: Overprotective Husband
RomanceApa perasaan kau bila suami kau terlalu overprotective sedangkan perkara yang normal boleh dianggap abnormal? pasti sakit kepala kan? "Abang. Saya rasa tak selesa bahagian perut-." - Nada Hania "What?! Isteri abang dah nak bersalin? Abang akan call...