Riuh je keadaan di ruang tamu dengan gelak tawa monyet dua orang tu. Apa yang seronok sangat aku tak tahu lah. Oh! Patutlah. Isteri aku dah balik dari Jakarta.
"Ehem! Seronok ya. Tak nak share ke dengan aku? Ha sayang. Tak nak share dengan abang?"tegurku.
"I didn't expected,Zach. Kau mabuk laut rupanya. It's funny,dude"sindir Haze.
"I couldn't agree more. Ingat tak ada kelemahan ketua mafia ni. Ada rupanya. Iaitu mabuk laut"tokok Jamie.
"Ha ha. Kau,Haze. Claustrophobia. Sebab tu kalau boleh bilik air kau buat sebesar alam. And you,Jamie. Coulrophobia. Sebab tu bila aku ajak pergi funfair,kau mengelak. Kau takut kalau-kalau terjumpa badut. Jangan ingat aku tak tahu kelemahan korang berdua".
"Biasa la tu. Semua orang ada phobia masing-masing. Kau tu. Mabuk laut. Dah tu kau muntah pula"balas Jamie.
Aku pandang Haura. "S-sorry..". Haura melaga-lagakan jari telunjuknya. "Naik atas. Tak mandi lagi kan. Mandi,solat,rehat. Now,Haura".
Haura hanya menurut. Jamie dan Haze terus terdiam seribu bahasa. "What are you guys doing here?"soalku.
"Visiting you,of course. Patah riuk badan kau. Nasib baik Eric bagitahu. Kalau tidak kitaorang tak tahu badan kau patah riuk"jawab Jamie.
"Datang sini bawa badan je ke? Kot-kot la nak bawa makanan ke. Kenyang la juga perut aku"balasku.
"Orang sakit macam kau tak payah nak makan bukan-bukan. Aunty Najla cakap kau kena jaga pemakanan"sampuk Haze.
"Oh. Macam ni eh. Lepas aku bagi macam-macam,korang berkira dengan aku. Bulan ni tak ada gaji untuk korang. Bonus jangan harap aku nak bagi"ugutku.
"Mana boleh!"bantah mereka serentak.
Aku ketawa. "Tahu takut".
"Cerita la macam mana kau boleh patah riuk ni"pinta Jamie.
"Secret. Ni antara aku dengan terrorist tu. Diaorang nak seksa aku sampai mati. Diaorang yang mati dulu"balasku.
Aku tengok si Haze ni sendu semacam. "Haze. Do you have any problem?".
"Nelly.. She getting married! End of year!".
Aku yang mendengar terus melepaskan tawaku. "Padan muka kau. Punya la elok Nelly tu. Bestfriend dia juga kau sebat. Nasib lah".
"Serves you right. Once a playboy,always a playboy. Karma hits you"sindir Jamie.
Tiba-tiba,diaorang bertengkar. Saling menyepak kaki. Saling pukul memukul.
"Stop it! If you want to argue,go outside. Not here. Don't be like a childish. God damn it!".
Kedua mereka terus menikus tapi masih lagi melaga bahu.
"Get out! Now! Jangan sampai setan aku keluar.. Pergi!". Jamie dan Haze terus keluar dari rumah. Kemudian,aku dengar bunyi deruman enjin kereta dan perlahan-lahan menghilang.
Haura turun semula dengan memakai shortpant dan tank top. "Apa yang bising tadi tu? Mana diaorang?".
"Abang dah halau. Bergaduh depan abang. Dah tegur pun,buat lagi. Memang kena halau la"jawabku.
"Jahat abang ni. Abang dah makan ke belum? Kalau belum,sayang nak masak untuk abang".
"Nak sup ikan tenggiri. Mama cakap mama beli semalam sebelum keluar sambut anniversary dengan papa"ujarku.
"Okay. Boleh. Abang tengok la tv dulu. Nanti dah siap,sayang panggil abang. Ke nak sayang bawa ke sini?".
"Nanti dah siap panggil abang". Haura mengangguk dan melangkah ke dapur. Aku duduk di sofa dan menonton televisyen. Dari satu siaran ke satu siaran,tak ada satu pun menarik perhatian. Aku bangun dan melangkah ke dapur. Aku mendapat satu idea nakal. Aku menghampiri Haura secara perlahan-lahan.
YOU ARE READING
HAYDER ZACHERY LIFE'S [C] ✔
De TodoWasiat yang dilakukan oleh arwah ibuku membuatkanku pulang ke tanah air arwah ibuku iaitu Malaysia. Satu pengalaman dan kehidupan baruku di negara kelahiran arwah ibuku sebagai seorang anak kepada bekas mafia terkenal di negara Uncle Sam. Author Not...