Bab 4

14 0 0
                                    

"Lama tak tengok laut macam ni kan Sya," Maeza mendepakan tangannya menikmati suasana petang itu. Senyum terukir di bibirnya. Dia memusingkan badannya buat seketika lalu menghirup udara segar itu.

Arsya menggeleng kepala apabila melihat gelagat sahabatnya itu.

"Kau ajak aku tiba-tiba datang sini, kau ada masalah ke?" Arsya tahu Maeza selalu memendam rasa. Dia perasan belakangan ini gadis itu seperti ditimpa masalah berat.

"Aku saja je ajak kau. Tak kan tak boleh," jawab Maeza bersahaja.

"Kau hantar anak aku tadi, aku dah boleh agak dah yang kau ada masalah kan Ez?" tebak Arsya lagi.

"Kau ni, aku baru nak cari mood. Kau ni kacaulah."

"Jangan nak berdalih dengan aku. Bagitahu aku cepat sebelum aku humban kau dalam laut," ugut Arsya.

"Takutnya..."

"Cepatlah Ez, bagitahu aku apa yang menganggu fikiran kau," desak Arsya lagi.

"Aku nak balik."

"Hah?"

"Maksud aku, aku akan balik ke tempat asal aku dan selesaikan hal yang telah lama aku simpan."

"Kau yakin?"

"Kali ini aku kena berhadapan dengan realiti. Takkan selamanya aku nak lari dari kenyataan. Aku tak nak jadi seorang yang pengecut," jawab Maeza lemah.

"Kalau itu keputusan kau aku doakan kau supaya kau dapat selesaikan kes ini dengan baik. Nak aku tolong apa-apa tak?"

"Tak payah. Kau jaga anak kau dengan suami kau je dekat sini. Aku tak nak libatkan keluarga kau lagi. Aku tak nak nyawa kau dan anak-anak kau dalam bahaya. Cukuplah lima tahun yang lepas."

"Aku boleh tolong kau kalau kau perlukan aku."

"Tak payah. Aku malas nak libatkan kau dah. Cukuplah aku dah menumpang kasih sayang daripada kau dan keluarga kau. Aku nak bergerak di atas kaki aku sendiri kali ini," kata Maeza nekad.

"Kalau kau dah bagitahu aku begitu. Aku ikutkan je lah tapi kalau kau perlukan aku, aku akan datang. Jangan segan nak bagitahu aku."

"Ya, mungkin satu minggu je lagi aku akan berada dekat sini. Aku kena balik. Bekas tunang aku datang cari aku. Dia suruh aku balik dan aku bersetuju kalau dia buka balik kes sepuluh tahun yang lepas aku akan ikut dia balik."

"Tapi-"

"Tapi apa?" soal Arsya.

"Dia bagi lima syarat yang lain kalau dia nak aku buka balik kes tu." Keluhan dilepaskan.

"Apa syarat dia?"

"Aku kena bagi dia peluang untuk dia supaya hubungan kami seperti dulu. Aku kena bagi dia peluang supaya dia dapat buktikan yang dia tak bersalah."

"Yang kedua, aku kena guna nama lama aku. Aku kena ikut segala peraturan yang dia tetapkan dan kalau aku ikut kehendak dia, dia akan pertimbangkan untuk upah peguam untuk aku. Bukan aku tak mampu nak upah peguam untuk kes ni tapi aku takut peguam aku upah tu sama macam dulu. Aku susah nak percaya orang," luah Maeza lagi.

"Kau percayakan bekas tunang kau?"

"Aku tak tahu. Yang aku tahu dia adalah antara orang yang aku perlu hindari tapi dia datang pada aku untuk hulurkan bantuan."

"Dia misteri sama macam suami aku. Kalau aku cakap dia sama macam suami aku kau setuju tak? Dia hadir untuk lindungi kau tapi kau rasa dia adalah penjahat dalam hal ini." Maeza angguk. Betul kata sahabatnya itu. Dia tidak boleh bantah. Kadangkala orang yang kita sangka jahat adalah orang yang menjaga kita dalam diam. Niat mereka hanya satu, hanya untuk melindungi. Maeza buntu.

SCARS | ON GOING Where stories live. Discover now