Tengku Ervan mencari telefon pintarnya dari tadi. Selesai saja berkenalan dengan pasangan suami isteri itu tadi, dia baru perasan hampir seharian dia tidak menyentuh alat canggih itu. Merata tempat dia cari tapi tak jumpa.
Dia kembali ke pejabat namun tiada juga. Di kereta juga sudah dicari. Restoran tadi pun sama. Mungkin tercicir dalam jet peribadi?
Kenderaan besi empat roda itu menuju ke lapangan terbang. Dan sangkaannya benar. Telefon dia tertinggal di atas kerusi.
Nama mak cik Becca tertera di skrin. Kenapa mak cik Becca telefon?
Tangan menekan butang call untuk menghubungi wanita itu. Tidak menunggu lama, panggilannya diangkat.
"Assalamualaikum mak cik Becca. Ada apa telefon Ulric?"
"Waalaikumussalam Tengku. Mak cik ada benda penting nak bagitau tapi Tengku jangan marah boleh?"
"Kenapa Ulric nak marah mak cik Becca kalau mak cik Becca tak bagitau lagi. Takkan Ulric nak marah mak cik Becca saja-saja."
"Tapi... benda ni penting sangat. Pasal Tengku Ellis." Mendengar sebaris nama itu buat jantungnya berdetak hebat. Hal apa lagi gadis kecil itu lakukan. Dia sudah beri kebebasan kepadanya selama tiga minggu.
"Ellis buat hal apa lagi kali ni mak cik Becca?" soalnya ingin tahu. Kalau tak buat hal tak sah!
"Bukan Tengku Ellis yang buat hal tapi-"
"Tapi apa mak cik Becca?" tanyanya lagi.
"Tengku Ellis hampir kena rogol." Matanya terbuntang luas.
"Mak cik Becca bergurau kan? Ni semua mesti Ellis yang suruh kenakan Ulric kan?"
"Betul. Mak cik tak tipu Tengku. Nasib baik mak cik perasan ada orang nak kenakan Tengku Ellis. Mak cik minta maaf Tengku sebab terpaksa ikat Tengku Ellis sebab takut apa-apa jadi dengan dia."
"Mak cik Becca tahu siapa yang buat Ellis macam tu?"
"Mak cik tahu tapi mak cik tak jumpa dah perempuan yang dah buat Tengku Ellis macam tu. Mak cik minta maaf."
"Kai mana mak cik Becca?"
"Kai tak ada dekat rumah Tengku." Tengku Ervan cuma menahan amarah di hati. Pembantu peribadinya mana?!!
Bakal isterinya berada dalam bahaya. Tak boleh kena tinggal. Ada saja mata dan tangan yang bergerak dalam diam.
"Terima kasih mak cik Becca. Nanti kalau ada apa-apa bagitau saya." Tengku Ervan terus mematikan talian. Kereta dituju lalu memecut laju dari situ. Sampai saja rumah. Dia naik ke tingkat atas. Askara Kenn hanya mendiamkan diri apabila memandang tuannya itu.
Tidak lama kemudian, Tengku Ervan terjun dari tingkat atas dan masuk ke dalam kolam. Askara Kenn yang melihat itu sedikit melotot.
Tuan dia ni dah gila agaknya! Lebih baik tinggalkan tuannya sendirian dulu. Kalau dah baik sikit moodnya nanti dia akan datang balik.
Tengku Ervan berenang dari hujung kolam hingga ke hujung kolam. Aksi itu dilakukan hingga tiga puluh minit berlalu. Dia kusut. Gadis kecilnya dalam bahaya. Tengku Ervan menyandarkan tubuhnya di tepi kolam renang itu. Rambut disebak ke belakang. Wajah diraup.
'Ellis, keselamatan kau terancam tanpa ada aku di sisi. Aku tahu kau jengkel dengan sikap aku. Tapi aku buat semua ni demi kau. Aku tak akan biarkan orang letakkan kau dalam keadaan bahaya lagi.'
Setelah fikirannya sedikit jernih. Dia naik ke atas. Askara Kenn menghulurkan tuala kering ke arah tuannya itu. Diam. Tengku Ervan meninggalkan Askara Kenn disitu yang masih terkial-kial.
YOU ARE READING
SCARS | ON GOING
Mystery / Thriller2. SCARS Sikap periang dan selamba Damia Maeza mampu buat orang sekelilingnya senang akan sikapnya. Sikap gilanya itu sering membuatkan sahabatnya pening kepala apabila Damia Maeza jarang serius dalam setiap hal. Namun, tiada siapa tahu yang dia mem...