Tengku Ellie memandang wajah tampan Avarel Kai. Wajah itu kacak dengan rambut yang kemas dengan penampilannya yang serba hitam. Minyak wangi lelaki itu menusuk ke dalam rongga hidungnya.
Avarel Kai sudah tidak senang duduk apabila dipandang sebegitu. Tengku Ellie seperti sedang menganalisis setiap inci tubuhnya. Seperti dia makhluk asing yang baru turun ke bumi. Sebab ini kenapa dia tidak selesa berada satu ruangan dengan namanya gadis.
Sesak! Bunyi detakan jantung seperti baru habis berlari. Mata cantik gadis itu bakal menarik sesiapa saja yang memandangnya.
"Kenapa Tengku pandang saya macam tu?" Avarel Kai cuba memecahkan kesunyian antara mereka.
"Saja," jawab Tengku Ellie sepatah.
Diam.
"Er-". Avarel Kai mula kekok. Peluh membasahi dahi. Aircond yang dipasang seperti tiada fungsi. Panas!
"Aku ni menakutkan ke Kai sampai kau berpeluh?"
"Ta-k."
"Habis tu? Kau macam takut dengan aku? Tahulah aku pernah buat salah. Kau pun sama kan. Nak hukum aku macam kak Ellis." Sedikit perlahan apabila dia menyebut nama kakaknya itu.
"Bukan. Bukan macam tu Tengku. Saya... tak biasa berduaan dengan perempuan," kata Avarel Kai jujur.
Hati Tengku Ellie terusik apabila dia mendengar kata-kata lelaki itu. Wujud lagi ke lelaki macam ni dekat dunia? Comel!
"Kau ni comel Kai," puji Tengku Ellie. Lagi tak keruan lelaki itu apabila dipuji begitu. Tengku Ellie puji dia. Kau ada?
Avarel Kai menggaru kepalanya yang tidak gatal. Malu. Tawa kecil meletus dari bibir Tengku Ellie. Dari tadi rasanya lelaki ini bersikap begini. Nampak comel sangat. Tak sangka gelagat lelaki itu buat hatinya tercuit.
"Jangan puji saya Tengku. Saya segan." Mata merenung lantai.
"Tapi aku dah terpuji kau. Nak buat macam mana?" usiknya lagi.
"Er-" Sekali lagi tawanya pecah.
"Aku gurau je lah Kai. Kau punya segan sampai aku rasa aku yang dah putus urat malu." Avarel Kai memandang wajah Tengku Ellie yang masih dengan sisa tawanya itu. Gadis itu nampak cantik apabila ketawa.
Dia ibarat bidadari saat ketawa. Wajah itu dipandang dalam menikmati ciptaanNya yang satu ini. Makhluk yang paling sempurna.
"Pandang aku lama-lama ni dah ada rasa jatuh cinta ke?" Tengku Ellie berseloroh. Suka dia mengusik pembantu peribadi Tengku Ervan.
Seperti baru sedar dengan tingkahnya Avarel Kai terus melarikan pandangannya. Malu.
Apabila keadaan sudah kembali tenang Tengku Ellie membetulkan duduknya lalu memandang Avarel Kai serius.
"Kai, aku cuma nak tenangkan diri aku sekejap je. Kau duduk lah sini dulu." Tengku Ellie terus pamit dari situ lalu mengambil canvas dan peralatan untuk melukis di hujung. Avarel Kai angguk. Kan bagus macam ni dari tadi. Tak adalah dia nak buat senaman jantung bagai. Penat.
Ada sebuah bilik kecil yang menempatkan semua barang-barang untuk melukis. Seperti berada di dunianya sendiri Tengku Ellie melukis tanpa memperdulikan dirinya.
Avarel Kai menerokai seluruh galeri itu. Dia memandang setiap lukisan yang mempunyai cerita itu sendiri. Kaki berhenti di hadapan sebuah lukisan yang tidak dapat ditafsirkan tapi unik baginya. Hanya menggunakan cat warna hitam dan merah lukisan itu seperti mempunyai cerita yang sarat dengan penuh penderitaan.
Tapi, dia tidak tahu apa maksud tersirat di sebalik lukisan itu. Kebanyakkan lukisan di dalam galeri ini menunjukkan emosi gadis itu. Siapa Tengku Ellie yang sebenarnya? Kalau dilihat daripada luaran nampak macam biasa namun setelah duduk semeja dengan gadis itu buat dia ingin tahu lebih dalam siapa Tengku Ellie yang sebenarnya. Aura misteri gadis itu buat dia tertanya-tanya.
YOU ARE READING
SCARS | ON GOING
Mystery / Thriller2. SCARS Sikap periang dan selamba Damia Maeza mampu buat orang sekelilingnya senang akan sikapnya. Sikap gilanya itu sering membuatkan sahabatnya pening kepala apabila Damia Maeza jarang serius dalam setiap hal. Namun, tiada siapa tahu yang dia mem...