BAB 2

13.6K 315 1
                                    

Keesokan harinya semasa berada di dalam bilik, Puan Naila mengambil langkah untuk berbaik dengan suaminya...

"Abang, i mintak maaf sebab semalam" Jelas Puan Naila

"Lupakan Jelah" balas Dato' Abtisam acuh tak acuh..Puan Naila dah menjuihkan bibir.

"Naila kalau betul awak sayang sangat dengan Airis, Awak nak tengok anak awak bergelumang dengan dosa.?" soal Dato' Abtisam kepada isterinya..

Puan Naila menggeleng..

"no i don't want it" balas Puan Naila ringkas..

"If you don't mind la.. Ingat tak Ustaz Zain Ahmad.? kawan saya dulu masa sekolah... Agak rapat lah jugak tapi tak rapat sangat sebab time tu i busy with the social life" jelas Dato' Abtisam

"ouh yang pernah datang openhouse kita dulu tu eah? ingat...kenapa?" soal puan Naila.

"Nak taknak kita kena kongkong anak kita...Kita kahwinkan Airis dengan anak sulung dia...Riyadh Izzul Haq.." cadangnya

"Hah.?! saya tak kisah tapi nak ke si Airis tu?" soal puan naila..

"Dah nama pun kahwin paksa Naila...Nak buat macam mana tu jelah satu jek cara nak ubah anak kita tu....The problem now is Aiman....Awak carilah idea nak pujuk dia balik..." jelas Dato' Abtisam mendatar...

Puan Naila rasa bersalah kerana selama ni dia anggap Aiman ni tunggul jek..Apa yang aiman nak semua dia tak belikan...Semua nya Airis yang dapat...Apa-apa mesti Aiman minta daddynya sahaja...

*********

Aiman berada di apartmen sewa di Ampang...Dekat sikit nak pergi pejabat...Aiman menguruskan syarikat daddynya manakala Airis pula menguruskan anak syarikat kepada Abtisam Holdings..

tok tok tok!

bunyi pintu diketuk..

Aiman buka pintu tersebut dan mendapati seorang gadis yang amat dikenalinya tak lain tak bukan adiknya Airis..

"Macam mana kau tau aku duduk kat sini?" soalnya sejujurnya dia memang tak ambil hati dengan adiknya cuma terasa dengan mummynya bukan Airis penyebab berat sebelah...Semua tu perangai mummy sendiri lah..

"takdelah daddy bagitau. Kau marah aku ke?" soal Airis..

"Takdelah..." balasnya ringkas lalu menggelengkan kepala..

"masuklah kau nak apa-apa tak?" soalnya

Airis menggeleng.."Tak payahlah mummy just suruh aku bagi ni kat kau" jelas Airis..

"bagi aku? nak buat apa?" soal nya pelik..

"kau bukak lah dulu kotak tu.. Aku nak jumpa daddy kat restoran Italy tu.. kau nak ikut?" jelas Airis lalu menpelawa abangnya...

"takpelah aku ada hal sikit. kirim salam daddy..."balasnya ringkas

"Um ok..aku gi dulu kau jaga diri" pesan Airis..Aiman mengangguk lalu menutup pintu apabila kelibat adiknya sudah masuk ke dalam lif...

"Hisy mummy dengan daddy ni pun ape yang rahsia sangat... Kenapa mummy tak ikut tadi" Airis merungut...

Sampai sahaja di hadapan restoran yang terpampang nama restorannya yang menyediakan makanan ala-ala italy..

"Hai daddy..." sapanya

"Assalumalaikum"

"hmm waalaikumsalam" jawabnya..

"kenapa daddy?" Soalnya

" Ris...Kalau Ris still clubbing lagi macam semalam," jelas daddynya..

"Tak habis lagi ke dy? dahlah stoplah ris taulah ris nak berubah macam mana" Airis menyampuk.

"Dhiya Airis Imanina...tolong hormat bila cakap dengan daddy jangan menyampuk bila daddy nak cakap..." Daddynya memberi amaran..Airis mengangguk lemah..tempat yang dia duduk tu telah ditempah oleh daddynya. Tak hairanlah kenapa dia dan daddynya je di situ..

"Daddy nak Ris kahwin dengan Riyadh..." Jelas Dato' Abtisam.. Seperti yang dah diagak reaksi anaknya mengejut..

"sebelum kamu membantah, baik daddy cakap dulu.. Kalau Ris tak kahwin dengan Riyadh, Ris takkan dapat 1 sen pun harta daddy...Account,credit card ris semua daddy potong anak syarikat tu pun daddy amik balik and Ris kene keluar dari rumah" Daddynya memberi amaran tegas..

"But...."

"No but Airis Imanina..." jelas daddynya...

*****

Sampai sahaja di rumah Airis terus mendapatkan mummynya...

Dah agak dah ni mesti nak bangkang pasal perkahwinan tu kan..

"mummy...mummy tau tak daddy nak ris kahwin dengan sape tah name budak tu riyadh eah...dia tu siape mummy? Anak siape?!" Adu Airis..

"Anak kawan papa Ustaz Zain.. Kenapa?" jelas mummynya tenang..

"Aik mummy macam taknak bangkang keputusan daddy je ni" Jelas Airis yang perasan air muka mummynya tenang jek...

"Jangan bangkang keputusan suami..Same as you jangan bantah kehendak daddy.. Maybe this is the best way for you... Mane tau dia jodoh Ris ke" Jelas mummynya..

"How could you...Mummy nak ke anak mummy tak bahagia?" soal Airis merayu...

"Bukan mummy nak pun kamu tak bahagia...Bahagia pulak kamu selama ni bergelumang dengan dosa? tak takut allah ke Ris? mane segala didikan yang mummy ajar Ris dulu?" jelas puan Naila...

"Ala tuu kecik sekarang dah besar lain.." jawabnya..

"Hah menjawab! Astaghfirullah Ris taubatlah kau.. Cakap macam tu kau fikir Allah tak dengar ke?" Jelas mummynya kasar dan bermula dengan perkataan 'KAU'
"Apa mummy ni betul ape Ris cakap Alahai Belum kiamat lagi mummy la mummy pikir ni zaman ape jahiliah dulu? " jawab Airis kasar .

pangg!!!

Satu tanparan yang kuat disaksikan oleh Aiman yang baru sahaja melangkah masuk kedalam rumah...

"Mummy!" teriak Airis..Aiman hanya menjadi pendengar setia..

"Kau tak layak cakap macam tu Airis...Mana pergi keimanan kau? huh ya allah ampunkanlah dosa ku kerana salah mendidik anakku ya allah... Kau bertaubatkah Ris sebelum terlambat tarik balik kate-kate kau" jelas Puan Naila dan terus terbaring di lantai tapi sempat dicapai oleh Aiman...

"Ahh semua tak sayang Airis" Teriak Airis yang berada di dalam biliknya selepas menghempas pintu tadi...

Perangai serupa budak...

Aiman membawa mummynya ke dalam bilik dan menelefon daddy dan doktor keluarga mereka doktor Zahri...

"Macam mana mummy doc?" soal Aiman jelas kerisauan

"Puan Naila dalam keadaan ok.. cumah darah tinggi dah naik.." jelas doktor zahri..

"what happened aiman?" soal Dato' Abtisam..

"Mummy dengan Airis bertengkar.. tak taulah si Airis tu.." Jelas Aiman..

Dato'Abtisam menggelengkan kepala.. Apa nak jadi dengan anak bongsu aku ni ..

Terima Kasih CintaWhere stories live. Discover now