Airis tersedar dari tidur lenanya.Dah pukul 5.30 uish..lamanya aku tidur ni hisyh...Setengah jam sebelum pulang, Airis Ke surau untuk menunaikan solat Asar.. tapi sebelum tu dia mengemas mejanya dan mengangkut sekali beg yang berjenama Coach bersama..Senang lepas solat terus blah..Airis kemudiannya terus pulang ke rumah takde pulak niat nak makan apa-apa..
Airis tiba di rumah..Kosong.. Gelap semacam aje..Riyadh takde kat rumah ke..Airis melangkah masuk ke dalam rumah..
Salam yang diberikan tak dijawab.Terus dia membuka lampu dan menjenguk ke bilik atas...Takde orang.Dalam bilik bacaan pun takde. oh ya! semalam Riyadh ade kerja yang dia nak siapkan di bilik bacaan..
Sibuk sangat ke sampai kopi yang dibuat tak diminum langsung..herm..Tawar hati Airis..Airis berehat dalam bilik selepas solat maghrib..Tak larat pula rasa. Mata pun makin lama makin berat..
----
Jam menunjukkan pukul 10.34 malam. Riyadh masih belum pulang ke. Airis menjenguk keluar kot-kot lah dah balik ke..
"Ahhhh" jerit Airis apabila terlanggar seseorang .
"Ris..kenapa tak bersuara langsung? naaib baik tau abang tak tolak tadi kalau jatuh macam mana..kenapa gelap sangat rumah ni..Nak suruh hantu datang.." Marah Riyadh..
"Abang ni..Kenapa lambat? saja nak tinggalkan Ris sorang-sorang kat rumah kan" Rajuk Airis sambil membuat muka comelnya. Dia tau pasti Riyadh cair kalau tengok muka comel dia ni..
Riyadh tidak mengendahkan rajukan isterinya yang mengada tu..
"Abang busy lah esok nak ke kelantan ade hal dengan kawan abang.." jelas Riyadh..Suaranya masih mendatar..
"Important sangat ke? kenapa?" soal Airia lembut je tetapi dibalas kasar oleh Riyadh..
"Ris tak payah sibuk nak tau boleh tak? kawan abang tu lelaki bukan perempuan..Abang bukan macam Ris abang sedar status abang dah kahwin..Abang tau abang takkan bermesra dengan perempuan lain!" Tuduh Riyadh
"Abang ni kan..Airis lebih rela abang diam daripada Abang tudub airis yang bukan-bukan. Sejak 2 hari lepas lagi abang macam ni! mesej tak balas call tak dapat. Nak tunggu abang call? Harulah..." Marah Airis.
"Ris nak abang jawab jujur eah.. Abang ade scandal ke dengan perempuan lain? sampaikan Ris ajak abang lunch pun abang selalu cakap abang busy,banyak kerja..Abang kenapa sebenarnya?!" Soal Airis geram.
"Jangan cakap ape-ape pasal false statements!"
"If you do like that i want it too! Jangan bagi ape-ape false statements tentang Ris.. 'Abang bukan macam Ris abang sedar status abang dah kahwin..Abang tau abang takkan bermesra dengan perempuan lain' Kata kata tu macam ade sesuatu yang Ris buat salah dekat mata abang! Tell me what is it..Abang nak cakaplah Ris dengan laki lain berhuha-huha masa abang takde kan!!" Marah Airis geram
"Habis 2 hari lepas, abang nampaj Ris dengan laki lain bermesra siap ketawa lagi bukan main happy lagi kan!"
"Just because of that?! Abang pleaselah think positive!! That's my cousin ok..Just cousin.. Abang Yazid memang rapat dengan Ris dan Abang Aiman dari kecik lagi. Hubungan keakraban dan kekeluargaan antara saudara mara tak boleh disangkal lah" Jelas Airis.
"Airis ni bukan boleh percaya silap-silap pusing 180° balik.." Tuduh Riyadh..
"Abang!!!Ris masih waras lagi lah pasal tu..Tolonglah bang..Tempat tu terbuka..Please don't keep that jealousy in your mind!!! lainlah kalau kat hotel...!"
"Manelah tau Airis ada pergi hotel sekali dengan dia ke well, takkanlah tak boleh kahwin dengan cousin sendiri?!" Jelas Riyadh mendatar..Airis terdiam. Dah tak boleh nak cakap ape-ape.
Suara dah tersekat macam tak boleh keluar..Air mata meleleh.Riyadh malas hendak melayan tangisan yang dianggap dibuat-buat..Riyadh berlalu melanggar bahu Airis.. Airis semakin lemah.. Dia berjalan pun dah makin membongkok mungkin disebabkan pembawakan budak.
Airis masuk ke dalam bilik. kelihatan Riyadh sedang mengemas pakaiannya.."Sampai hati abang kan tuduh Ris sampai macam tu." jelas Airis yang mendekati Riyadh..Riyadh menepis isterinya lalu Airis terjatuh..Perutnya terkena di papan di birai katil .
"Ya allah hai..Abang!!!" Jerit Airis menahan kesakitan
"Tak payah nak tagih simpati sangatlah!" Kata Riyadh yang masih menghadap almari baju.
Riyadh memandang isterinya.. Airis menyelak sedikit kainnya ke atas ...Ya allah darah..Riyad terkedu..
"Abang..Anak kita bang" suara Airis perlahan..
"Ya allah..Airis..!!" jerit Riyadh lalu membawa Airis ke hospital..
*----*
Riyadh geram..Dia menangis sendiri akan kebodohannya..Ah.. Jahatnya aku..sampai isteri aku yang sedang menghamilkan zuriatku jatuh
Seorang doktor lelaki keluar.
"Macam mana isteri saya doktor? Anak saya?" Soal Riyadh risau..
Doktor tersebut menggelengkan kepala..
"Puan Airis jatuh dan menyebabkan pendarahan. Puan Airis kritikal..Janin tak dapat diselamatkan..Maaf kami dah cuba sedaya upaya..Kita mesti segera mengeluarkan janin tersebut sebab puan Airis dah sangat kritikal...Encik kena sign di sini untuk melakukan pengeluaran janin tersebut.." jelas Doktor itu..Riyadh menangis.. Seketika kemudian keluarga mereka tiba..
"Ris macam mana Zul?!" soal umi risau..
"Dia kritikal. Anak kami pula tak sempat diselamatkan" jelas Riyadh.Semua anggota keluarga di situ menangis teresak..
Beberapa jam kemudian, Pengeluaran janin dah berjaya.. Ahli keluarga mereka mengamanahkan Riyadh untuk menjaga Airis..Mereka pulang untuk berehat..Satu malam tak tidur.
"Encik Riyadh boleh jumpa isteri encik sekarang..dia dah separa sedar sebab suntikan tadi" jelas jururawat tersebut
"Terima kasih" ucap Riyadh lalu jururawat tersebut lalu pergi meninggalkan ruangan itu..
"Sayang.." panggil Riyadh.. Airis membuka mata perlahan
"Abang..anak kita..macam mana?!!" soal Airis sebaik sahaja dia membuka mata...
"Anak kita dah takde ris..Ni semua salah abang..Forgive me sayang.." Jelas Riyadh..Airis menangis...Riyadh menarik Airis ke dalam pelukan hangat.. Airis menangis sekuat hati..
"This all your fault..!! i hate you!!" Ucap Airis lalu memukul mukul dada bidang milik Riyadh..
"Cukuplah abang tak percayakan Ris..Abang tuduh Ris macam-macam..jiwanya dengan jiwa ris bersatu sejak dia hadir dalam rahim Ris...Matinya maka matilah Ris..Tapi kenapa dia je yang pergi!!! kenapa!!!" Teriak Airis
"I know it's my fault sayang.. Salah abang. Abang tak tau yang sayang hamilkan zuriat abang.." Kata Riyadh lalu melentokkan kepala Airis semula ke dadanya..
Pilu..
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...