Epilog

14.9K 299 6
                                    

6 tahun sudah berlalu Hafiz telah dibebaskan dari penjara. Misinya kali ini adalah untuk mencari Hana dan anaknya. Dia ingin membetulkan segala kesalahannya terhadap wanita itu dulu. Ini bererti anaknya sudah berusia hampir 6 tahun. Dia tak pernah tau anaknya tu lelaki atau perempuan.

Hafiz ingin pergi ke Sogo selepas membersihkan diri di kondominium milik bapanya.

Kelihatan 2 orang wanita sedang memimpin dua orang kanak-kanak lelaki bersama dan sedang bergelak ketawa di tempat parkir kereta menuju ke arah pintu utama Pusat membeli belah tersebut.

"Hana" panggil Hafiz lalu mendekati mereka..

Kedua-dua wanita itu memberhentikan langkah mereka.

Hana menoleh.Mukanya yang tadi ceria bertukar masam mencuka apabila melihat wajah lelaki yang sangat dibencinya.

"Apa kau nak lagi?! Tak cukup ke kau nak rosakkan hidup aku?!" Marah Hana. Airis memeluk Hana sementara tangannya sebelah lagi memimpin anaknya.

"Hana i'm sorry.Aku nak betulkan kesilapan aku kat muka bumi ni.Hana please.." Hafiz merayu lalu melihat wajah Kanak-kanak yang dipimpin oleh Hana.

Hafiz menunduk dan melihat wajah kanak-kanak tersebut.

"who are you. Why did you make my mama cries.?" Soal Khalisy.

"Sayang..I'm here.papa dah balik." Kata Hafiz kepada Khalisy..

"Mama betulke papa dah balik?" Soal Khalisy kepada Hana..

"Ye sayang.." Jawab Hana laku tersenyum ke arah anaknya.

"Yeyyy papa dah balik. Papa papa..Mama cakap papa kerja jauh sangat. Sebab tu papa tak boleh jumpa Khalisy." Jelas Khalisy keriangan..

Hana semakin laju mengalirkan air mata.

"Khalisy sayang, jom balik" ajak Hana.

"No..Mama jomlah jalan dengan papa..Papa mesti tak kisah kalau jalan sekali dengan Mama Ris kan mama ris.."

"Ya sayang mama Ris tak kisah."

"Jomlah sayang nanti kita pergi lain kali ye." Ajak Hana..

"no mama..You've promised me. Kalau Khalisy dapat nombor 1 mama nak belanja khalisy Kek caramel dengan mango." Jelas Khalisy kali ini suara anak kecil itu hampir menangis.

"Oklah jom kita jalan-jalan. Papa dukung Khalisy tau." Jelas Hafiz lalu mendukung Khalisy. Hafiz melihat Hana dan memegang tangan Hana..Cepat je hana menarik semula tangannya.

Hana tak dapat kata apa-apa kalau anaknya Khalisy dah bagi kata putus.

"Airis, Riyadh tunggu kau kat mana nanti?" soal Hana.

"Aku dah cakap suruh tunggu dekat Secret Recipe." Jelas Airis yang membiarkan Hana dan Hafiz berdua berjalan bersebelahan.

Hana membuat isyarat mata kepada Airis menunjukkan dia tak selesa.Hafiz perasan akan mata Hana dan memegang tangannya.

Hana ingin melepaskannya tapi kalau dah Khalisy suruh Hafiz pegang tangannya terpaksalah.

"Kita belum kahwin.." Tutur Hana perlahan

"Kita kahwin lah tak lama lagi." Kata Hafiz selamba.Hana diam.

Dari jauh dah nampak kelibat Riyadh. Riyadh dan Airis mengambil meja berasingan untuk memberi Hana dan Hafiz privasi.

"Siapa laki tu?" Soal Riyadh

"Aik tak kenal dah?"

Riyadh menggeleng.

"Hafiz.Dia baru keluar prison kot. Datang sini jek terus terjumpa dia. Dah jodoh dia dengan Hana nak buat macam mana kan." Jelas Airis. Riyadh mengangguk..

"Papa, jom tengok kek tu.." Ajak Alif kepada Riyadh..

"eh ni kan ada kek red velvet ni makanlah habiskan.Membazir" Jelas Airis.

"Ala mama ni takpelah ni kan dah nak habis. Papa nak makan kek lagi tu lah." Jelas Alif.

"Eh papa makan sikit je kek sebab manis sangat" jelas Riyadh.

"Ala papa ni...jomlah " Pujuk Alif.

Airis memandang Riyadh.

"Hmm jomlah." Riyadh mengalah..

"Yeayyy sayang papa.." Jerit Alif.

"Nama anak kita kau bin-kam dengan nama siapa?" Soal Hana.

"Abdullah.Tak boleh sebarang. So, kau nak ape?" Soal Hana.

"Aku akan buat ape saja untuk Khalisy.." Jelas Hafiz. Memandangkan khalisy mengikut Alif dan Riyadh memilih kek, senanglah nak bincang pasal ni.

"Aku nak kahwin dengan kau. noktah." Hafiz memberi kata putus.

"Kalau aku tak nak.?" Soal Hafiz.

"Kalau kau sayang Khalisy takkam kau nak tengok muka dia kecewa kalau kita tak kahwin ?" Soal Hafiz.

"He still young" jawab Hana selamba.

"Na, budak makin besar makin bijak na." Jelas Hafiz.

"Kau dah berubah ke? Kalau kau nak kahwin dengan aku kau kena ubah dulu perangai kau." Jelas Hana.

"Kalau aku tak berubah, tak adanya aku cari kau dengan anak kita." Jelas Hafiz.

"Ok.manalah tau kan. All right kalau macam tu keputusan kau, mai jumpa abang aku kalau kau sangguplah." Jelas Hana.

"Ok aku boleh tanggung." balas Hafiz.

"And you have to meet my parents." Sambungnya

"Dan kau kena mengaku semuanya.Ok. Aku tak kisah.." jelas Hana. Mereka berhenti berbincang mengenai hal ini sebail sahaja Khalisy membawa sepotong kek ke meja mereka.

"Kek lagi?" Soal Hana lalu memandang Airis dan Riyadh. Dua-dua mengangkat bahu. Hana menggeleng kepala.

"Jangan makan manis sangat Khalisy" pesan Hana.

"Ok.tapi ni mama try lah dulu. Papa Riyadh cakap ni Favourite mama Ris.Papa cepatlah suap mama " Jelas Khalisy.

"Err.."

"Ok papa suap" Jelas Hafiz selba lalu menyuap sesudu ke dalam mulut Hana.Hana malu apabila Airis dan Riyadh memandang mereka.

----

Majlis perkahwinan Hana dan Hafiz hanya dibuat secara kecil-kecilan.Teruk jugak dipukul oleh papanya. Ariq pula? Dia terima Hafiz sebagai suami adiknya memandangkan dia ingin bertanggungjawab.

Berkali-kali papa Hafiz meminta maaf kepada Hana dan Ariq atas kesalahan Hafiz.Mereka semua hanya tersenyum dan memafkan kesalahan Hafiz yang oernah dia lakukan dulu termasuk Riyadh dan Airis.

Airis pula sekarang dah disahkan hamil buat kali kedua.Gembira Riyadh mendengar berita baik itu. Patutlah boleh pengsan tadi nasib tak kacau majlis orang.

Alif pun apa kurangnya mestilah gembira nak dapat adik baru. Hana dan Hafiz mula baik antara satu sama lain.

Riyadh dan Airis hanya menunggu dan menjaga kandungan dan bayi yang bakal lahir...


-TAMAT-

Terima Kasih CintaWhere stories live. Discover now