Airis masuk ke dalam wad biasa di tingkat 2. Hana sudah dipindahkan ke unit rawatan biasa selepas pembedahan mengeluarkan peluru pada badannya..
"Assalamualaikum Na..." Sapa Airis.Riyadh hanya senyum.
"waalaikumsalam" Jawab Hana lemah..
"Aku ade belikan roti untuk kau. Makanlah. Kau kan pregnant.." Ucap Airis sayu mengenangkan nasib yang menimpa Hana..
Hana tersenyum..
"Anak aku still ada?" Soal Hana.
Airis mengangguk..
"miracle..walaupun lepas doktor keluarkan sebutir peluru dalam badan kau, anak kau masih hidup. Still alive.."Jelas Airis.
"Alhamdulillah.." Ucapnya tersenyum lalu mengusap perutnya.
"Ape yang jadi sebenarnya? Kau dah kahwin ke?" Soal Airis.
"Aku tak selesa kalau suami kau ade.." bisik Hana kepada Airis.
Airis mengangguk faham.."Abang, um abang tunggu kat luar dulu boleh? Ris ade privasi dengan Hana." Pinta Airis.
Riyadh menurut lalu keluar meninggalkan mereka berdua.
"Story."
"Malam tu..Aku melawat Hafiz sebab nak bebaskan dia. I love him..Aku pendam perasaan aku dengan dia.Walaupun dia tetap dengan kau dulu aku still tak dendam dengan kau. Lepas, bebaskan dia guna duit aku, aku tolong hantar dia balik rumah dia.dia ajak aku ke rumah dia.dia suruh aku teman dia minum..He said he's too stress that's why aku teman. Sebab araklah, dia buat aku macam perempuan bodoh. Dia...Amik kesempatan dengan aku.Then, dia terserempak dengan aku semalam lepas 3 monthd dia hilang..Dia suruh aku tolong dia untuk bunuh kau. i don't know why.And aku rancang awal-awal untuk call police.And everythings berjalan dengan lancar"Jelas Hana..
"And, Dia tinggalkan benih dia dalam rahim aku.Walaupun aku benci sangat dengan dia but aku tak boleh benci anak yang aku kandung, lahirkan.." Sambung Hana lagi
"i'm sorry to hear this." Ucap Airis perlahan..
"Aku sehelai sepinggang. Parents aku, dah lama buang aku jauh. since my mom kahwin lain sebab papa cerai dengan mama..Papa banyak terpengaruh dengan dunia barat.He's italian.. My stepfather and my real mother abuse me everyday after school time." Jelas Hana..
"kau kene belajar jadi kuat hana. Kuatkan iman kau. Taubatlah sayang.Aku sayang kau Na." Jelas Airis.Hana mengalirkan air mata.
"Terima kasih Ris.Sebab selamatkan aku. Aku sayang kau. Kaulah bestfriend aku dunia akhirat..Thanks babe. Kalau lau takde, Aku jadi hamba yang tak layak hidup di muka bumi ni. i miss my late grandma. Allah. Mesti Mak Tok sedih kan dengan perangai aku ni." Kata Hana sambil teresak.
Airis memeluk badan Hana lalu berjurai air mata yang ingin diseka tadi..
"Kau sabar tau..Kau still ade abang kan?" Soal Airis.
"Ade. But, Aku malu nak tengok muka dia. Aku tak tau nak cakap ape dengan dia kalau dia tau aku mengandung.Anak luar nikah." Jelas Hana..
"Takpe. Aku akan bantu kau untuk hadapi semua ni. Kau kene ade tembok untuk kau terus berdiri dan maju untuk kau menyelesaikan semua masalah dengan ujian yang allah bagi dekat kau.." Jelas Airis.
Dia sedar bahawa ujian yang Allah bagi kepada Hana lebih berat berbanding dirinya .
Aku percaya kau kuat Na. Kalau kau tak kuat, Allah takkan uji kau sejauh ni. You have to be tough babe..Aku sayang kau sahabat dunia akhirat. Aku akan tolong tarik kau masuk syurga in sha allah sayang...
Airis menangis lagi..
-----
Seharian berada di hospital menemani Hana, Airis pulang ke rumah.Masih lagi terbayang wajah Hana di kotak fikirannya.
"Kesian Hana kan bang." ucap Airis.
"Nama penuh dia siapa? "
"Awat tanya name penuh dia pulak?" Soal Airis hairan
"Yelah.Nama dia sama dengan nama adik abang." Jelas Riyadh sambil bergutau untuk menghiburkan hati isterinya yang bersedih.
"Abang,Waktu ni nak bergurau lagi ke?"soal Airis garang.
"Sayang, kenapalah sayang ni garang sangat sejak pregnant ni." Adu Riyadh manja
"Takut abang lari eah?" Soal Riyadh kembali.
"Ish.yelah! Abang tu miang jugak.!" Marah Airis.Riyadh ketawa.
Airis turut tersenyum selwpas Riyadh memandangnya dengan tawa yang masih bersisa.
"Hah tu baru nak senyum dengan abang kan. Tadi bukan main lagi muka tu masam mencuka. menangis jek." kata Riyadh.
"Yelah" Ucap Airis selamba.
"Abang," panggil Airis.
"Ye sayang?"
"I love you." Ucap Airis perlahan. Riyadh diam..
"Kenapa tak balas?" soal Airis bengang..
"Kalau abang balas dapat ape?" soal Riyadh lalu Airis mencium pipi kanan suaminya. Riyadh malu..
"I love you too" Ucapnya perlahan dan tersenyum.
"Malu eah? Alahai kesiannya nak malu-malu pulak dia." Acah Airis.
"Hah gelakkan abang. Abang lari karang baru tau" Ugut Riyadh..
"Hurm larilah.Airis nak tengok macam mana hidup abang tanpa Ris.Yelah dulu Nisa mengadu. Abang asyik sebut nama Ris, mimpi Ris sampai tak senang duduk Ris mase pantang tu tau." Jelas Airis.
Riyadh mencebik dan berpura-pura merajuk dengan mimik muka yang selalu Airis buat kalau merajuk.
"Hesy ingat comel ke buat muka macam tu? Ris sorang jek pandai buat muka tu tau. Abang fail.." Kata Airis.
"Yelah..Airis sorang jek pandai buat. Isteri abanglah paling cantik dalam hidup abang." Kata Riyadh..
Airis tersenyum..
"Eh tak, Ris yang ke-3"
"Kenapa pulak?" soalnya tak ouas hati.
"pertama, umi abang kedua, adik-adik abang.ketiga, isteri abang yang abang tak sanggup nak kehilangan isteri abang lagi. Cukuplah sebulan abang dah macam orang tak sasau asyik fikir pasal Airis jek." Jelas Riyadh.
"Yelah.Sekarang Ris janji akan setia dengan abang.I love u. " Ucap Airis pula..
"Dahla..Jom makan lapar.." Ajak Riyadh manja.
"Em jom..Ade maggi cup jek dekat dapur. tu pun ade 4 jek" Jelas Airis..
"Maggi pun maggi la" Jelas Riyadh..
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...