Mereka bersiap-siap mengemas pakaian. Seperti yang telah dijanjikan mereka berdua ke rumah umi dan abi Riyadh. Selepas tempoh 6 bulan 15 hari perkahwinan mereka, mereka belum pulang lagi ke rumah umi dan abi riyadh..
Sampai sahaja di perkarangan rumah Encik atau Ustaz Zain Ahmad dengan Puan Ummu Fatimah,mereka disambut gembira oleh kaum keluarga..
"Assalamualaikum!!" sapa Riyadh dan Airis lalu bersalaman dengan orang tua mereka.
"Waalaikumsalam..Masuklah" Pelawa Ustaz zain dan Puan Fatimah.
"Airis dan Izzul sihat? Sihat jek Umi tengok Izzul ni..Pandai Airis jaga dia" soal Puan Fatimah lalu memuji menantunya.Airis tersenyum apabila dipuji. Tangan Airis kemudian disalam oleh 3 orang lagi adik perempuan Riyadh..
Hana,afrina diikuti Miza menyalam tangan kakak ipar mereka.kelihatan Hana mendukung seorang anak kecil. Ya, Hana dah kahwin..Turut bersimpati kerana telah diceraikan atas sebab-sebab tertentu.Tak perlu ceritalah. Aib
"Kak long sihat?"soal Hana
"Alhamdulillah sihat.Hana dengan baby macam mana? okay?" Soal Airis kembali
"Alhamdulillah semuanya sihat.." jawab Hana..
"Along ni macam mane kak? mulut longkang dia berfungsi tak?" Soal Afrina yang muda 4 tahun dari Riyadh manakala Hana pula muda setahun darinya
"Kau ni Pina..Hisy itu pulak dia tanya.." marah Riyadh lalu mencubit paha adiknya itu.
"Kau ni Pina..Orang dengan bini mane terserlah mulut longkang dia tu.." sampuk Miza.Miza budak lepas spm sekarang dia belajar di UTM,Johor..mungkin cuti sem kot..
"Ha'ah Miza..akak setuju. Adelah jugak pedas sikit mulut dia ni tapi taklah..banyak romantik sikit hahh" Jelas Airis lalu mendukung Irman anak saudaranya iaitu anak kepada Hana.
Sebab-sebab perkahwinan mereka, Umi dan abi jek tau pasal ni.Hana,pina dan miza tak tau apa-apa..
----
Airis ke dapur untuk menolong umi masak di dapur.
Dia melihat banyak perubahan Dalam diri Airis..Tadi pun dia pakai tudung.Cantik menantunya..puji Puan Fatimah dalam hati
"alhamdulillah umi tengok Ris dah berubah.." Tegur uminya.
"Alhamdulillah umi..Ris dah sambut hidayah yang allah bagi pada Ris ." jelas Airis.
"Anak umi macam mana? Dia ok tak dengan Ris?" soal uminya
"Sejak kebelakangan ni adalah usaha dia nak pikat Ris.. Alhamdulillah hubungan kami ok.Airis pun dah belajar masak sikit-sikit.." jelas Airis.
"Hah eloklah tu sebenarnya. Izzul tu tak suka sangat makan luar. sedap lagi air tangan isteri..ye tak" Jelas uminya lagi..Airis mengangguk dan tersenyum sambil menghidangkan makanan tengahari..
"Awak, Jom makan.Ajak adik-adik awak dengan abi makan sekali" pelawa Airis.
"Ok sayang..kiss saya dulu baru saya bangun" jelas Riyadh.Pina yang melihat babak mereka tersenyum. Alahai nak sweet-sweet la katakan..
"Mengada" Kata Airis lalu berlalu semula ke dapur. Riyadh tersenyum..
"Tak sangka aku kau sweet eak long" Jelas Pina.
"Tengoklah abang sape ye tak pina " jelas Hana yang baru masuk
"Heyy korang ni..Biasalah. aku kan hensem macho mana tak kak airis korang tu terpikat" jelas Riyadh
"Perasan" jerit Airis dari dapur. Semua tergelak termasuk umi dan abi..
"Dahlah gosip-gosip tu mai makan" ajak Ustaz Zain.
"Hah jom perut dah lapar ni. umi masak eah" Soal Miza..
"Bukan umi jek yang masak ade jugak lauk yang Kak Airis masak" jelas uminya
"Patutlah sayang gila Along dengan kak Airis..sedap lah ayam black pepper akak ni.."jelas Hana.
"well, tengoklah isteri siape" Kata Riyadh.. Masing-masing sudah tergelak..
-----
Sudah masuk waktu zohor, Mereka semua bersiap mengambil wudhu' untuk solat berjemaah bersama. Abi yang menjadi imam..
Selesai solat mereka bersalaman dengan yang lain..Tenang rasa hati lepas solat..
Airis menjaga Irman yang sedang nyenyak tidur manakala Hana dan Pina membuat kek batik special untuk keluarganya hari ni.
"Airis" Tegur suaminya.
"Ishh..awak ni terkejut saya..Shh budak tidur lah.."Marah Airis.
"Comel kan Irman.Macam Hana" kata Airis..
"Nanti kalau kita dah ade anak, mesti dia comel macam saya kan" Kata Riyadh..
"Ee perasan..Dia mestilah comel macam mamanya.." Balas Airis.
"Ni lagi persan namanya tau.." Kata Riyadh lalu mencuit hidung mancung Airis..
"Sakitlah" Adu Airis..Riyadh tersenyum.Puan Fatimah yang memerhati dari tadi tersenyum. sangkaannya selama ni yang anaknya tak bahagia tu salah sama sekali. Sejuk hatinya melihat kebahagiaan anaknya itu..Cukuplah melihat Hana terseksa..Tak nak jadi dengan Izzul..
*******
Malam menjelma..Masing-masing sudah masuk ke bilik mereka..
Suasasan gelap di dalam bilik.. Start lepas Riyadh demam mereka sudah tidur sekatil..
"Sayang." panggil Riyadh..
Airis menoleh..Riyadh memeluknya erat..
"Can you please call me abang?" soal Riyadh..
"Of course i can.."
"cuba sebut"
"abang..." panggil Airis manja..
"Tak dengarlah yangg.." Kata riyadh mengada.
"Eih mengadanya..oklah ok.. Abang oh abang" Kata Airis..
"I love you" ucap Riyadh
"I love you too" balas Airis..
"i love you so muchhh" Kata Riyadh
"i love you more" Airis tak nak kalah..
"Oklah taknak kalah eah.. I love you so much..i love you more than my life..i love you till jannah .ilove you..i love you!!!" Jelas Riyadh
"Oklah abang menang..Menang ke kalah ke, yang Ris tau Ris sayang abang" jelas Airis.
"Abang seribu kali sayang airis tau" jelas Riyadh lalu mencium isterinya dan erat sekali dia memeluk tubuh kecil dan ramping Airis..
"Sayang,bila kita nak ade baby?" soal Riyadh..Ingag dah tidur dah.
"Belum ada rezeki.."jawab airis
"macam mana nak ada kalau kita jarang ehem ehem" Jelaa Riyadh
"Memang"
"So,nak buat ke tak ni?" Soal Riyadh lagi.
"i'm not ready la bang.." jelas Airis.
"it means you're not ready to be my wife" Balas Riyadh..
"No it's not like that..Tunggulah balik dulu..Rumah tengah sunyi. Tak selesa..nanti kot-kot ade orang dengar ke.." balas Airis.
"Hurmmm..Ok..tapi janji eah yang kita akan buat jugak" Soal Riyadh.
"promise" Airis menabur janji.
"Dah tidur " arah Riyadh..
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...