Airis menjenguk Riyadh. kot-kot dia dah sedar ke. Kalau dia tak sedar jugak dalam 2 hari ni means dia koma..Doktor ada cakap walaupun dia tak sedarkan diri dia, Tapi dia masih boleh dengar apa yang disampai- kan..
"Assalamualaikum..Abang.. Are you happy with all things happened to you? Please wake up i miss you so much..Why didn't you call me? Abang tak sayang Ris lagi ke? Bangun ya.Ris sayang abang..I will always with you.. Nisa have something to tell you , i've to go for a few minutes. I'll come back later...I love you.." ucap Airis kemudian berlalu pergi.
"Nisa i'm sure you have something to say with him go first. Saya nak jumpa kawan saya kejap..Jaga dia dulu tau.." Pesan Airis kepada Nisa..Nisa hanya mengangguk..Dia masih lagi rasa bersalah dengan Airis dan Aiman. Disebabkan perbuatannya dan Riyadh ramai pihak yang kecewa..
"Iffah.Aku tunggu kau dekat cafeteria bawah tu..tau kan. ok bye."
Airis turun ke bawah dengan menggunakan lif.Sebaik sahaja lif terbuka di tingkat 1, Terserempak dengan Aiman ..
"Hm..Eloklah kita jumpa Ris. Aku ade bende nak bagitau.." Jelas Aiman.
"Eh..Mummy dengan daddy tak datang sekali ke?" soal Airis.
"Diorang kate nanti diorang sampai.Mummy tunggu daddy. Daddy ade hal ape tah kat office" Jelas Aiman.
"Tapi aku nak jumpa kawan aku sekali kat cafeteria tu " Jelas Airis.
"Takpelah meja kita seperate dulu. Nanti kau dah siap aku bual dengan kau pulak. Dah lama tak bual sebenarnya dengan adik aku yang hotstuff ni.." Jelas Aiman..Airis menjeling
"Ade je modal kau nak kenekan aku kan..Eh dahkah kesian Iffah dah lama tunggu" Jelas Airis lalu beredar ke cafeteria
"Hai Fah.. sorry lambat.." sapa Airis.
"Eh takpe..baru 10 minit aku tunggu. Laki kau macam mana? Terkejut jugak bila kau cerita." Jelas Iffah..
"Entahlah..Tapi yang aku tau Second wife dia cakap dia tak bahagia..Tak tau nak cakap ape. Nak marah tapi bende dah lepas nak sedih? tak guna juga. " Luah Airis.
"Dia banyak termenung.Second wife dia cakap selalu ngigau then, sebut nama aku. Diorang tak tidur sekatil..Riyadh tak selesa.Katanyalah." Sambungnya lagi..
"Kenapa dia kahwin dengan orang lain sedangkan dia cintakan kau lagi?" Soal Iffah
"Wallahualam.Aku pun tak tau kenapa.Ingat kan yang masa aku miscarriage tu..Aku rase dia macam diselubungi rasa bersalah. Cara dia cakap dengan aku sebelum pergi kelantan pun dah lain macam..Dia dahlah tak call aku atau mesej ke ape. Dia macam torture perasaan aku.. Tau-tau jek dapat khabar dia accident and now ICU. patutlah aku rasa macam tak sedap hati jek sepanjang hari ni " Luah Airis..
Aiman menjadi pendengar setia di meja sebelah..Kesian jugak dekat adiknya.Dah bahagia tiba-tiba jadi macam ni pulak.
"What did you mean by cara dia cakap tu lain sebelum dia pergi Kelantan?" Soal Iffah..
"Abang nak peluk Ris puas-puas. Abang sayang Ris..Abang nak peluk Ris lama-lama biar sampai pagi esok.. Takut lepas ni kita tak akan jumpa lagi je..Abang harap ni bukan pertemuan terakhir kita.Kalau Ris jodoh abang, Abang akan setia disisi Ris walaupun abang ada banyak isteri sekalipun..Tu yang dia cakap. Permintaan dia pun lain macam...Seolah-olah dia nak pergi tinggalkan aku jauh..." Luah Airis lagi..Kali ini kedenganran esakan dan sedu sendan..
"Kau sabar weh..Kalau betul dia jodoh kau, Dia akan stay dengan kau. and i'm sure he still love you. His heart is still with you.. Trust me kalau dia sedar dia akan cari kau dulu."Pujuk Iffah lalu mengusap bahuku lembut..
Aku tak tau dah nak cakap apa. Aku menangis di bahu Iffah bersaksikan mata Aiman sekali. Kali ni Aiman pergi ke arah meja yang aku dan iffah duduk dan cuba untuk menenangkan aku..
"Aku memang nak bagitau kau sesuatu.Tapi aku tak sanggup Ris. Aku tak sanggup.." Jelas Aiman.
"Pasal ape?" soal airis.
"Pasal ape yang suami kau buat dekat Kelantan" jelas Aiman
"i know that..Umi dah cerita kan semuanya dengan aku.Mumny tau tak pasal ni?"
Aiman menggeleng..
"Please don't tell them about this" pinta Airis..Aiman kemudiannya mengangguk
"Aku mintak maaf. Masa hari pernikahan Nisa dan Izzul, Izzul ada call aku..Time tu dia dah sah pun dengan Nisa..Aku tak boleh buat ape-ape..Aku mengamuk Ris. Nasib baik mase tu takde orang dekat floor apartment tu. Semua tunggang langgang dik. Aku mintak maaf sebab aku tak boleh halang perkara tu jadi.." Jelas Aiman yang juga hampir menitiskan air mata..
"Aku redha Aiman..Takdir... Taat dengan rukun iman yang terakhir percaya qada' dan qadar aku terima.Aku redha kalau ape-ape jadi lepas ni walaupun makan masa agak lama untuk aku pulih seperti biasa." Luah Airis lalu meneguk air yang dipesan .Airis tersedak seperti ada orang yang menyeru namanya..
Telefon Airis berdering.
"hello Nisa..Kenapa?"
"Ris, Izzul dah sedar."
"alhamdulillah"
"Dia cari awak Ris.Dia seru nama awak"
"Ok..saya naik sekarang"
"jomlah Riyadh dah sedar. Syukur dia tak koma..Berkat doa dan solat hajat aku buat alhamdulillah Allah makbulkan. Berdoa tak kira di mana kita sekalipun.." Jelas Airis..
Airis menelefon keluarga mertuanya akan khabar baik ini.. Kemudian dia meluru ke wad Unit Rawatan Rapi di tingkat 4.
Airis masuk ke dalam wad tersebut..
"Abang," Panggil Airis lembut.. Riyadh berpaling sebaik sahaja mendengar suara Airis.
"Ris.." Airis meluru ke arahnya dan terus memeluknya.. Ada drama free depan mata drama sedih pulak tu..Meleleh air mata viewers yang ada..
Aiman tak lekang matanya melihat Nisa.Dia tak marahkan Nisa lagi.Mungkin dia ada idea.
"Abang mintak maaf Ris.Abang dah sakitkan hati Ris.Dahlah sebab abang,anak kita dah takde lepastu Abang sakitkan hati Ris. Abang mintak maaf sangat. Abang sayang Ris.Please don't leave me Ris.I love you..Abang dengar ape yang Ris cakap mase abang belum sedar tadi. I miss you so much.." Luah Riyadh..
"Dahlah abang dah lepas dah pun. I'm extremely miss and love you.Dahlah tak call mesej ape lagi. You totally tortured my heart tau.." Luah Airis pula. Dahinya dikucup lembut oleh Riyadh..
"Ehem..jangan lupa pulak ade orang lain kat sini..Don't be too sweet.." Kata Aiman.
"Nisa.." panggil Riyadh lembut.
"I'm sorry...Sebab dah rampas kebahagiaan kau.Same as you Aiman.Nisa bukan dalam mimpi aku lepas aku beristikharah. Semua ciri tu ade pada Airis. aku silap" Luah Riyadh
"Hah!!Aku ade idea ape kate kau lepaskan Nisa kau bagi kat aku. Aku janji aku jaga elok-elok" Cadang Aiman..Yang lain sudah tergelak..Nisa malu..
"Nisa..I need to tell you something..Follow me for a few minutes please ."Pinta Aiman
Nisa menurut...Iffah pula sudah meminta diri lepas menyaksikan adegan sedih sahabat baiknya itu. Hurmm...
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...