Ahhh fedup fedup... Airis tak jumpa pun tudung tu.. Tapi kalau nak pakai tudung kenela ikut yang betul-betul punya tapi baju milik Airis semua baju yang tak cukup kain..
Airis kembali semula ke katilnya. Dia masih lagi mencari bagaimana cara untuk ke pangkal jalan..So, kali ni dia buka youtubu pula untuk menonton video-video berkaitan agama...
'Gambaran ketika kiamat berlaku'...Airis menekan video tersebut dan menontonnya dengan senyap..Hampir pukul 2 pagi..Videob tersebut dimainkan selama 25 minit..
Airis menangis ketakutan apabila dia melihat gambaran- gambaran tersebut.. Terasa bagaikan dia yang menghadapi kiamat tersebut ketika itu.. Tsunami berlaku gunung berapi meletus dengan magma yang panas,Bumi hancur..
Airis cuba melelapkan mata...
"Ya allah..Ampunkanlah dosa ku aku taknak ke neraka yang panas itu aku mohon pada mu ya allah . mummy daddy Aiman tolong Airis...Airis nak ikut mummy ke syurga..Riyadh...!! tolong saya.. Saya taknak!!" jerit Airis yang sedang meronta-ronta apabila dia diheret untuk masuk kedalam api yang menjulang baranya oleh seseorang..
Kelihatan Riyash,mummynya daddynya dan Aiman senyum dan berlalu pergi masuk ke dalam tempat yang bagaikan syurga.indah yang boleh dilihat dari tempat yang dia berada...
----
Riyadh risau...selalunya Airis dah keluar..Pintu biliknya pula dikunci. Riyadh mengambil spare key untuk membuka pintu bilik Airis
Sebaik pintu tersebut dibuka, terlihat badan Airis terketar-ketar dan menggigil..Riyadh segera memegang kepala Airis. Ya Allah panasnya..
"Airis..!! Airis kenapa ni?" jerit Riyadh lalu segera membawa isterinya ke hospital..
*****
Keluarga Airis masih belum tiba ..Riyadh masuk ke dalam untuk menjenguk Airis di dalam wad persendirian..Airis disahkan demam panas melebihi 40°c...
Riyadh meletakkan tangannya di kepala Airis..Demam masih belum kebah..
Airis tersedar lalu terus memeluk Riyadh yang berada di sisinya..
"shh..kenapa ni." soalnya lembut
"Saya tak nak jadi penghuni neraka..Riyadh tolong saya. Saya takkan derhaka dengan awak lagi..Maafkan saya Riyadh..." jelas Airis sambik menangis...
"Ya,saya maafkan..Cuba cerita kenap?"
"Saya mimpi saya diheret masuk neraka..saya nampak mummy daddy awak dan aiman masuk ke dalam satu tempat yang indah pergi meninggalkan saya diseksa sambil tersenyum dan menggeleng kepala" Jelas Airis yang masih lagi teresak dan meleraikan pelukan antara mereka berdua..
"Astaghfirullahal ad'zim. dah-dah tu mimpi jek Airis..dah saya ada ni..Stop crying please.." kata Riyadh lembut kepada isterinya.
'Riyadh..bila saya boleh keluar?" soal Airis..
"tunggu demam awak kebah.. jadi sebab mimpi awak tu lah awak demam panas..melebihi 40°c tau" jelas Riyadh lalu merasa suhu Airis di kepalanya..
"Haah...Saya tengok video gambaran tentang kiamat dan Blog tentang seksaan atas dosa yang manusia lakukan atas muka bumi ni..Seksaan bagi orang yang minum arak pula ialah minuman mereka daripada peluh dan lendir tubuh penghuni setia neraka..." jelas Airis
"Aik kenapa tetiba jek nak tengok ni?" soal Riyadh..
"Nothing. Tergerak pulak hati ni nak bukak website pasal tu." jawabnya..
"Yeke manelah tau Ris nak berubah sebab saya ke.." jelas Riyadh..Airis menjeling.
"Mane ade.." airis menyangkal kata-kata Riyadh..
"Tapikan macam mana awak boleh terlibat dengan socialisme sampai macam ni?" soal Riyadh lembut..
"Well, you know..pengaruh.. I've sent to America since my age in 18..and family saya pun kurang mempraktikkan pasal agama.. Di america tu macam2 maksiat so no wonderlah saya pun ikut.. Abang Aiman jek lain.. Dia mintak dia dihantar ke SMKA johorjaya di negeri johor. dia cakap dia memang nak sangat berjauhan dengan family lagi pula time tu mummy dengan daddy asik bertengkar..Aiman rapat dengan daddy tapi ada satu hari tu daddy menghilang tak tau kemana seminggu lebih. Aiman sunyi..Mummy pulak lebihkan saya..Dia selalu belikan barang untuk saya jek daripada Aiman..Selalu marah-marah Aiman.macam pilih kasih..tu sebabnya dia nak berjauhan dengan mummy dan daddy." balas Airis panjang..
Puan Naila mencuri dengar perbualan menantu dan anaknya itu..Patutlah selama ni memang Aiman macam nak sangat pergi jauh rupanya sebab dirinya yang berat sebelah.. Dato' Abtisam berada di luar negara..sunyi.. Aiman pun jarang balik..Airis dah kahwin...Aiman busy harini siapkan projeknya..tu yang Puan Naila datang dengan mak Nab..
"Ouh macam tu.." balas Riyadh ringkas..
"But, awak...please don't leave me.ok i swear saya ikut arahan awak untuk awak mengubah saya" jelas Airis dengan tangan yang diangkat seperti bersumpah dengan muka comelnya..
"Dah..ingat comel ke buat muka macam tu" tegur Puan Naila yang baru masuk bersama Mak Nab a.k.a mak angkatnya..
"Mummy.mak pun ade.." jerit Airis lalu memeluk mereka berdua..
"Rinduu.." jelas Airis..
"Mak pun..Yelah Riyadh dah amik anak mak bukan nak bawak balik" Gurau Mak Nab.
"Ehh mane ade mak nab ni.."
"panggil mak ajelah..Mak dengan airis ni dah lame kenak tu yang terus dipanggil mak je..." jelas Mak Nab..
"Haah awak betul tu..Tapi kan mummy dengarlah ape yang kitaorang bual tadi?" soal Airis.
Puan Naila mengangguk
"Haah sempat lagi mummy tengok adegan sweet-sweet tu. siap angkat sumpah lagi..ni demam dah kebah ke?"
"Dah sikit.."
"anak mummy ni macam mane izzul? " soal Puan Naila kepada menantunya
"Hmm macam tu lah mummy. degil.."
"Hah ngadu macam-macam" marah Airis
"Tapikan kenapa semua panggil awak izzul? saya jek panggil Riyadh?" soal Airis
"Sebab awak special kot" jawabnya lalu mencium pipi Airis..
"eh depan mummy jangan tunjuk sweet eah ..jealous nanti" jelas puan Naila
gelak pecah..
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...