Keesokan harinya Airis sudah boleh pulang..Airis mengemas barang dan bersiap untuk pulang mereka beredar dari hopital selepas membayar bil di kaunter."So,nak balik?" soal Riyadh.
"Nope..kita pergi AEON kejap boleh tak? saya nak beli barang" jelas Airis..Riyadh mengangguk
Lepas kereta milik Riyadh diparkir, mereka masuk ke dalam..Airis merangkul lengan Riyadh semasa berjalan..Riyadh yang berasa tidak selesa meleraikan rangkulan tersebut.
Airis membuat muka bodoh dan terus mencari barang yang ingun dibeli.."Tudung?" Riyadh hairan
"kenapa? pelik ke?" Soal Airis kembali.
"Memang pelik.."
"Takdenyalah pelik..awak ni kan. awak lupe ke luahan saya semalam?" Marah Airis kemudian dia terus membayar untuk 4 helai tudung yang dibelinya..
Airis mencari baju berlengan panjang dan sepasang baju kurung..ala anak orang kaya kalau 1 hari sedozen baju pun tak kisah..
Riyadh? Riyadh dah masuk dalam kereta dah pun..tak larat agaknya..yelah hampir sejam kot. pandailah Airis cari nanti.
Sepasang baju kurung moden berwarna hijau emerald menarik hatinya..Cantik...Sesuai dengan tudung yang dibelinya..boleh dibawa ke office.
Dalam kedai tersebut bukan menjual baju kurung sahaja, abaya ada ,jubah pun ada malah baju-baju yang berlengan panjang pun banyak..Airis membeli beberapa helai blaus panjang dan 2 pasang baju kurung.
Airis mencari kereta audi milik Riyadh di tempat memakir. ok dah jumpa.Kelihatan Riyadh bersama seorang wanita rancak berbual..
Airis bagaikan tersentak apabila melihat wajah wanita itu. wanita yang dia pernah hina, yang dia dah jatuhkan maruahnya..Ahh bersalahnya.malu nak minta maaf..
Faizunnisa beredar selepas berbual dengan sahabat a.k.a ex kekasihnya.sejujurnya dia masih lagi mencintai lelaki bernama Riyadh Izzul Haq...tetapi diseba- bkan oleh izzul yang sudah mendirikan rumah tangga, dia terpaksa melupakan lelaki itu. Tapi friendship antara mereka tetap kekal..
Airi menuju kearah suaminya dengan beberapa beg yang dijinjing ...
"Banyaknya beli..Apa dah" tegur Riyadh.
"of courselah banyak.." jawabnya ringkas
"Awak yang tadi tu sebenarnya siapa dia dengan awak? apa hubungan korang?" soal Airis lembut sebaik sahaja kereta meluncur di atas jalan raya.
"Faizunnisa..My love.. sebelum kita kahwin saya dan Nisa dah rancang dah pun nak kahwin tinggal mintak restu jek. last tak jadi sebab saya terpaksa kahwin dengan awak." jawabnya selamba..
Reaksi Airis sudah berubah keruh dari tenang..
"I'm sorry..kalau saya tak terlalu bersosial mesti saya tak kahwin dengan awak..mungkin sekarang awak dah happy dengan dia.." ucap Airis..Sedikit perasaan serba salah jelas dalam wajahnya.
Riyadh memandang wajah isterinya.sedikit bersalah apabila dia berkata jujur..
Suasana sepi sehinggalah mereka tiba di rumah..Riyadh hanya menonton tv di ruang tamu kedua di atas manakala Airis hanya meluangkan masanya dalam bilik..
Airis membuka website berkenaan perbuatan terhadap suami. Airis mengambil kertas untuk menyalin. kemudian dia buka pula website "Cara Memikat suami"
Antara cara-cara memikat suami adalah:-
a) masak untuk suami
b)manja dengan suami
c)buatkan kopi or anything
d)salam cium tangan suami sebelum keluar
e) nak keluar pergi mana-mana mintak izin
f) last one, Layan betul-betul waktu malam..hehehehe
Eiwww cara yang last tu menggelikan Airis..Ah dia masih lagi belum bersedia untuk itu.. Adoih..Ok ok..start esok kita mula rancangan kita ya...
-----
Keesokan pagi, Airis bangun awal. dia menggosok pakaiannya sebelum ke office barulah doa bersiap.
Airis mengenakan baju kurung bewarna pink dan disarungkan tudung bawal satin bewarna hitam licin yang baru dibelinya semalam..Tudung bawal jelah yang mampu dipakai yang paling senang..
Airis turun ke bawah..Kelihatan Riyadh masih lagi belum keluar dari biliknya..Airis ke dapur untuk membuat sedikit sarapan..
Airis hanya membuat roti bakar dan disapu jem Nanas kegemara- nnya..Riyadh yang turun kebawah terkejut dengan penampilan dan perlakuan isterinya..
"Hai..Jamah lah sikit sebelum awak kerja.." pelawa Airis.. Riyadh mengangguk dan mengambil sekeping roti yang dah disapukan jem..
"Awak cantik harini.." puji Riyadh..Sesungguhnya dia ikhlas memuji Airis..
"Thanks.." ucap Airis.kembang pula bila dipuji macam tu dengan suami.
"kan cantik pakai tudung tutup aurat.barulah kene dengan nama Dhiya Airis Imanina..Cahaya sinar bungan keimanan kami.." jelas Riyadh
Airis tersenyum..Ok first list ticked..Airis menyalam dan mencium tangan suaminya sebelum beredar ke office..
'Dia ni dah kenapa? well pelik pun i like it' bisik Riyadh dalam hati seraya memberi satu ciuman di dahi Airis.Airis malu..Mereka hanya senyum sampailah masing masing masuk ke dalam kereta dan beredar..
Sampai sahaja di office ramai pekerja yang terkejut dan memuji penampilan barunya. Wajahnya yang putih dan gebu itu hanya dicalit dengan lipgloss sahaja..
-----
Riyadh teringat akan perlakuan isterinya tadi..Betul-betul dia berubah...alhamdulillah..
"Hoi! kau ni kenapa zul? senyum senyum pulak..hah ni mesti pasal Bini kau yang cun melecun tu kan" Tegur Ariq
"Hah kali ni memang kau betul aku tengah teringat dekat bini aku yang damn gorgeous tu.." jelas Riyadh..
"Aik dah mula ada bibit-bibit cinta ke ni?" soal Ariq
"Entahlah aku pun tak yakin dengan perasaan aku sendiri" Jelas Riyadh
"Admit jelah kau dah sayang dia kan..Lupakan jelah si Nisa tu. Manalah tau Nisa jumpa lagi baik dari kau ke."Jelas Ariq
"No. i can't i've promised her i will marry her..After divorced i'll go get my first love back.." balas Riyadh..
"Kenapa kau mengharapkan perceraian antara kau dan Airis?" soal Ariq..
"Sebab aku nak dia aku nak Nisa jadi pendamping aku..Aku tak nak Airis..Aku nak Nisa." balasnya.
"No, Weh kalau satu hari nanti kau cerai dengan Airis tengok-tengok jek Nisa dah ade orang lain Airis pulak dah tawar hati dengan kau..Yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. Hargailah Airis beb. Manalah tau Airis tulah yang terbaik untuk kau. keep her. ingat apa aku pesan ni kau jangan pula masuk telinga kanan keluar telinga kiri" pesan Ariq.
"thanks bro for your advice.. In sha Allah kau doakan aku jelah." Jelas Riyadh.
"Kau buatlah solat sunat istikharah..konfem kau dapat punya siapa yang kau patut cari selama ni" jelas Ariq
"dahla aku ade class ni.bye" Sambungnya..
Riyadh mengangguk..Pesanan Ariq masih terngiang-ngiang di telinga..Patutkah dia memberi peluang untuk Airis? Diri sendiri pun tak tau nak cakap ape. Riyadh kembali menanda buku-buku pelajarnya...
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...