Riyadh pulang ke rumah. Sampai sahaja di rumah aroma masakan dapat dihidu sampai ke luar.
"Assalamualaikum" Riyad memberi salam sebelum masuk kedalam rumah.
"Waalaikumsalam.Awak mandilah dulu.. saya pun baru lepas solat. Dah nak siap dah saya masak." Jelas Airis.
"Sedap bau..Umm oklah saya mandi, solat then, saya makan dengan awak..Awak teman saya kan" Jelas Riyadh..
Airis mengangguk..
Selepas Beberapa minit, Riyadh turun ke bawah selepas menunaikan solat maghrib..
Sudah siap terhidang makanan di atas meja. Airis baru membawa keluar lauk Ayam yang dimasak dengan black paper.
"Your favourite right?" soal Airis.
"Yea..Mana awak tau ni?" soalnya kembali dan tersenyum..
Well, tadi Airis ade telefon umi. umi yang bagitau makanan kegemaran Riyadh.. Airis cari sendiri resepinya. ingin kelainan hehe..
"Emm macam mana eak? entahlah saya teka jek.." Jawab Airis.
Riyadh merasa lauk tersebut. Em sedap.
"Nice.Sedap.pandai awak masak." Puji Riyadh.
"Well tengoklah siapa yang masak" Airis membangga diri.
"Eee kembanglah tu kene puji"
"Mana ada awak ni.. Ni first dish tau saya pernah masak..Saya memang tak pandai masak. Goreng telur pun boleh hangus" jujur Airis.
Comel bila Airis buat muka macam tu .. Riyadh tersenyum dan tidak berhenti memandang isterinya tu..
"Sayang.." tiba-tiba perkataan tersebut keluar dari mulut Riyadh..sebaik sahaja mereka duduk di ruang tamu atas selepas makan malam tadi.
"Ape? awak panggil saya ke?" soal Airis..
"Eh er.takdelah.nothing" balasnya lalu masuk ke bilik.
'Ishhh bodohnya bodohnya.. Macam mana lah boleh terlepas ni. Ish..' Riyadh menyumpah- nyumpah dirinya yang terlepas perkataan 'sayang' tadi..
Airis terkelu..Ape yang dia dengar tadi tak tau betul ke tak jelas sekali dia terdengar perkataan 'sayang' dari mulut Riyadh..Airis tersenyum.. Dia kemudiannya menutup tv dan berlalu ke biliknya.
"Tapi perkataan sayang tu untuk aku ke?" soal airis kepada dirinya sendiri.
"kan bagus kalau itu memang untuk aku..sebab aku dah sayang dia." Airis berkata-kata..
----
Ergh...Hacuuumm!!Riyadh bersin..Riyadh berasa tak sihat pulak tiba-tiba..
Hacuuumm!! lagi sekali dia bersin..
Riyadh cuba untuk melelapkan mata tapi tak boleh dek kerana asik terbatuk dan bersin jek..
Airis keluar untuk turun ke bawah. Mata tak boleh lelap. tahu kenapa padahal mata dah berat tapi tetap tak boleh lelap.
Airis terdengar Riyadh terbatuk dan bersin..Airis menjenguk suaminya itu..
"Riyadh awak ok ke? saya masuk tau" Kata Airis. Airis masuk kemudian dia duduk di sebelah Riyadh. Airis meletakkan tangannya di kepala riyadh..
"Panas. awak demam ni..kejap ye" jelas Airis kemudian dia turun ke bawah untuk mengambil air dan tuala bersama panadol dan air..
Airis kembali semula ke bilik Riyadh..
"Nah.makan ubat ni..biar surut demamnya" Arah Airis. Riyadh akur.selepa menelan 2 biji ubat dia kembali baring..tapi dia baring di pangkuan isterinya. Selesa..
Airis meletakkan tuala yang sudah dibasahkan dan diperah di atas kepala Riyadh dan mengusap pipi suaminya.
Riyadh membuka matanya. Mata dia dan Airis bertembung. Kemudia Riyadh melihat keadaannya sekarang dan bangun..
"Sorry mesti paha awak sakit.." Jelas Riyadh yang masih lagi demam..
"Eh kenapa bangun takpelah baring jelah.." Arah Airis.
Riyadh melihat penampilan isterinya..Airis memakai blaus pendek yang agak ketat dan seluar track panjang bewarna hitam..Rambutnya yang ikal mayang dan panjang hampir ke paras pinggang dilepaskan tanpa ikatan dan disisirkan ke bahu.
Riyadh pelik..Posisi Airis sekarang sama dengan posisi wanita yang berada dalam mimpinya..Betulkah Ariq cakap yang Airis memang dijadikan daripada tulang rusuknya..
Riyadh menyentuh pipi Airis lalu mencium dahinya..Kehangatan bibir Riyadh dapat dirasai Airis.
"Stay with me..Don't ever leave me..I'll guide you..I love you" Ucap Riyadh yang membisik le telinga Airis sebaik sahaja Airis dirangkul dan baring..
Airis berpaling ke arah muka suaminya.Serious? Riyadh sudah memejamkan mata sambil memeluk tubuhnya..
"i love you too" bisiknya perlahan..
"i know.." balas Riyadh yang kemudiannya membuka mata dan mencium bibir mungil isterinya..Mereka melelapkan mata...
----
Riyadh bangun. Dia melihat jam dah pukul 10 pagi cepat-cepat dia bangun..Huh dahlah lambat pergi kerja ade yang abi marah ni.. Subuh pun terlepas.
Riyadh bangun untuk ke bilik air namun badannya masih lagi lemah.Riyadh mengingati peristiwa semalam.. Betulkah Airis yang jaga semalam..
Yalah!!! aduhai tu pun boleh lupa ke ? siap ber- i love you, i love you bagai..
"Awak dah bangun ke..Saya buatkan bubur ni makanlah lepastu makan ubat" Suara Airis menyapa.
"Eh awak tak kerja ke?" soalnya
Airis menggeleng seraya tersenyum..
"Mestilah tak..Saya nak jaga awak..Takkan Mak yam pulak. saya dah suruh mak yam cuti harini sebab saya nak jaga awak. boleh spend time sekali.." Jelas Airis.
"Awak.semalam saya cakap ape ye kat awak?" soal Riyadh lalu membuka mulut untuk makan ketika disuap oleh Airis.
"Emm.awak cakap dekat saya ' stay with me.Don't leave me. i'll guide you..i l o v e you' tu yang awak cakap" jelas Airis.
"Serius?"
"Yea."
"tak tipu?"
"Awak! buat ape saya nak tipu? betullah. Awak peluk saya erat sangat tau semalam nasib baik dapat lepas kalau tak takdenya saya masak bubur untuk awak" Marah Airis..
"Hah lagi satu..Saya dah bagitau umi dengan abi yang awak demam and tak dapat pergi madrasah tu.." jelas Airis lagi
Riyadh mengangguk dalam keadaan terpinga-pinga..
"Awak boleh tak kalau kita balik rumah umi minggu depan nak jugak ramah mesra dengan umi,abi dan adik-adik awak." Soal Airis
"Betul? saya no hal sebab minggu depan budak dah cuti. Awak macam mana?" soal Riyadh kembali.
"Saya dah cakap dengan daddy saya cuti 2 minggu" jelas Airis.
"2 minggu?! " Riyadh semacam terkejut.
"Yea 2 weeks..1 week dekat rumah umi awak 1 week lagi kat rumah mummy.." jelas Airis.
Riyadh mengangguk..
"Dah ni makan ubat.Then, awak mandi lepastu rehat..Faham!" Arah Airis tegas..
"Yess bosss!" Jawab Riyadh lalu mengangkat tangan di atas kepala seperti askar.
Tawa pecah..
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...