BAB 22.

10K 200 2
                                    

Perlahan-lahan Airis membuka
mata terus chup!!! satu ciuman singgah di bibirnya..Makin erat badannya dipeluk oleh mahluk yang dinamakan manusia yang telah bergelar suami kepada cik puan yang bernama Dhiya Airis Imanina..

"What's wrong with you this morning?" Soal Airis hairan. Bukan selalu dapat ciuman free waktu pagi ni..

"Aii kiss wife sendiri jek pun ape yang pelik sayang?" Soalnya kembali..

"Haisy kenapalah sayang datang bulan sekarang ni..Tahu tak abang nak ngap jek tadi tau.." Jelas Riyadh manja..

"Abang, Ris dah lama tak lempang orang tau..Abang sukarela nak jadi mangsa ke? Boleh jek tangan ni pun rasa dah gatal sangat nak pukul orang.. Hisy!!!" Getus Airis geram apabila Riyadh keluarkan statements nak 'ngap' tadi tu.. Mintak kene hempok la tu..

"Janganlah garang sangat. Ape dah nasib dapat bini garang macam Ris ni.." Kata Riyadh..

"Eleh, Garang macam singa pun yang ni jugak sayang.." Balas Airis..Riyadh tersengih..Sengih- sengih ade kang yang kene shot gune riffle kang..Airis geram. Eh tapi mane nak cari riffle kat Malaysia ni eah..

"eih dahlah sengih tu..Pergi mandilah..."Arah Airis.

"Marah nampak.." Kata Riyadh. Airis menjeling..Hisy asik menjeling jek aku dengan dia nih.

"yelah yelah.." Riyadh mengalah. tau pun nak mengalah..malas nak bertikam lidah pagi-pagi macam ni.

------

'Ahhhh bosannya...duduk rumah takde buat ape-ape.Sebulan lebih kot aku tak kerja..Ape ni..' Bisik Airis. Dapat satu idea nak bongkar balik almari tu.Banyak beg berjenama..Nak jual or keep it..

Lima jenis beg tangan berjenama antaranya Charles keith,Carlo Rino,Coach banyak lagi lah. Semuanya unadulterated. Collection beg,perfume yang lain ade kat rumah mummy. Alah lagipun collection perfume kat rumah ni pun pecah sebab mase tu gaduh dengan Riyadh. Ahh tak payah ingat lah buat sakit hati jek. Lagipun time tu aku tengah dalam zaman jahiliah aku lagi.

Satu-satu beg dikorek isinya, dua helaian gambar dikeluarkan macam gambar baby scan jek..

"Buat ape tu!!" Sapa Riyadh dari belakang

"Oh mak kau meletup jatuh setan!" Airis melatah..

Riyadh ketawa..

Eii geramnya..banyak betul modal dia nak sakat aku kan. Aku siku nanti haru nanti..Eh jangan!!! dosa aku dapat nanti. hesy sabarlah hati tapi kalau sabar aku hilang sebab kene sakat macam ni jek hari-hari, memang melayang nyawa..Ah buat malu jek melatah tadi.

Riyadh dijeling dengan jelingan maut.Riyadh mengangkat kedua belah bahunya tanda surrender.

"Abang..tengok ni.Maybe this is your first time see this." Jelas Airis lalu gambar tersebut dihulurkan kepada Riyadh.. Gambar tu dijumpai dalam beg berjenama Coach berwarna Magenta..

Ah, baru teringat yang masa pergi klinik check time tu dia pakai beg ni. Al-maklumlah dah lama tak keluar.. Kalau setakat area sini bawak duit,ic jek dah masuk poket.takdelah kene rompak..Maklumlah zaman sekarang makin ramai penyagak- penyagak yang memang nak kene Tae kwon do ni...

"I'm sorry sayang.." Ucapnya perlahan sambil melihat gambar baby scan tersebut..

"Abang..Ris tunjuk gambar ni bukan nak buat abang sedih and rasa bersalah.Ris nak tunjuk aje. Ris dah boleh terima kenyataan bukan rezeki Ris nak timang anak. Mula-mula meroyan lah jugak.Sampai mummy pun pening nak layan Ris macam mane.." Jelas Ris.

"Ris,mummy marah abang tak sebab tinggalkan Ris masa Ris sangat perlukan abang untuk support Ris time tu?" Soal Airis.

"Well, kalau tak membebel panjang bukan mummy la tu.. Ala bang..Mummy cakap jek mummy tak maksudkan pun.. Pasal your second marriage tu Ris tak nak bagitau mummy..Takut hmm paham jelah.." Jawab Airis..

"Ris, are you sure you've forgave me dear?" Soal Riyadh dalam nada perlahan..Airis mengangguk..

Aku pulak rasa bersalah sebab buat dia ingat pasal 'kejadian' malam tu.Rasa macam aku ni kahat sangat nak bagi dia ingat balik ape yang dia dah buat.. huhu maafkan aku wahai suami tercinta...

"Yea....sumpah sayang..." Sambung Airis lagi..

******

Seminggu telah berlalu dan ini bermaksud aku kene menghadap semua fail-fail yang agaknya dah jadi Pegunungan Alps lepas sebulan lebih aku absent..aku dah maklumakan bahawa my absenteeism with my lovely PA, Kak Faridah..

"Morning boss," Sapa Fatinah. Dah takde kerja nak kacau aku. Baru masuk office kot.

Mak su dah inform awal-awal si Fatinah ni akan bekerja sepejabat denganku.Lagipunn idea mummy suruh dia kerja di sini.yalah budak baru grad tengah apply kerjakan ape salahnya kerja dengan kakak sedara dia yang cun melecun ni. Eh terpuji diri sendiri ya allah hai riaknya..Ampunkanlah dosaku huhu..

"Tinah, tak de kerja ke merantau satu office ni.." Kata Airis..Saja nak jadikan modal bual.

"Ala saje nak usyar staf-staf kak Ris yang hensem-hensem ni. Ramai jugak eah kak.." Jelas Fatinah..

"Ouh menggatai eah.." Airis gelak."lagipun ramai yang single" Sambung Airis.

"Mana akak tau diaorang ramai yang single?" soal Fatinah yang beriya nak tau.

"Diorang mestilah jemput boss terhormat ni kalau diorang kahwin..Wajib eah wajib" Jelas Airis..

"Dahlah Tinah..Nanti teman kak ris dengan kak idah lunch tau. nanti kita sembang bergosip sakan..Akak ade banyak kerja nak buat Haih stress akak." Jelas Airis lalu mengeluh..

"Oklah kak..Tak baik mengeluh buat kerja.Stress gila mana pun tahap sewel gaban pun balik rumah Encik Suami boleh tolong urut kepala nak sweet-sweet kan release nanti.." Gurau Tinah. Gelak pecah..

"Dahlah tinah keluar dulu..Bye boss.." Ucap Fatinah..

Airis tersenyum. Ade jek budak ni. Yalah, duku mana nak rapat dengan cousin..Ingat eah dulu aku bukan main lagi dengan zaman jahiliaj aku..Jangan buat-buat lupe eah aku tembak nanti.

------

"So, are you regret with your action?" Soal Ariq. Riyadh mengangguk..

"If i've follow your advice,all that happened to me doesn't come. Aku masih lagi ragu-ragu kemaafan dari airis untuk aku. Sometimes she so fierce like a lion and sometimes she really good like an angel of paradise.." Jelas Riyadh.

"Too difficult to deal with women heart, right? Dahlah let be bygones be bygone..All of the things happened have the good." Jelas Ariq.

"like what?"

"I don't know.But you have to be grateful because Airis too kind and hati dia terlalu lembut. Kalau lah Airis tu jenis keras gila nak mampus hati dia, agak-agak kau dapat dia balik ke? Of course not even she fallen in love with you yang gila-gila sewel punya in love dengan kau..Sebab ape? sebab kau dah sakitkan hati diam. Ante paham?" Jelas Ariq

Riyadh mengangguk..

"Yea, Aku kena bersyukur sebab dapat dia..Kuatnya hati dia tempuh semua ni...Ya allah hai aku pun dosa beb..sebulan kot aku tak care ape-ape pasal dia. Nafkah pun aku tak kirim padahal boleh jek aku kirim dengan umi..Tabahnya dia..Last- last aku yang silap langkah.. Free- free jek aku lepaskan Nisa sekarang kesian..Dianggap janda walaupun habis i'dah ni dia nikah..Tak guna kan lelaki macam aku.kejar sangat sape jodoh aku..betapa aku rase kebodohan aku ni tahap maksimum kau tau sebab dah sahlah isteri aku depan mata.. Nak lagi aku cari yang lain sebab aku tak percaya isteri aku..Silap rembat orang punya..Kesian Nisa tak dilayan sebavai isteri pun sebab aku ingat Ris..only Ris.." Luah Riyadh..

"Keep calmlah bro..Lagipun mase dia nikah dengan kau muka kau relaks jek macam tak takut nak hadap tok kadi. Berbeza daripada masa kau first time nikah dengan Airis.Aku dah nampak semua tu..Kau jek lembab sebab tak nampak" Jelas Ariq..Riyadh mengangguk menandakan setuju..Murid-murid SPM ade sesi taklimat hari ini...So, Riyadh,Ariq dan cikgu-cikgu SPM yang lain lah kene jaga.

Terima Kasih CintaWhere stories live. Discover now