Airis keluar dari biliknya untuk ke dapur tapi..."ahhhhh" airis menjerit lalu menutup matanya...
"kenapa pakai towel je"
"Saya baru lepas mandi..dari takde ape-ape" jelas Riyadh...
patutlah si Airis ni menjerit.. Tak percaya ke ape yang Riyadh ni ada bicep..hah amik kau 6 packs lagi beb...
"Ishh awak ni dah lah pergi masuk bilik cepat" arah Airis dan melangkah laju ke dapur...eee ee malunya...malu....
"Fuh pikir aku ustaz aku tak boleh nak ade bicep ke pigilah kau" Kata Riyadh..
"Dia ni..Isy...tak sangka pulak ustaz boleh ade biceps..puih.. Hafiz punya lagi amazing la" Kata Airis yang berada di bawah.. Terbantutlah pulak rasa nak makan tu..
Airis kembali ke bilik...Terlihat Riyadh sedang menonton televisyen..Fuh bosannya duduk rumah ni..Handphonennya berdering..
"hello vic"
"okay kau tunggu aku eah.. aku siap..tempat biasa tau orderkan aku segelas." Kata Airis lalu mematikan talian.. Airis terus menyalin pakaian dan terus turun ke bawah..
"Nak kemana?" soal Riyadh..
"Keluar" jawabnya ringkas.
" yelah keluar pergi mana?" soalnya lagi
"Jumpa kawan"jawabnya ringkas
"dekat mana?" Riyadh kembali menyoal
"ishh banyak tanyalah awak ni.. Rumah kawan lah" balasnya
"lelaki ke perempuan?"
"both"
"Clubbing kan...Tak payah duduk rumah jek...Tempat kotor tak payah pergi.." Arah Riyadh.. bukan dia tak tau daddy dah banyak cerita pasal dia pergi clubbing dengan rakannya yang tak senonoh tu..
"Apa awak ni...Biarkan jelah saya dengan dunia saya..Awak sibukkan jelah diri awak dengan girlfriend awak tu" Marah Airis..
"Airis saya kata tak boleh.. that means is you can't go out.. Jangan jadi nusyuz Airis.." Jelas Riyadh..
Airis degil dan dia terus laju melangkah ke bawah dan terus menaiki keretanya..Riyadh sudah menggelengkan kepala.. degil betul..
******
Jam menunjukkan pukul 2.30 pagi. Airis masih belum pulang.. Macam mana nak brainwash dia ni eak...
Kedengaran bunyi pintu yang dihempas pastinya Riyadh terkejut...Tambah lagi pulak dengan Airis cakap sorang-sorang membuatkan Riyadh pelik..
Riyadh turun ke bawah dan memeriksa keadaan di sekitar ruang tamu..
Kelihatan Airis berjalan terhuyung-hayang dan pengsan.. Sedap aje dia landing atas badan Riyadh.
" ergh busuknya...Mabuk ke ape minah ni" Kata Riyadh..Dah sah-sahlah mabuk...Adoi pompuan pompuan kalau tak maafkan ni ade yang jadi derhaka kau ni..
Riyadh membawa Airis ke bilik..Dengan pakaian Airis macam ni selesa ke dia tidur..
Uwekkk!!!
Airis muntah...ergh atas cadar katil...Terpaksalah Riyadh menyalinkan pakaian Airis lalu membaringkan airis di katilnya..
Riyadh mencuci cadar yang terkena muntah tadi..Erg tergugat jugak iman dia semasa menyalinkan pakaian Airis tadi namun digagahkan semangat untuk menolak rezeki depan mata..Riyadh menggeleng..
keesokan pagi Airis tersedar.. Kepalanya pening.. Berpinar mata sebaik sahaja bangun...
Terlihat Riyadh yang tidur di atas sofa..'Kenapa dia sebilik dengan aku ni bukan asing ke' bisiknya dalam hati...
"oh no!" ucapnya lalu melihat pakaiannya..sudah tersarung baju lain..
"Riyadh!! Apa awak buat dengan saya ni!!" Marah Airis lalu bantal yang dipeluknya dibaling ke arah Riyadh..
Riyadh tersedar..Hey memekak la perempuan ni..
"apa ni baling-baling bantal!! dah awak tu hah yang mabuk tak ingat dunia dahla pengsan nasib baik saya ada kalau taj dah koma dah awak..Pasal baju tu saya salinkan jek bukan saya nak sangat salinkan baju awak..kira dah baik lah ni saya tolong.. Lagi awak muntah kat cadar katil awak tu." Jelas Riyadh geram.. Airis terkaku..Riyadh bangun mengambil tuala lalu masuk ke dalam bilik air..
' ishh dia punya pasal aku terlepas subuh' Luahnya dalam hati..
Selepas itu mereka sama-sama bersarapan..Cereals jek..sape nak masak..nak harap Airis? ke laut lah..
******
Keesokan harinya mereka sudah masuk kembali ke tempat kerja masing-masing...Dalam 2, 3 minggu mereka tak bertegur sebab jumpa pun jarang-jarang.. Mereka lebih banyak meluangkan masa dengam haluan masing-masing...
Sewaktu hujung minggu pukul 9 pagi ada ceramah berkaitan tajuk-tajuk yang akan disampaikan...Setiap minggu akan bertukar tajuk...
Tajuk kali ni berkaitan Arak dan judi..
"Arak dalam bahasa arab disebut secara umum iaitu خمر dalam istilah syarak pula arak ni adalah ape jek bahan yang memabukkan sama ada bahan itu diperbuat daripada anggur,barli,kurma dan nira kelapa atau sebagainya. pengharaman arak ada sejarahnya iaitu diharamkan secara berperingkat.Namun, setelah turun ayat 90 surah al-Ma'idah arak diharamkan secara langsung dan
muktamad...Firman allah yang bermaksud 'Wahai orang yang beriman! bahawa sesungguhnya arak,judi,pemu-jaan berhala dan menilik nasib (dengan batang2 anak panah) adalah (semuanya) kotor (keji) daripada perbuatan syaitan. Oeeh itu kamu menjauhinya supaya kamu berjaya" Riyadh mendengar dengan khusyu'. kebetulan pula Airis sudah berada di situ terus tangannya ditarik supaya mendengar ceramah tersebut bersama-sama.."Apa ni"
"dengar ni..."
masing-masing menumpu ke arah skrin TV..
"Hadis rasulullah pula.. Rasulullah s.a.w pernah ditanya bermaksud...Adakah ia memabukkan? katanya: Ya! sabda rasulullah s.a.w : setiap yang memabukkan adalah haram.Sesungguhnya Allah telah menjanjikan atau menetapkan bagi orang yang mabuk iaitu mereka diberi minuman daripada طينة الخبال. Mereka bertanya: apakah طينة الخبال؟..jawab rasulullah: peluh penghuni neraka atau lendir dari tubuh ahli neraka..Begitu dahsyat ye tuan-tuan dan puan-puan...Minum arak disisi undang-undang islam adalah amat berat kerana a liquor can be into a sinner..Hukuman bagi orang yang disabitkan 40 kali sebat dalam keadaan dia sedar bukan semasa dia mabuk sulaya tujuan hukumannya dapat difahaminya iaitu adalah untuk memberi pengajaran dan peringatan agar tidak mengulanginya.hukuman sebatan tidak boleh dikurnangkan atau ditambah kerana hukuman had adalah mengikut ketentuan Nas al-quran dan hadis rasulullah.."
" Arak ialah suatu perbuatan yang yang memabukkan dan kesannya pasti berat.. kita kalau dah mabuk maksudnya kita hilang kewarasan kita buat jangka masa yang pendek..samalah tu dengan kita gila...a liquor can turn into a sinner..Sebab araklah kita bikeh jadi penjenayah merogol,membunuh...Semua yang dilakhnat allah s.w.t kita buat..bayangkan tuan-tuan dan puan-puan..kita berada di ambang akhir zaman.. Tanda kiamat kecil sudah lengkap.. Tak takut ke kalau buat dosa tu? kesalahan arak jek dah 40 kali sebatan kalau diakhirat lagilah macam-macam balasan siksaan api neraka.. Berzina,berjudi,tilik nasib.. Campur jek semua tu dah banyak balasan yang kita konfem dapat nanti.. Tambah pulah dengan Mengumpat, Berhibur lebih-lebihan sampai memuja muja penyanyi atau pelakon tersebut..Ingatlah bahawa dunia ni sementara sahaja.."
"Dengar tu..dahlah semalam awak lawan cakap saya..dosa tau" jelas Riyadh.. Airis hanya menayangkan muka menyampah..Dia terus berlalu semula ke biliknya..Seumur hidup rasenya dia tak pernah suka dengar ceramah tapi kali ni DIPAKSA...
"sebatan 40 kali...balasan siksa diberi minum peluh penghuni neraka..yucks" Kata Airis.. Ingat lah pulak...Ingatkan dah taknak masuk terus...
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...