Hafiz buntu.Dia masih risau akan keadaan Vic a.k.a Hana. Kalau Hana mati maksudnya dia mesti dihukum bunuh.Setakat ini, hukumannya hanyalah 6 tahun atas cubaan membunuh.
'Macam mana kalau dia tak mati lagi. Kalau dia tak mati aku kena tanggungjawab dengan anak dia nanti. Kalau dia mati, aku dihukum bunuh.damn' Bisik hatinya sendiri.Hafiz buntu.
----
Selepas seminggu Hana berada di hospital, Hana dah boleh keluar. Hana terkejut sebaik sahaja melihat wajah abangnya bersama Airis dan Riyadh.
"A..abang" Hana tergagap.
"Na.ape dah jadi na dengan kau?" soal Ariq sayu..
"Aku banyak buat dosa bang. Adik abang ni tak guna." Jelas Hana.
Riyadh tidak menyangka bahawa Ariq adalah abang kepada Hana. Macam mana boleh tau?
Flashback
"Ris, Ariq nak datang rumah. Dia kate dia jumpa mak dia dekat area sini.Nak singgah sekali boleh tak?" Jelas Riyadh.
"Kenapa pulak tak boleh? Pukul berapa dia nak datang?" Soal Airis.
"kejap lagi kot."
"Ris masak kejap tau. Abang tolong Ris lah kejap" jelas Airis.
Riyadh menunjukkan jari 'ok' kepada Airis.
Ariq tiba di kediaman mereka tepat sebaik sahaja Airis baru menghidangkan mee goreng ke atas meja.
"Assalamualaikum...bro.." Sapa Ariq.Biaselah dah rapat memang macam tu
"waalaikumsalam jom masak. Isteri aku dah masak dah tu." Pelawa Riyadh.
"Eh susahkan bini kau jek "
"takpelah.dia yang nak masak. Jangan bantah Bini aku tu sejak pregnant dia jenis garang sikit" Bisik Riyadh perlahan.
"Amboi sedap dia kutuk kita kan" celah Airis yang keluar dengan memakai tudung bewarna merah.
"Dia mengadu.Dia cakap kau garang" Jelas Ariq. Dia dan Airis ade chemistry sebab tu mase awal-awal Riyadh keluar berjumpa dengannya membawa Airis diorang kamcing sampai dah boleh panggil kau aku..
"Memang ni.." Airis mencebik sambil menjeling ke arah Riyadh yang dah tersengih macam kerang busuk
"Dahlah aku dah masak dah ni jom makan.." Ajak Airis.
"Abang, dah dahlah tu sengihnya tak kemane pun" Jelas Airis.
gelak pecah.
Mereka masuk dan meniknati juadah yang disediakan oleh Airis sambil berborak panjang.
"Abang, Hana dah boleh discharge kot harini semingu masuk hospital" Jelas Airis.
"Okayh.Nanti petang ni kita amik ok.Tapi nak hantar dia ke mana?" Soal Riyadh.
"Entahlah.Dia takde keluarga dah.Abang dia ade tapi dia malu nak contact." Jelas Airis.
"Kenapa? takde keluarga ? means?" Soal Riyadh..
"Since her parents divorced, his stepfather and her mother abused her everyday after school time. she said her brother also abused by them.same as her.Her father is italian so, now her father maybe takde dekat sini. Abang dia pulak mak angkat abang dia yang tolong" Jelas Airis.
"Kenapa mak angkat abang dia tak amik dia sekali?" Soal Riyadh.
"Abang dia ni dihantar ke rumah anak yatim tapi dia tak. Dia tau abang dia dah jadi jadi cikgu tapi tak tau sekolah mane.Dia malu nak contact abang dia."
Ariq tersedak..
Mereka pun hampir lupa kewujudan manusia lain selain mereka berdua ..
"Kau ok tak ni? nah air" Kata Riyadh yang menghukurkan jus oren kepada Ariq lalu mengusap perlahan belakang kawannya.
"kenapa?" soal Airis pelik..
"Kisah yang kau cerita ni macam aku."Jelas Ariq..
"Hah?!!" terkejut Airis dan Riyadh.
"Cuba kau story." Jelas Airis.
"Macam ni, aku ade adik. Parents aku cerai. Bapak aku terlalu taasub dengan perempuan. Satu hari, bapak aku dapat tau dia ada laki baru tau. Bapak aku serang lah mak aku then, bapak aku terus larikan diri.Bapak aku macam bapak dia. He's italian. Mak aku kahwinlah dengan boyfriend dia. mulanya kitaorang ingat dia baik tau.Tak akih-alih lepas balik sekolah esoknya, aku dengan adik aku kene heret then kene pukul.Mak aku oun buag bende yang sama. Aku dihantar ke rumah anak yatim tapi adik aku tak.Mak angkat aku yang amik aku.Aku tinggalkan nombor telefon mak angkat aku dengan dia. Aku dapat tau dia ade sugar daddy, Minum arak, clubbing and what so on..Aku pernah marah dia,maki dia. Since that, dia dah tak call aku. dia tau aku cikgu tapi aku tak bagitau kat mana aku mengajar." Jelas Ariq panjang lebar..
Terlopong mulut Airis dan Riyadh mendengar cerita Ariq. Serious? cerita sama dengan si Hana ni ape cer..
"Sape nama kawan kau tu? Nama penuh dia?" Soal Ariq.
"Hana Azzalea bt. Kamal steward" Balas Airis
Terkejut Ariq apabila airis menyebut nama penuh kawannya
"why?" soal Riyadh.
"Mana dia dok? Aku nak jumpa dia.Aku rindu dia!" Ariq merayu.
"Rindu?!" Soal Riyadh..
"Dia adik aku.Hana azzalea. Adik aku." Jelas Ariq.
"What?!!!! "Jerit Airis dan Riyadh. Sungguh tak percaya dengan pengakuan Ariq.
"Macam mana keadaan dia sekarang Ris? 2 tahun dia tak contact aku.Aku rasa bersalah sangat sebab dah marah dia maki dia." jelas Ariq.
Riyadh dan Airis berpandangan sesama sendiri.Riyadh mengangguk menandakan Airis patut membuka cerita tentang adiknya..Airing mengeluh lalu menceritakan apa yang berlaku.
End of flashback.
"Aku mintak maaf Riq.Aku jahat.." Jelas Hana.
"Dahlah.Aku tak marah kau dah. Mungkin sebab kau stress sebab tu kau buat macam tu. Not your fault." jelas Ariq..
Hana menangis.
"dahlah..Siape jantan tak guna yang berani usik adik aku ni?" Marah Ariq.
"dahlah dia dah masuk prison dah pun.." Jelas Hana..
Hana mengesat air matanya lalu meminta maaf dengan abangnya.
Ariq memaafkan Hana lalu mereka berdua tersenyum gembira.Ariq dan Hana meleraikan pelukan antara mereka.
"Dahlah jom balik." Ajak Ariq.
Selepas membayar bil, mereka pukang menaiki kereta Riyadh. Mereka tergesa-gesa tadi sebab tulah kereta Ariq tinggal kat rumah Airis dan Riyadh.
"thanks korang sebab dah jage adik aku" ucap Ariq
"No problem,kawan" Balas Riyadh.
Ariq juga tau kisah zaman purba Airis dan macam mana diorang boleh kenal dan berkawan setelah Airis membuka cerita mereka tadi.
Ariq dan Hana meminta diri untuk pulang selepas mengucapkan terima kasih kepada Riyadh dan Airis..
Kereta Ariq perlahan-lahan meluncur di atas jalan raya meninggalkan kediaman mereka.
Riyadh memluk Airis dan masuk ke dalam rumah mereka.Airis berasa senang hati kerana Hana dah ade orang jaga.Nasib abang dia tu lembut sikit hati kalau tak kesian si Hana tu.
YOU ARE READING
Terima Kasih Cinta
Romanceseorang wanita bernama Dhiya Airis Imanina binti Dato' Abtisam yang cantik dan anggun tapi sayang perangai tak serupa tuannya..Kaki club,Kaki botol pun ye.. Riyadh Izzul Haq seorang anak kepada Ustaz Zain Ahmad yang telah diberi didikan teras agama...