BAB 23

9.1K 203 0
                                    

Masin-masing pulang dengan membawa kepenatan ke rumah. Stress.Riyadh dan Airis hanya diam.Yalah hampir 3 minggu mereka jarang berjumpa disebabkan kerja yang terlalu banyak.Kalau balik pun tengok- tengok masing-masing dah tidur.

"Abang, Kenapa ni?" Soal Airis.

"Takde ape" Jawabnya ringkas.

"Abang, abang tau tak abang buat macam ni kan Ris rasa macam Ris ni jahat sangat tau sebab bagi abang ingat perkara yang dah lepas.." Luah Airis.. Akhirnya terluah juga.Walaupun Riyadh agak tersentak tetap Ditelan mati mak diluah mati bapak tapi kalau tak luah-luah aku yang mati..

"Abang tak berniat pun nak buat Ris rasa bersalah. Abang tengah fikir..Abang layak tak, nak jadi suami Ris.." Jelas Riyadh..

"Abang, please don't say that.. Ris sayang abang..Tak kisahlah abang nak percaya ke tak..Tapi, Ris memang sayangggggg sangat dengan abang..." Kata Airis Mengada..

"Then, prove it.."Jelas Riyadh.. Dia tersenyum nakal..

"Apa?" Airis dah rase lain macam.

"Come.."Ajak Riyadh lalu menunjuk ke arah kamar beradu mereka..

"abang kira sampai lima ok. kalau Ris tak gerak jugak taulah ape abang nak buat. One,two, three,four,.........."Masih tiada respon dari pergerakan Airis

"five..". Terus badan Airis diangkat dan dibawa ke dalam bilik..Airis? menjerit lah dia kena angkat macam tu..

--------

"Sayang, bangun...Subuh dah ni." kejut Riyadh..

"Hmm..Ok..." Balas Airis perlahan..

Airis bingkas bangun ke bilik air dan cepat-cepat bersiap untuk berjemaah dengan imam pilihannya.

Selesai menunaikan solat subuh, Airis hanya selesa berbaring. Kejap lagi baru siap pergi office. Hari ni rase lain macam pulak. Pening kepala ni.

"Ris, ris ok ke tak? Kalau tak ok tak payah kerja..Nanti abang hantar ke klinik dulu." Jelas Riyadh..

"Nanti Ris boleh drive sendiri.. Abang pergilah dulu..Budak-budak SPM kan dah nak exam. Nanti kalau abang tak masuk kelas kesian diorang. " Jelas Airis pula.

"Lambat sikit jek sayang.Are you sure you can drive by your own?" soal Riyadh.Airis mengangguk kemudian dia menyalam tangan suaminya dan kembali melelap-kan mata..

Sedar-sedar dah pukul 1 Petang nanti Riyadh balik. Allah aku tak masak lagi.

Serius cakap badan rasa tak larat sangat...Rasa nak pitam jek.Mata berpinar tekak mual-mual tapi belum sampai ke tahap nak muntah.Aku kembali melelapkan mata. Nak turun bawah pun takut jatuh sebab kepala ni macam pusing-pusing je.

20 minit kemudian, Ris dikejutkan oleh seseorang.Bukak je mata nampak Riyadh..Airis teeus bangun ke bilik air dan muntah-muntah.Riyadh dah cemas.

"Sayang, are you okay?jomlah sarung tudung jek..kita check klinik jom" Arah Riyadh..Airis menurut arahan big boss di situ..

Airis hanya menyarung tudung biru semalam ala..kira halal je lah. lupe nak masukkan dalam washing machine.

------

Doktor yang memeriksa Airis tadi kemudiannya duduk berhadapan dengan Airis dan Riyadh.

Doktor itu tersenyum..

"Macam mana doktor?" soal Airis dan Riyadh serentak..Mereka berpandangan sesama sendiri baru memandang doktor menanti jawapan..

"Puan Airis pernah keguguran ke?" Soal doktor wanita tersebut.

"Ya pernah tapi tu sebulan lebih lepas" Jelas Airis.

"Betullah orang kate kalau ibu yang baru miscarriage ni subur ." kata doktor itu..

"Tahniah.Puan Airis mengandung.kandungan puan baru berusia hampir 4 minggu. Puan tau kan first trimester macam mana..So, saya harap puan jaga kandungan puan elok-elok kali ni. Suami puan pun kene ambil langkah ya. Saya akan bagi ubat untuk kurangkan mual tu semua tapi biasalah kalau orang mengandung mesti ade dia punya sickness kan..Nanti ubatnya ambil di depan ye.." Jelas Doktor tersebut..

"Thanks doktor." ucap Riyadh dan Airis. Aoris berjabat tangan dengan doktor tersebut.

"Alhamdulillah..Rezeki kita kali ni. Syukur..Abang janji abang jage Ris elok-elok.." Ucap Riyadh sebaik sahaja masuk ke dalam kereta selepas membayar dan mengambil ubat..

Airis hanya tersenyum gembira. Walaupun berita tersebut gembira, tapi Airis tetap tak tahan dengan keadaan sekeliling. Muntah-muntah dan masih lagi pening kepala..

Airis kembali melelapkan mata di dalam bilik selepas tiba di rumah.so, nak tak nak big boss kene jaga and that means kene ikut semua arahan dan pesanan dia.

Ni yang leceh ni, Riyadh kalau dah bagi arahan memang kene ikut..ubat oh ubat i hate you so much..Liat kalau bab makan ubat ni..Erghh tak larat dah..

Airis terlelap kembali...


Terima Kasih CintaWhere stories live. Discover now