BAB 28

9.1K 195 0
                                    

Tiga bulan sudah berlalu dengan masalah Hana..Kini, Hana tinggal di rumah sewa je sementara tu, dia kerja dengan syarikat Airis.Cukup untuk dia kumpul duit masa nak bersalin nanti.

Kandungan aku dah masuk tiga bulan.That's means kandungan Hana 5 bulan.Wah kejapnyaasa berlalu.

Esok adalah hari bahagia Aiman a.k.a Abang otak tak centre. Abang pun dah nak masuk 30. Samalah dengan laki aku. Nasib-lah laki aku ni dah nak jadi bapak orang tak macam Aiman. Padan muke siapa suruh kahwin lambat..

Keesokan pagi, Aiman bersiap dan berdandan.Majlis akad nikah akan diadakan di rumah Keluarga Faizunnisa di Cheras. Tak balik Terengganu sebab takut jauh sangat.

"Kau ok tak ni Aiman?" soal Airis.

"Kau tengok muka aku ni macam ok ke?" Aiman menyoal Airis balik

"Nervous ah weh." jawab Aiman

"Alaa rilekslah. Kau mintak tips dengan laki aku tu. Confirm dapat punya." Jelas Airis.

"Takdelah.Dia pun pernah nikah dengan Nisa kan. Maybe time tu dia ada tips nak hilang nervous tu." jelas Aiman..

Airis diam.

"Ala sorry lah aku bukan nak buat kau sedih" Pujuk aiman..

"Aku tak cakap aku sedih pun kan." Jelas Airis.

"Hey puan Dhiya Airis Imanina.. Kau tu adik aku..27 tahun aku hidup dengan kau..Aku taulah perangai kau macam mana" Jelas Aiman..Airis tersenyum

"Wahai abangku yang otak tak berapa nak centre.Aku mintak maaf dari hujung benang tudung sampai hujung kuku panjang aku kalau selama 27 kau hidup dengan aku ni aku ada buat salah dengan kau ke kan..Aku minta maaf banyak-banyak" Ucap Airis tersenyum.

"Wahai adikku yang perasan comel dah nak jadi mak orang pun still nak perasan lagi, aku dah maafkan semua kesalahan kau dengan aku.And, aku minta kau jadi isteri yang baik kepada si izzul tu hah jangan garang sangat.Jenuh dia cari aku nak mengadu pasal kau lah.." jelas Aiman..

Gelak pecah

"Jadi ibu yang baik...Jadi adik yang baik..Anak solehah kepada mummy dan daddy..Sayangggg kau wahai adikku..Kaulah satu-satunya kawan aku dari kecik lagi.Kaulah satu-satunya adik kesayangan aku yang paling aku sayang gila-gila..Kaulah yang jadi peneman aku time mummy dan daddy bertengkar bagai nak rak." Jelas Aiman

"Aku pun sayang kau jugak walaupun kau ni otak tak centre." Jelas Airis lalu mengangkat tangannya ke kepalanya menunjukkan otak abang yang tak centre..

Gelak pecah.Aiman memeluk adiknya.

"Dah lepas ni tak payah manja dengan aku lagi.Pergi peluk izzul tu hah." Kata Aiman..

"Hmm yelah..." Balas airis ..

Keletah dua beradik itu diperhatikan oleh Riyadh. Adegan dua beradik itu mencuit hati Riyadh..Riyadh ketawa sedikit..

"Man, jom..Gerak." Kata Riyadh.

"Jom!!!" Jerit Aiman..

"Isyh kau ni agak-agaklah kalau nak jerit pun.Dasar otak tak centre.Tak sabar tunggu malam eah?" Airis mencelah.

"Ishh kau ni kan..Malu aku" Kata Aiman lalu mencuit lengan adiknya..

"Dah-dah.Baik abang baik adik dua-dua sama jeh" Kata Riyadh selamba.

"Weh Aiman, Ada yang nak kena belasah ni weh.Jom" Airis berkata sambil tangannya di buat buku lima..

Riyadh ketawa.

"Tak nak kahwin ke Aiman? Nantu lambat tak pasal-pasal bapak mertua kau cancel hah masa tu jangan salahkan aku. " Jelas Riyadh bergurau..

"oklah jom..."

----

"Aku terima nikahnya Faizunnisa binti Faizunizam dengan maskahwinnya Rm200 tunai.." Aiman melafazkan ijab dan qabul.

Setelah ketiga-tiga saksi mengangguk dan mengatakan 'sah' tanpa sebarang bantahan, Tangan diangkat untuk membaca doa.Bersyukur kepada Allah s.w.t kerana telah mengizinkan majlis akad nikah ini berjalan dengan lancar.

Aiman menyarungkan cincin dan mencium dahi Nisa.Bahagia wajah Nisa dan Aiman.Jadi betul lah selama ni dia memang tak bahagia hidup dengam Riyadh walaupun untuk sebulan.

Jurukamera mangambil gambar raja dan ratu sehari.Tak ketinggalan jugak Encik suamiku, Riyadh Izzul Haq pun mengambil gambar mereka kerana dipaksa Airis.

***

Majlis Aiman sama seperti majlis perkahwinan Airis dan Riyadh. Hanya dijalankan dalam masa sehari saja.Senang..

Happy sungguh si Aiman dan Nisa ni. Dah happy ni malam kau korang basuhlah periuk ya. Dah buat kerja amiklah upah kat bini hang tu lah ye Aiman 'tak centre' ..

"Haih orang dah happy kan" tegur Riyadh kepada Nisa yang baru sahaja menyambut rakannya.

"Eh, Izzul..Hmm.yelah kau happy aku pun happy." Jelas Nisa.

"Sorry sebab paksa kau dulu." Ucap Riyadh..

"Tak pelah..tutup buku lama bukak buku baru ok.Kau pun dah nak jadi bapak orang kan. " Jelas Nisa.

Rakannya memanggil namanya di meja..

"Oklah aku chaw dulu" Kata Nisa

"Ok..Selamat pengantin baru." ucap Riyadh.

"Thanks.." Balas Nisa seraya memberi satu senyuman.

Terima Kasih CintaWhere stories live. Discover now